22.10.2012

Lehdistötiedote 22.10.2012

Lakiesitys jähmettää ruokakaupan kilpailua, nostaa ruoan hintaa ja koituu kuluttajan haitaksi

SOK suhtautuu työ- ja elinkeinoministeriön kaavailemaan päivittäistavarakauppaa koskevaan kilpailulain muutokseen suurella varauksella.

"Suomessa elintarvikkeita verotetaan jo nyt raskaalla kädellä ja tämä näkyy kansalaisten maksamassa ruokalaskussa. On erikoista, että tätä laskua halutaanehdoin tahdoin kasvattaa rajoittamalla toimivaa kilpailua entisestään", S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto ihmettelee.

Ojapellon mukaan lakiesitysluonnos ja sen perusteluissa oleva lain tulkinta estää ja rajoittaa sellaisten normaalien kilpailukeinojen käyttöä, joiden lopputuloksesta kuluttaja tällä hetkellä hyötyy edullisempina hintoina. Uusi laki ei voimaantullessaan parantaisi myöskään pienten tavarantoimittajien asemaa tai kasvattaisi suomalaisen ruoan osuutta valikoimissa.

"On vaikea nähdä, mitä ongelmia lakimuutoksella ratkaistaisiin tai kuinka se koituisi suomalaisen yhteiskunnan hyödyksi laajemmin. Tällaisenaan esitys johtaisi paitsi hintatason nousuun, myös tuontiruoan määrän lisääntymiseen. Lakiesityksen mukaisesta määräävästä markkina-asemasta seuraavien tasapuolisuusvaatimusten mukaisesti meillä ei olisi enää jatkossa mahdollisuutta suosia kotimaisia elintarvikkeita. Nyt esitetystä lakimuutoksesta hyötyisivätkin lähinnä maahantuojat ja suurimmat, kansainvälisillä markkinoilla toimivat elintarvikevalmistajat."

Ojapelto toivoo, että suomalaisen päivittäistavarakaupan jo pidempään jatkunut, tunteisiin – ei faktatietoon – perustuva turha mustamaalaaminen saataisiin jollain keinolla loppumaan. Ruoan hinnanmuodostuskeskustelun pitäisi tarkoitushakuisten arvioiden sijasta perustua koko elintarvikeketjua koskevaan faktatietoon. Täsmällisempi informaatio hyödyttäisi sekä tervettä kilpailua, että kuluttajaa.

"Olemme avanneet ja olemme jatkossakin valmiita avaamaan omia toimintatapojamme kaikilta niiltä osin, kun lakia valvova viranomainen sen sallii. Ei ole kenenkään etu, että ruokakauppaan kohdistuu jatkuvaa julkista ja poliittista painetta sekä epäilyä."

"Jos toiminnassamme on ongelmia, tulisi ne yksilöidä ja miettiä järkeviä keinoja niiden ratkaisemiseksi. Tämä ei kuitenkaan saa tapahtua kuluttajan kustannuksella."