28.1.2010

Lehdistötiedote 28.01.2010

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,3 prosenttia viime vuonna

Tiedotusvälineille 28.1.2010 klo 13.00

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,3 prosenttia viime vuonna

S-ryhmän vähittäismyynti oli viime vuonna 11 686,8 miljoonaa euroa ja se laski 1,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,3 prosenttia.

Alueosuuskauppojen vähittäismyynti oli 10 053,3 miljoonaa euroa ja siinä oli kasvua 2,4 prosenttia.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,3 prosenttia viime vuonna edellisen vuoteen verrattuna ja oli 6 452,4 miljoonaa euroa.

– Päivittäistavarakaupan kasvu kertoo, että suomalaiset luottavat S-ryhmään myös tiukempina aikoina, SOK:n pääjohtajan sijainen Antti Sippola toteaa.

Myynnit liiketoiminta-alueittain

S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi viime vuonna 5,5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Tähän sisältyvät Prismojen, S-marketien, Sale- ja Alepa-myymälöiden, Kodin Terrojen sekä muiden marketkaupan yksiköiden päivittäistavara- ja käyttötavaramyynnit. Sale- ja Alepa-myymäläketjujen myynnin kasvu oli yhteensä 5,4 prosenttia.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti laski 1,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

– Pieni pudotus johtuu polttonesteiden hintojen laskusta, vaikka polttoaineiden myyntivolyymi kasvoikin. Edellisvuodesta kasvoi myös liikennemyymälöiden market- ja ravintolakaupan myynti, Sippola sanoo.

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan vähittäismyynti laski 0,1 prosenttia, matkailu- ja ravitsemiskaupan 2,1 ja maatalouskaupan myynti 20,3 prosenttia. Auto- ja autotarvikekaupan myynti pieneni 24,1 prosenttia.

Lähialueiden liiketoimintojen myynti oli 232,4 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 7,1 prosenttia. Lähialueiden päivittäistavarakaupan myynti lisääntyi 10,7 prosenttia ja oli 158,1 miljoonaa euroa. SOK avasi vuonna 2009 yhteensä neljä uutta Prismaa lähialueille, kaksi Venäjälle Pietariin, yhden Latviaan Riikaan ja yhden Liettuaan Vilnaan.

– Lähialueliiketoimintojen osuus koko S-ryhmän myynnistä kasvaa jatkossakin. Erityisesti Pietarissa Prismat ovat menestyneet hieman odotuksiamme paremmin, Sippola toteaa.

Asiakasomistajuus

S-ryhmän osuuskauppoihin liittyi 104 109 uutta asiakasomistajaa viime vuonna. Asiakasomistajia oli joulukuun lopussa 1 854 419.

S-ryhmän bonusmyynti kasvoi neljä prosenttia edellisvuodesta ja oli 8 035,0 miljoonaa euroa. Asiakasomistajille maksettiin Bonusta 316,4 miljoonaa euroa, kasvua oli kolme prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Asiakasomistajille maksettiin viime vuonna yhteensä 3,8 miljoonaa euroa 0,5 prosentin suuruista maksutapaetua. Maksutapaetua maksettiin viime vuonna 30 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Etu myönnetään S-Etukortilla ryhmän kotimaan toimipaikoissa maksettujen, edun piirin kuuluvien ostojen loppusummasta.

Toimipaikat

S-ryhmän toimipaikkoja oli joulukuun lopussa yhteensä 1 598, joista 1 581 oli Suomessa, 10 Baltiassa ja 7 Venäjällä.

S-ryhmän vähittäismyynti liiketoiminta-alueittain 1.1.–31.12.2009
(*sisältää lähialueiden myynnin)

 

                1.1.–31.12.2009

1.10.–31.12.2009

 

Milj. euroa

Muutos %

Milj. euroa

Muutos %

Marketkauppa*

7 053,0

5,5

1 850,3

3,2

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

1 656,7

-1,6

409,4

7,9

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

429,7

-0,1

135,5

-3,1

Matkailu- ja ravitsemiskauppa*

848,0

-2,1

221,3

-5,4

Auto- ja autotarvikekauppa

568,0

-24,1

124,7

-13,9

Maatalouskauppa

1 117,5

-20,3

244,2

-23,1

Muut

13,9

-5,0

3,1

-17,1

S-ryhmä yhteensä*

11 686,8

-1,2

2 988,5

-0,8

 

SOK-yhtymä

SOK-yhtymän liikevaihto oli vuoden 2009 tammi–joulukuussa 8 602 miljoonaa euroa, laskien 3,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Liiketoimintayhtiöiden liikevaihto oli suuruudeltaan 1 545 miljoonaa euroa, jossa laskua oli 14,3 prosenttia. Hankintatoiminnan liikevaihto oli 4 873 miljoonaa euroa, joka on 0,9 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli tammi–joulukuussa 253 miljoonaa euroa ja se laski 6,0 prosenttia. Autokaupan liikevaihto oli 227 miljoonaa euroa jääden 29,5 prosenttia edellisvuotta alemmalle tasolle.

Maatalouskaupan liikevaihto vuonna 2009 oli yhteensä 898 miljoonaa euroa ja se laski edelliseen vuoteen verrattuna 15,0 prosenttia.

S-ryhmän harjoittama liiketoiminta Suomen lähialueilla on SOK-yhtymän vastuulla. Se sisältää marketkauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa Baltiassa ja Pietarin alueella. Lähialueiden liiketoiminnan liikevaihto oli yhteensä 201 miljoonaa euroa jossa oli kasvua 9,1 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

S-Pankki

S-ryhmään kuuluvan S-Pankin kasvu jatkui vuoden 2009 aikana.

Talletusten määrä S-Pankissa kasvoi 512 miljoonalla eurolla ja vuoden lopussa talletuskanta oli kokonaisuudessaan lähes 2,5 miljardia euroa. Yksityisasiakkaiden talletukset lisääntyivät kuukausittain keskimäärin noin 40 miljoonalla eurolla.

S-Pankilla oli vuoden lopussa 2 175 720 asiakasta. Asiakasmäärä kasvoi kuukausittain keskimäärin 12 000 asiakkaalla.

S-Pankin asiakkaista lähes 800 000 oli vuoden loppuun mennessä ottanut verkkopankin käyttöönsä. Uusia pankkitunnussopimuksia tehtiin vuoden aikana noin 172 110 kappaletta.

S-Pankki myönsi 229 935 uutta S-Etukortti Visaa. S-Pankin Visa-kortin käyttäjien määrä yli puolitoistakertaistui vuoden aikana.

– Talletuskannan ja palveluiden käytön kasvu kertoo siitä, että kauppapankki istuu hyvin osuuskauppojen asiakasomistajien arkeen, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

Lisätietoja:
Pääjohtajan sijainen Antti Sippola, SOK, p. 010 76 82890
Jari Annala, hallintojohtaja, CFO, SOK, p. 010 76 82040

S-ryhmän tulos vuodelta 2009 julkistetaan torstaina 18.2.2010 klo 13.00.