4.3.2014
29 kommenttia

S-ryhmä tuo Marks & Spencer -ketjun Suomeen

Maailmankuulu brittiläinen kauppaketju Marks & Spencer ja S-ryhmä ovat solmineet franchising-kumppanuuden Marks & Spencer -myymälöiden ja verkkokaupan avaamiseksi Suomeen.

Marks & Spencer on yksi Ison-Britannian johtavista vähittäiskauppaketjuista. Se myy korkealuokkaisia, laadukkaita vaatteita ja kodin tuotteita sekä erittäin korkealaatuisia elintarvikkeita. 20 miljoonaa asiakasta asioi ketjun liikkeissä joka viikko, ja yhtiöllä on yli 82 000 työntekijää eri puolilla maailmaa.

Marks & Spencer perustettiin yli 129 vuotta sitten, ja sillä on tällä hetkellä yli 790 myymälää Isossa-Britanniassa ja yli 450 myymälää ulkomailla 53 alueella Euroopassa, Lähi-idässä ja Aasiassa.

Kumppanuuden myötä S-ryhmä avaa seitsemän Marks & Spencer -myymälää vuoteen 2016 mennessä.

Ensimmäinen 3 000 neliömetrin kokoinen Marks & Spencer -myymälä perustetaan Sokos Helsingin yhteyteen ja avataan asiakkaille lokakuun 2014 alussa. Myöhemmin samassa kuussa avataan kaksi 1 600 neliömetrin myymälää, toinen Jyväskylän Sokos-tavaratalon yhteyteen ja toinen Kauppakeskus Goodmaniin Hämeenlinnaan. Marks & Spencer -myymälöillä on oma, brittiketjun kansainvälisen konseptin mukainen ilmeensä, joka näkyy mm. omassa sisäänkäynnissä, näyteikkunoissa, myymäläkalusteissa, sovitustiloissa ja kassapisteissä.

Kevään 2015 aikana S-ryhmä avaa kolme Marks & Spencer -myymälää Tampereelle, Lappeenrantaan ja Lahteen. Seitsemäs Marks & Spencer avataan Poriin syksyllä 2015. S-ryhmä avaa myös Marks & Spencer -verkkokaupan keväällä 2015. Verkkokauppa on suomenkielinen, ja siinä on suomalaisille räätälöity valikoima.  

Verkkoon ja kivijalkakauppoihin ulottuva yhteistyö S-ryhmän kanssa on osa Marks & Spencerin suunnitelmia tulla johtavaksi kansainväliseksi, monikanavaiseksi vähittäiskauppaketjuksi vuoteen 2015 mennessä. Marks & Spencerin kansainvälinen strategia keskittyy tiiviiseen yhteistyöhön S-ryhmän kaltaisten johtavien franchising-kumppanien kanssa, kun ketju laajentuu merkittäville vähittäiskaupan markkinoille ulkomailla.

S-ryhmän kannalta kumppanuus on osa kaupparyhmän tavoitetta vahvistaa sen monikanavaista käyttötavarakauppaa. S-ryhmä pyrkii tähän tavoitteeseen sekä kehittämällä omaa ketjutoimintaansa että muodostamalla liikekumppanuuksia vahvojen kansainvälisten toimijoiden, kuten Marks & Spencerin, kanssa.

Uudet liikkeet tarjoavat suomalaisille asiakkaille mahdollisuuden tutustua Marks & Spencerin laajaan, muodikkaaseen ja poikkeuksellisen laadukkaaseen valikoimaan. Valikoima sisältää naisten ja miesten muotia, alus- ja yöasuja, asusteita ja jalkineita.

Marks & Spencerin Euroopan aluejohtaja Francois Smeyers kommentoi yhteistyötä: "Liiketoimintamme kasvattaminen S-ryhmän kaltaisten kumppanien kanssa on tärkeä osa kansainväliseen monikanavaiseen kasvuun tähtäävää strategiaamme. S-ryhmällä on johtava asema Suomen keskeisillä kauppapaikoilla ja ainutlaatuista paikallistuntemusta. Se onkin ihanteellinen yhteistyökumppani meille verkkokaupan ja uusien liikkeiden avaamisessa eri puolilla maata. Marks & Spencer on brändi, jolle on tunnusomaista brittiläinen tyylikkyys, korkealuokkainen laatu sekä houkuttelevat hinnat. Olemme innoissamme päästessämme tuomaan vaatevalikoimamme parhaat tuotteet suomalaisille asiakkaille myöhemmin tänä vuonna."

Johtaja Jorma Vehviläinen SOK:lta kommentoi yhteistyötä: "Yhteistyö Marks & Spencerin kanssa vahvistaa S-ryhmän pukeutumisen valikoimaa, ja asiakasomistajamme toivottavat sen varmasti tervetulleeksi. Marks & Spencerillä on pitkät perinteet korkealaatuisten tuotteiden tarjoamisessa, ja olemme varmoja, että asiakkaamme ottavat Marks & Spencerin tuotteet innoissaan vastaan."