14.6.2017
3 kommenttia

Osuuskaupan tiedote 14.06.2017

HOK-Elannossa kesätyö- tai harjoittelupaikka noin 2000 nuorelle – perehdytykseen panostetaan aiempaa enemmän

HOK-Elanto tarjoaa kesätyö- tai harjoittelupaikan vuosittain noin 2000 nuorelle. HOK-Elanto osana S-ryhmää ja Henkilöstöpalveluyritys Opteam ovat molemmat Vastuullinen kesäduuni 2017 -kampanjan pääyhteistyökumppaneita. Kampanjan tarkoituksena on tarjota 14–29-vuotiaille nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja ja mahdollistaa hyvä kesätyökokemus niin kesätyöntekijöille kuin työnantajayrityksille. "Opteam on hyvä kumppani hoitamaan osaa massiivisesta 2000 nuoren rekrytoinnista", toteaa HOK-Elannon henkilöstöjohtaja Antero Levänen. Opteam rekrytoi HOK-Elannolle yli 300 nuorta kesätyöntekijää kaupan alan tehtäviin.

Vuonna 2017 kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen on haluttu satsata aiempaa enemmän.
"Vastuullisina kesätyönantajina meille on tärkeää kehittää rekrytointiprosessiin, perehdyttämiseen, viestintään ja palautteenantoon liittyviä asioita yhdessä nuorten kanssa. Olemme tutustuneet aiempien vuosien kesätyöntekijöiden Vastuullinen kesäduuni -palautteeseen ja luoneet tänä vuonna yhdessä Jollas Instituutin kanssa erityisen mobiilin perehdytysmallin, joka tarjoaa digitaalisia työkaluja hyödyntävän perehdytyksen heti sen jälkeen, kun työsopimus on allekirjoitettu", HOK-Elannon henkilöstön kehittämispäällikkö Minnastina Miettinen ja Opteamin HRD-asiantuntija Jarno Kujanpää kertovat.

Rekrytointi ja perehdyttäminen ovat vasta alkua siihen, millainen kesätyökokemus lopulta syntyy. Työntekijäkokemukseen vaikuttaa suuresti työkaverit, lähiesimiestyö ja toimipaikan asiakaskunta. "Satsaamalla rekrytointiin ja perehdyttämiseen haluamme helpottaa toimipaikan työtä ja antaa sille mahdollisuus keskittyä kesätyöntekijöiden vastaanottamiseen ja varsinaiseen työhön perehdyttämiseen paremmin", sanoo Antero Levänen.

Miettisen ja Kujanpään mukaan monille nuorille kesätyöpaikka voi olla ensimmäinen mahdollisuus tutustua kunnolla työelämään. Tällöin korostuu erityisesti työnantajayrityksen kyky huolehtia nuoren työntekijän työelämätaitojen kehittämisestä nuoria puhuttelevalla tavalla. Nuorten kokemuksista halutaan oppia ja siksi kesätyön päättyessä lähetetään palautekysely, jossa tiedustellaan muun muassa nuoren kokemuksista sekä halusta jatkaa töitä suoraan HOK-Elannossa tai Opteamin kautta.

Vastuullinen kesäduuni -kampanja järjestetään jo seitsemättä kertaa. Vuoden 2017 kampanjan pääyhteistyökumppanit ovat HOK-Elannon (S-ryhmä) ja  Opteamin lisäksi TAT, T-Media, Sonera, Nokia, Destia, S-Ryhmä ja Oikotie. Yhteensä kampanjaan osallistuu noin 360 vastuullista kesätyönantajaa, jotka tarjoavat yli 50 000 kesätyöpaikkaa.
www.kesaduuni.org