5.2.2016
1 kommentti

Osuuskaupan tiedote 05.02.2016

Ruokakaupan asiakasmäärät selvässä kasvussa

Osuuskauppa Hämeenmaan myynti vuonna 2015 oli 1 057 miljoonaa euroa (ed.v. 1092 M€). Tulos oli 27,3 miljoonaa euroa (ed.v. 25,3 M€) ja se kasvoi hieman edelliseen vuoteen verrattuna. Osuuskaupan omistajien määrä jatkoi kasvuaan ja oli vuoden lopussa lähes 154 000. Bonusta omistajille maksettiin 30,9 miljoonaa euroa. Hämeenmaa investoi Kanta- ja Päijät-Hämeeseen 22,0 miljoonalla eurolla ja työllisti vuoden 2015 lopussa 2 675 henkilöä. Vuoden merkittävin asia oli market-toimialalla tammikuussa 2015 aloitettu hintojen halpuuttaminen, joka sai asiakkailta erittäin positiivisen vastaanoton.

Asiakasomistajatalouksia jo 154 000

Hämeenmaan asiakasomistajille maksettiin Bonusta 30,9 miljoonaa euroa ja osuuspääoman korkoa 0,7 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi Hämeenmaan omistajat saivat maksutapaetua S-Pankin korteilla maksamisesta 0,5 miljoonaa euroa.

─ Hämeenmaalla oli vuodenvaihteessa 153 979 asiakasomistajaa, kasvua edelliseen vuoteen oli 4 838. Yli 80 prosenttia kanta- ja päijäthämäläisistä omistaa S-Etukortin. Hämeenmaan omistajuus näyttää olevan tässä ajassa erittäin houkuttelevaa, kertoo toimitusjohtaja Olli Vormisto.

─ Asiakkaamme ottivat keväällä 2015 aloittamamme ruoan hintojen halpuuttamisen erinomaisesti vastaan. Asiakasmäärämme ruokakaupassa ovat hintojen laskun jälkeen kasvaneet kolme prosenttia. Halpuuttaminen on ollut mahdollista, koska olemme tehostaneet omaa toimintaamme muun muassa hävikkiä sekä energia- ja kiinteistökuluja pienentämällä ja uusia toimintamalleja kehittämällä. Halpuuttaminen on tehty omista katteistamme tinkimällä, kertoo Olli Vormisto. 

Hämeenmaalla on tyytyväinen henkilöstö

Osuuskauppa Hämeenmaan henkilöstömäärä oli vuoden 2015 lopussa 2 675. Kesällä 2015 Hämeenmaalta sai kesätyöpaikan yhteensä noin 1 000 kanta- ja päijäthämäläistä nuorta.

─ Syksyllä tehdyn tutkimuksen mukaan Osuuskauppa Hämeenmaan henkilöstön työtyytyväisyys on pysynyt kiitettävällä tasolla. Uskon, että tyytyväinen henkilöstö näkyy hyvänä asiakaspalveluna, Olli Vormisto sanoo.

Investoinnit palveluverkostoon jatkuivat ja tulos hyvällä tasolla

Hämeenmaa jatkoi toimipaikkaverkostonsa kehittämistä. Investointeja Kanta- ja Päijät-Hämeeseen tehtiin 22,0 miljoonalla eurolla vuonna 2015.

─ Lahdessa uudistettiin Sokos Lahden katutaso sekä Sokoksen yhteydessä toimiva S-market ja ravintolamaailma. Launeella uudistettiin Prisma Launeen ravintolamaailma. Uusi Sale Karavaani avattiin Riihimäellä, ja Sale Ypäjän uudistus valmistui. ABC Heinolaan avattiin uusi Sale-myymälä. Lisäksi Hämeenmaa osti Sale Nastolan osakehuoneiston ja S-market Idänpään kiinteistön, Olli Vormisto kertoo.

Hämeenmaan myynti oli 1057 miljoonaa euroa, jossa oli laskua edelliseen vuoteen 3,3 prosenttia.

─ Pääosan myynnin laskusta selittää polttoaineiden hinnanlasku. Ruokakaupan myynti pysyi ruoan hinnan laskusta huolimatta edellisen vuoden tasolla.  Palveluverkoston kehittämisen ja halpuuttamisen rinnalla Hämeenmaa jatkoi tehostettua kulujen karsintaa. Hämeenmaan tulos, ennen veroja 27,3 miljoonaa euroa (ed.v. 25,3 M€), on hyvällä tasolla. Tuloskehitys selittyy käyttötavarakaupan tulosparannuksella, Olli Vormisto kertoo.

Halpuuttaminen jatkuu

Vuoden 2015 pääteemana S-ryhmässä ja Hämeenmaalla oli halpuutus. Halpuuttaminen jatkui heti alkuvuodesta 2016, kun satojen tuotteiden hintaa laskettiin entisestään asiakkaiden toiveita kuunnellen. Halpuutustoiveiden avainsanoja olivat terveellisyys ja keveys.

─ Osuuskaupan perustehtävän mukaisesti tavoittelemme omistajillemme mahdollisimman edullista ostoskoria sekä tuntuvia etuja esimerkiksi Bonuksen muodossa. Halpuuttamisen rinnalla panostamme palveluun, valikoiman laajuuteen, laatuun ja kotimaisuuteen. Vuoden 2016 alusta laajensimme aukioloaikoja Prismoissa, S-marketeissa ja Sale-myymälöissä. Asiakkaamme voivat nyt entistä vapaammin valita, milloin on heille paras aika käydä kaupassa, kertoo Olli Vormisto.

Hämeenmaa investoi vahvasti palveluiden kehittämiseen

─ Hämeenmaa osti tammikuussa 2016 hämeenlinnalaisen Hämeen Tehoauto Oy:n, joka myy Skodaa ja Mazdaa. Hämeenmaalla oli Hämeenlinnassa ennestään Toyotan edustus. Kevään aikana aloitamme uuden nykyaikaisen kaikkia edellä mainittuja merkkejä myyvän autotalon rakentamisen Hämeenlinnan Tiiriöön. Uskomme, että uudella ja laajemmalla merkkitarjonnalla pystymme vastaamaan omistajien kysyntään entistä paremmin, kertoo Olli Vormisto.

Kevään aikana käynnistyy Hollolassa uuden Prisman rakentaminen. Valmistumisen jälkeen Hollolan Prisma-keskus työllistää noin 160 henkilöä. Huhtikuussa avataan täysin uusi ja nykyaikainen S-market Hennala, jossa on panostettu energiatehokkuuteen muun muassa katolle asennettavien aurinkopaneelien muodossa.  Lisäksi Heinolassa on käynnistetty uuden Sale-myymälän rakentaminen Heinolan kirkonkylälle.

─ Uskomme vahvasti, että investoimalla Kanta- ja Päijät-Hämeeseen pystymme osaltamme luomaan positiivista virettä alueellemme, Olli Vormisto summaa.

Lisätiedot:

Osuuskauppa Hämeenmaa, toimitusjohtaja Olli Vormisto, puh. 050 358 8336