16.1.2012

Osuuskaupan tiedote 16.01.2012

Kankaanpään liikekeskus harjannostajaisvaiheessa

Laadukas, monipuolinen ja energiapihi Kankaanpään liikekeskus on harjannostajaisvaiheessa

Satakunnan Osuuskaupan Kankaanpäähän rakenteilla oleva uusi liikekeskus laajentaa merkittävällä tavalla Kankaanpään ja lähiseudun asiakasomistajien palveluita. Uudesta liikekeskuksesta löytyvä palvelujen yhdistelmä on ainutlaatuinen, sijoittuuhan saman katon alle Satakunnan Osuuskaupan toiminnoista S-market, Ravintolamaailma sekä autojen monimerkkihuolto Karla. Uuteen liikekiinteistöön tulee myös muille toimijoille tarjottavia vuokraliiketiloja noin 300 neliötä.

Liikekeskuksen pihalle tulee kaikkiaan reilut 400 asiakasparkkipaikkaa. Liikennejärjestelyt on suunniteltu siten, että asiointi uudessa liikekeskuksessa on helppoa.

Investointi on arvoltaan noin 12 miljoonaa euroaja sen välillinen työllistävä vaikutus on noin 120 rakennustyövuotta. Liikekeskuksen on suunnitellut Arkkitehti Nordman Oy.

Pääurakoitsijana Kankaanpään liikekeskuksessa on Astora Rakennus Oy. Liikekeskuksen rakentaminen etenee aikataulussa ja liikekeskus avataan kesällä 2012.

Palveluita monenlaiseen tarpeeseen

Liikekeskuksen sydän on iso S-market, jossa on laajin mahdollinen S-marketista löytyvä päivittäistavaravalikoima. Myymälässä asiakasta palvelee tuore ja monipuolinen hedelmä- ja vihannesosasto, maistuvaa tuoretta leipää tarjoava leipäosasto ja monipuolinen palvelutori. Uusi S-market tulee myös tarjoamaan nykyistä huomattavasti laajemman käyttötavaravalikoiman, jota täydennetään lisäksi kevät- ja kesäkauden ajan puutarhaan ja pihaan liittyvillä ajankohtaisilla tuotteilla.

Liikekeskukseen avautuu myös Ravintolamaailma, josta löytyvät tutut ketjut Hesburger, Presso ja Buffa. Ravintolamaailman tarjonnasta löytyvät siis maistuvat kotiruokalounaat ja mehevät pizzat, Hesburgerin salaatit, hampurilaiset ja muut tuotteet sekä herkulliset makeat ja suolaiset kahvileivät kuuman ja tuoreen kahvin kera.

Liikekeskukseen aukeaa myös uudenlainen S-ryhmän monimerkkihuoltoketju Karla, joka tarjoaa kaikenmerkkisille autoille laadukkaat huolto- ja korjauspalvelut. Karlan korkea varustetaso ajanmukaisine testauslaitteineen ja tekninen osaaminen mahdollistavat myös autovalmistajien huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot takuunalaisiinautoihin. Karlassa käytettävät varaosat ovat alkuperäisiä tai alkuperäistä vastaavia. Autojen huolto- ja korjauspalvelujen saaminen Bonuksen piiriin kasvattaa merkittävästi alueen asiakasomistajan mahdollisuuksia Bonuksien keräämiseen.

Energian säästö ja ekologisuus tähtäimessä

Laadukkaiden ja monipuolisten palveluiden lisäksi Kankaanpään liikekeskuksessa on kovassa kurssissa myös energian säästäminen ja energiankäytön tehostaminen, niin kuin S-ryhmässä yleensäkin. S-ryhmän tavoitteena on tehostaa kaikilla toimialoillaan energian käyttöä keskimäärin kahdella prosentilla joka vuosi vuoteen 2015 saakka.

Kaupan kylmälaitteiden osuus koko kiinteistön sähkön kulutuksesta on noin 40 -60 prosentin luokkaa. Tämän takia uusissa kohteissa, kuten Kankaanpäässä, pyritään säästämään kylmälaitteiden käyttämässä energiassa. Valitsimme Kankaanpään kylmäjärjestelmän kylmäaineeksi hiilidioksidin, jonka hyötysuhde on noin 10 – 15 % parempi kuin perinteisen R-404A - kylmäaineen. Hiilidioksidi-kylmäaineella saamme järjestettyä myös paremmin lämmön talteenoton, joka taas tuo energiasäästöjä kiinteistön lämmityksessä. Hiilidioksidi on myös huomattavasti ympäristöystävällisempi kylmäaine. Hiilidioksidin GWP-indeksi (Global warming potential eli GWP on indeksi, joka kertoo jonkin aineen vaikutuksen ilmaston lämpenemiseen) on 1. Tavallisen kylmäaineen GWP-indeksi on 3260.

Kankaanpään S-marketissa laitamme ensimmäistä kertaa pakasteiden lisäksi myös kaikki lihajalosteet, juustot, einesruuat ja muut kylmässä (+2 - +6) säilytettävät tuotteet lasiovien taakse.  Hedelmät, vihannekset sekä maitotaloustuotteet jäävät vielä vanhan tutun ilmaverhon taakse. S-ryhmän ja Satakunnan Osuuskaupan kokemusten mukaan sähkön säästöä syntyy ovellisissa kalusteissa noin 20-30 % verrattuna avoimiin kylmä- ja pakastekalusteisiin.

Kylmäkalusteisiin valitsimme valaisimiksi LED-valot normaalien loisteputkien sijasta. Laskennallisesti LED-valoilla on saavutettavissa säästöä noin 40-50 % verrattuna loisteputkien sähkötehoon (W). Led-valojen käytössä syntyy myös välillistä säästöä, kun led-valojärjestelmä ei tuota lämpökuormaa kylmäkalusteisiin samalla tavalla kuin normaali loisteputkivalaisin.

| | | |
Ladataan kommentointia...