21.5.2018

Neljännes vanhemmista kantaa syyllisyyttä lastensa syömisistä – Timpponen tulee apuun

Ruokahuoli yhdistää suomalaisia perheitä, kertoo S-ryhmän tekemä tuore asiakastutkimus. Huolta ja syyllisyyttä lastensa syömisistä kantaa neljännes lähes 2000 vastaajasta. Havahduttavaa on, että joka kymmenes kokee olevansa huono vanhempi lastensa ruokatottumusten takia. Kolmannes vanhemmista näkee huomattavasti vaivaa lastensa fiksun syömisen varmistamiseksi.

Mistä on kyse?

Tutustu Timpposeen ja muihin maha-asukkeihin.

Lue myös lisää lasten terveellisen ruuan aloitteesta.

 

 

– Lasten terveellinen syöminen on yhtä aikaa erittäin tärkeää ja erittäin vaikeaa. Sen tietää jokainen vanhempi, jolla on nirso tai valikoiva lapsi. Onko kuitenkaan hyvä, jos yhteisestä ruokahetkestä muodostuu arkinen tahtojen taistelutanner?, pohtii valikoimajohtaja Katja Tapio S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Suomen suurin ruokakaupan ketju, S-market, haluaa palauttaa ilon suomalaisiin ruokapöytiin. Siksi leipämahan Pöhmelö, jälkiruokamahan Muhkiainen, parsakaalimahan Timpponen ja kalapuikkomahan Rampeli valtaavat mainoskanavat nyt kesän kynnyksellä. Heidän viestinsä on, että terveellinen syöminen on vain näiden eri maha-asukkien tasapuolista ruokkimista. Ei sen monimutkaisempaa.

– Syömisen pitää olla monipuolista ja hauskaa, kokeilua ja maistelua mutta myös huoletonta herkuttelua. Mieliruoka syntyy siitä, kun kaikki mahat saavat oman osuutensa, niin jälkiruokamaha kuin parsakaalimahakin, Katja Tapio toteaa.

Lasten terveellisen syömisen edistäminen on osa S-ryhmän kesällä 2017 julkaistua Ruokamanifestia.

– Havahduimme siihen, että lapsiperheiden ruokaostoksissa alikorostuvat tuore kala, hedelmät, vihannekset ja ruisleipä. Muroja, vanukkaita, nuudeleita ja ranskanperunoita sen sijaan syödään huomattavasti keskivertoa enemmän. Kyse ei ole vain tottumuksesta, vaan myös siitä, mitkä tuotteet puhuttelevat lapsia esimerkiksi ulkoasultaan. Siksi haastoimme syksyllä myös elintarvikevalmistajat mukaan kehitystyöhön.

S-ryhmän ruokakauppojen valikoimiin on jo nyt saatu ilahduttava määrä lapsille suunnattuja, terveellisempiä uutuustuotteita.

– Yhteistyökumppanimme ovat mahtavasti mukana. Jo nyt hyllyihin on saatu esimerkiksi vähemmän makeaa Juustoportin Hyvin-jogurttia, Myllärin, Sunspeltin ja Berrypickerin muroja, NOMNOM hedelmä- ja pähkinäsnackeja sekä Apetit Särkisen ja Rainbown kalapyöryköitä. Uusia kiinnostavia avauksia tullaan näkemään lisää syksyä kohden mentäessä, Katja Tapio iloitsee.