4.1.2013
6 kommenttia

Lehdistötiedote 04.01.2013

Ikärajavalvonta kiristyy ruokakaupoissa 7.1.2013

Myös S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa tulee 7.1.2013 voimaan uusi ikärajavalvonnan ohjeistus. Jatkossa kassahenkilöstö tarkastaa iän alle 30-vuotiailta vaikuttavilta asiakkailta, jotka ostavat alkoholijuomia, tupakkatuotteita tai tupakointivälineitä. Aiemmin vastaava viiteikä on ollut 23 vuotta.

– Tavoitteemme on kitkeä kokonaan alkoholin ja tupakan myynti alaikäisille. Tärkeä tavoite edellyttää, että ikä tarkastetaan entistä useammin täysi-ikäisiltäkin. Toivomme, että myös asiakkaat suhtautuvat myönteisesti uudistukseen, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.

Korottamalla alkoholi- ja tupakkaostosten yhteydessä tehtävien ikätarkastusten viiteikää, kauppa haluaa korostaa näiden tuoteryhmien ikärajavalvonnan tärkeyttä. Nuorelta näyttävän henkilön iän arvioiminen ei aina ole helppoa. Nostamalla viiteikä 30 vuoteen madalletaan henkilökunnan kynnystä tarkastaa asiakkaan ikä ja vähennetään inhimillisiä virheitä iän arvioinnissa.

Päivittäistavarakaupoissa iän voi todistaa poliisin myöntämällä kuvallisella henkilökortilla, passilla, ajokortilla ja mopokortilla. Tupakointivälineitä ovat muun muassa savukepaperit, filtterit, imukkeet, piiput ja sytyttimet. Tulitikut eivät ole tupakointivälineitä.

Päivittäistavarakauppa kehittää ikärajavalvontaa pitkäjänteisesti

Kauppa on tehnyt pitkäjänteisesti työtä tehostaakseen ikärajallisten tuotteiden myynnin valvontaa. Esimerkiksi päivittäistavarakaupan ikärajapassikoulutuksen on suorittanut yli 60 000 kaupan kassatehtävissä työskentelevää henkilöä ja alan opiskelijaa.

– Päivittäistavarakauppa tekee vastuullisuustyötä myös korostamalla kohtuullisuutta aikuisten alkoholin käytössä. Toivomme, että pääsemme lisäksi aloittamaan yhteistyön viranomaisten kanssa alkoholin alaikäisille välittämisen vähentämiseksi. Tutkimusten mukaan alaikäiset saavat alkoholia useimmiten juuri täysi-ikäisiltä kavereiltaan, Luoto muistuttaa.

Nyt voimaan tuleva viiteiän muutos liittyy päivittäistavarakaupan omaan ikärajavalvonnan ohjeistukseen. Tuotteiden lakisääteiset myynti-ikärajat eivät ole muuttuneet, vaan alkoholijuomia ja tupakkatuotteita myydään jatkossakin 18 vuotta täyttäneille asiakkaille, jotka pyydettäessä voivat todistaa ikänsä.

Uudistus koskee Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksiä, jotka edustavat noin 98 % osuutta Suomen päivittäistavaramarkkinoista. PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Ruokakesko Oy, Suomen Lähikauppa Oy, Lidl Suomi Ky, Stockmann Oyj Abp, R-kioski Oy, M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy sekä K-kauppiasliitto ry.