24.9.2007

Lehdistötiedote 24.09.2007

S-ryhmä kasvatti myyntiään 13,4 prosenttia viime vuonna

Tiedotusvälineille 31.1.2007 klo 13.00

S-ryhmä kasvatti myyntiään 13,4 prosenttia viime vuonna

S-ryhmän vähittäismyynti nousi viime vuonna 9 777 miljoonaan euroon, jossa on lisäystä edelliseen vuoteen 13,4 prosenttia. S-ryhmän suurin kaupanala, päivittäistavarakauppa, kasvoi kotimaassa 15,4 prosenttia.

Osuuskauppoihin liittyi vuoden aikana yli 127 300 uutta asiakasomistajaa.

Sekä osuuskauppojen että SOK-yhtymän myynnit ovat kehittyneet suotuisasti vuonna 2006.

S-ryhmän kotimaan vähittäismyynti nousi 9 587 miljoonaan euroon, jossa oli kasvua 13,4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. S-ryhmän vähittäismyynnistä osuuskauppojen osuus oli 8 073 miljoonaa euroa eli 84,2 prosenttia ja SOK-yhtymän osuus 15,8 prosenttia. Osuuskauppojen vähittäismyynti kasvoi edellisvuodesta 11,6 prosenttia.

"Vuosi 2006 oli koko S-ryhmälle menestyksellinen kasvun vuosi. S-ryhmän myynti kasvoi 13,4 prosenttia ja se oli kaksinkertainen viime vuosien keskimääräiseen kasvuun verrattuna. S-ryhmän suurin liiketoiminta-alue, marketkauppa, kasvoi edellisestä vuodesta 14,4 prosenttia, mikä ylittää markkinoiden kasvun merkittävästi. S-ryhmän marketkaupan markkina-asema on edelleen vahvistunut. Myös muiden liiketoiminta-alueiden myynti on kehittynyt markkinoihin ja asetettuihin tavoitteisiin nähden suotuisasti. Ainoastaan auto- ja autotarvikekauppa ei ole saavuttanut tavoitteitaan", SOK:n pääjohtaja Kari Neilimo toteaa.

"Uudet asiakasomistajat, asiakasomistajien ostojen keskittyminen entistä enemmän

S-ryhmän palveluyksiköihin sekä tehtyjen yrityskauppojen mukanaan tuoma lisämyynti ovat keskeisiä syitä, jotka ovat mahdollistaneet myynnin kasvun", Kari Neilimo jatkaa.

S-ryhmän kotimaan päivittäistavarakauppa kasvoi edellisvuodesta 15,4 prosenttia ja oli 4 909 miljoonaa euroa eli 51,2 prosenttia S-ryhmän kotimaan vähittäismyynnistä.

Baltian liiketoimintojen myynti oli noin 190 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edelliseen vuoteen verrattuna 12,7 prosenttia. Baltian marketkaupan myynti oli viime vuonna noin 119 miljoonaa euroa.

S-ryhmän toimipaikkoja oli Suomessa 1 475 vuoden lopussa. Siinä oli 83 toimipaikan lisäys. Näiden lisäksi Baltiassa on 12 toimipaikkaa.

Asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kasvoi 20 %

"S-ryhmän osuuskauppoihin liittyi viime vuonna yli 127 300 uutta asiakasomistajaa. Uusia jäseniä on liittynyt 2000-luvulla yhteensä 878 000. Vuoden 2006 lopussa jäsenmäärä oli 1 621 060. Asiakasomistajille maksettiin viime vuonna Bonusta 232 miljoonaa euroa, jossa oli merkittävä kasvu edelliseen vuoteen verrattuna. Vuodesta 2000 lähtien S-ryhmä on maksanut yhdessä partnereidensa kanssa Bonusta asiakasomistajilleen yli miljardi euroa", pääjohtaja Kari Neilimo kertoo.

S-ryhmän kotimaan myynnistä asiakasomistajille tapahtuvan bonusmyynnin osuus oli 64 prosenttia. S-ryhmän yritysten bonusmyynti oli 6 121 miljoonaa euroa ja siinä oli kasvua 15 prosenttia.

Vuoden 2006 aikana S-ryhmän valtakunnallisina bonusyhteistyökumppaneina ovat toimineet mm. Elisa Oyj, Hertz Autovuokraamo, Isku Koti Oy, Matkatoimisto Oy Matka-Vekka, Silmäasema-ketju ja Tapiola-ryhmä. Asiakasomistajaostot Bonusta myöntäviltä yhteistyökumppaneilta kasvoivat 15 prosenttia ja ylsivät 899 miljoonan euroon.

Inex-konserni kasvatti SOK-yhtymän liikevaihtoa

SOK-yhtymän liikevaihto oli viime vuonna 6 557 miljoonaa euroa, lisäystä 55,8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. SOK-yhtymän liikevaihtoa kasvatti erityisesti Inex-konsernin siirtyminen SOK:n sataprosenttiseksi tytäryhtiöksi viime maaliskuussa. Ilman hankintayhtiöitä SOK-yhtymän liiketoimintayhtiöiden liikevaihto kasvoi 7,0 prosenttia edellisvuodesta. Kasvuun vaikuttivat Holiday Club Suomen kylpylähotellien liiketoimintojen osto ja autokaupan yritysostot.

Lisätietoja:

Pääjohtaja Kari Neilimo, p. 010 76 80200
Johtaja Jukka Salminen, p. 010 76 81860, 050 63 827
SOK-yhtymän tilinpäätöstiedote julkistetaan 15.2.2007, jolloin järjestetään tiedotustilaisuus Ässäkeskuksessa klo 13.00