22.1.2010

Osuuskaupan tiedote 22.01.2010

Market-kauppa kasvun veturina vuonna 2009

Satakunnan Osuuskaupassa market-kauppa kasvun veturina

  • Market- ja tavaratalokaupan myynti vuonna 2009 kasvoi 10 prosenttia; kasvu ylittää selvästi markkinoiden kehityksen
  • Prisman myynti plussalla Mikkolan uudesta kilpailutilanteesta huolimatta
  • Uuden Kodin Terran avausvuosi onnistunut

Asiakasomistajille maksettiin Bonusta 10,9 miljoonaa euroa

Satakunnan Osuuskauppaan liittyi uusia jäseniä vuoden aikana 3 933. Asiakasomistajia oli vuoden päättyessä 53 325. Toimialueen kotitalouksista jo lähes 63 % kuuluu osuuskaupan omistajiin. Asiakasomistajille maksettiin Bonusta vuodelta 2009 yhteensä 10.941.252 euroa, mikä on kuusi prosenttia enemmän kuin vuonna 2008.

Koko Satakunta-konsernin myynti nousi 335 miljoonaan euroon. Myynnin vertailukelpoisuuteen vuosien 2008 ja 2009 välillä vaikuttavat ruuan arvonlisäveron laskun ohella erityisesti polttonesteiden hinnan voimakas heilahtelu. Lisäksi talouskehityksen pysähtyminen näkyy erityisesti autokaupassa, mutta myös matkailu- ja ravitsemiskaupassa. Koko vuoden keskimääräinen inflaatio oli ennakkotietojen mukaan nollan vaiheilla.  

Myynnin kasvu market- ja tavaratalokaupasta

Koko osuuskaupan market- ja tavaratalokaupan myynti kasvoi 10 prosenttia yhteensä 237,9 milj. euroon. Kasvua tuki helmikuussa avattu Kodin Terra, joka laajensi osuuskaupan tarjontaa uusille tuotealueille. Terran ensimmäinen toimintavuosi onnistui odotusten mukaisesti, myynti kehittyi hyvin ja tavaratalo tunnetaan jo laajalti Satakunnassa.

Porin Mikkolan Prisma vahvisti asemiaan

Porin Prisma vahvisti edelleen asemaansa maakunnan vetovoimaisimpana ostopaikkana. Prisman myynti kasvoi selvästi huolimatta Mikkolan alueen uusista kilpailijoista. Päivittäistavarakaupan rinnalla erityisesti viihteen ja kodintekniikan sekä urheiluosaston myynnit kasvoivat hyvin.

Parhaan suhteellisen myynninlisäyksen toi ketjuista jälleen Sale-verkosto, jonka myynti kasvoi 10 %. Myös S-markettien myynti kasvoi.

Satakunnan Osuuskaupan myynti toimialoittain 1.1.-31.12.2009

(ennakkotieto)

Milj. euroa

Muutos %

Market- ja tavaratalokauppa

 237,9

+ 10,0 %

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

   47,3

-         1,5 %

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

   15,8

+  0,1 %

Autokauppa

   34,8

- 21,4 %

Satakunta-konserni yhteensä

 335,8

 + 3,5 %

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan euromääräinen myynti 47,3 milj. laski hieman. Tähän vaikutti se, että polttonesteiden hinnat olivat vuonna 2009 keskimäärin selvästi alhaisemmat kuin edellisenä vuonna. Myydyt polttoainelitrat kasvoivat kuitenkin merkittävästi.

Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti 15,8 milj. euroa säilyi ennallaan huolimatta taantumavuodesta ja alan yleisestä kysynnän laskusta. Odotus paremmasta uudesta vuodesta on kuitenkin vahva, sillä osuuskaupan hotellin ja ravintoloiden myynti kääntyi nousuun jo viime syksynä erityisesti Sokos Hotel Vaakunan hyvin elpyneen majoituskaupan ansiosta.

Taantuma leikkasi odotusten mukaisesti eniten autokaupan kysyntää. AutoPalinin vertailukelpoinen myynti supistui yli viidenneksellä 34,8 miljoonaan euroon. Myynnin lasku jäi autokaupassa kuitenkin toimialan yleistä notkahdusta vähäisemmäksi. 

 

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Antti Määttä, puh. 050-522 1011, antti.maatta@sok.fi

Talousjohtaja Lauri Hirvola, puh. 050-522 1015, lauri.hirvola@sok.fi