24.2.2012

Osuuskaupan tiedote 24.02.2012

Ennätyskasvu loi yli 100 uutta työpaikkaa

Ennätyskasvu loi yli 100 uutta työpaikkaa

Osuuskauppa KPO investoi viime vuonna 41,5 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen. Henkilöstön määrä lisääntyi investointien seurauksena 166 henkilöllä. KPO:n myynti kasvoi ennätyksellisesti yli 100 miljoonaa euroa ja oli 730,3 miljoonaa euroa. Tulos rahoituserien jälkeen oli 20,0 miljoonaa euroa.

KPO:n myynti vuonna 2011 oli 730,3miljoonaa euroa. Myynti kasvoi edellisestä vuodesta 102,9 miljoonaa euroa eli 16,4 prosenttia. KPO:n verollinen myynti jakautui seuraavasti:

Päivittäistavarakauppa 53,5 %

Polttonestekauppa 17,6 %

Autokauppa 13,4 %

Käyttötavarakauppa  9,6 %

Matkailu- ja ravitsemiskauppa 5,1 %

Kiinteistöliiketoiminta 0,8 %

KPO:n market-toimialan myynti kasvoi edellisvuodesta 12 prosenttia ja oli 604,3 miljoonaa euroa. Matkailu- ja ravitsemistoimialan myynti oli 24,2 miljoonaan euroa, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli 14,3 prosenttia. Autokaupan myynti oli 97,8 miljoonaa euroa, missä oli kasvua edelliseen vuoteen 54 prosenttia.

Investoinnit toimialueelle 41,5 miljoonaa euroa, työpaikkojen määrä kasvoi

KPO:n bruttoinvestoinnit olivat 41,5 miljoonaa euroa. Luotoon avattiin alkuvuodesta uusi S-market. Uusi Prisma avattiin Ylivieskassa maaliskuun lopussa ja kesällä avattiin kaksi uutta Sale-myymälää: Sale Ylivieska Kaisaniemi ja Sale Kokkola Isokylä. Loppuvuoden merkittävin investointi oli ABC Pietarsaaren rakentaminen ja avaaminen. Autokaupassa tehtiin heti vuodenvaihteessa 2011 yrityskauppa, jonka yhteydessä Seinäjoella ja Kauhajoella Toyotaa jälleenmyyvän Maakunnan Auton liiketoiminta siirtyi Autoliike Nystedtille.  Autoliike Viescar Oy osti puolestaan Wetteri Oy:n Vaasan liiketoiminnan 1.6.2011. Samassa yhteydessä Viescar luopui liiketoiminnasta Oulun talousalueella. Vaasan Kiilletien yksikkö yhdistettiin uuteen Automaa Vaasaan.

KPO:n henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 1.737 (ed.v. 1.571). Kokoaikaisiksi työsuhteiksi muutettuna määrä vastaa1.167henkilöä, jossa on kasvua edelliseen vuoteen110 henkilötyövuotta.Henkilöstöstä naisia oli 72,3 prosenttia ja miehiä 27,7 prosenttia. Henkilökunnan keski-ikä oli 33,6 vuotta.

Asiakasomistajat saivat Bonusta 20,6 miljoonaa euroa

Viime vuonna liittyi 4 945 uutta jäsentä eli asiakasomistajaa. Jäsenmäärä oli joulukuun lopussa 93 507.  Tällä hetkellä 66 prosenttia kaikista KPO:n toimialueen kotitalouksista on KPO:n asiakasomistajia. Asiakasomistajista 36 prosentilla on S-Pankin Visallinen S-Etukortti.

KPO:n asiakasomistajien saama Bonus kasvoi 2,4 miljoonaa euroa ollen 20,6 miljoonaa euroa. Keskimäärin asiakasomistaja sai viime vuonna Bonusta, osuuspääoman korkoa ja maksutapaetua 244 euroa (ed.v. 225 euroa).

Tulos pysyi hyvällä tasolla

KPO:n tulos rahoituserien jälkeen oli 20,0 miljoonaa euroa, missä oli laskua edelliseen vuoteen 1,4 miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 74,6 % (ed.v. 76,8 %). Tuloksestaan KPO maksaa veroja 5,1 miljoonaa euroa.

"Päättynyt vuosi oli kasvupainotteinen. Ylivieskan Prisma, Kodin Terran ensimmäinen täysi vuosi ja Maakunnan auton yrityskauppa siivittivät KPO:n hyvään kasvuun. Myös muut ketjut kasvoivat tasaisen vahvasti. Suurin ilonaiheemme viime vuonna oli Ylivieskan Prisman hyvä käynnistyminen. Kovasta investointitahdista huolimatta konsernin tulos ja kassavirta ovat edelleen hyvällä tasolla", toimitusjohtaja Arttu Laine toteaa.

Investointiohjelma jatkuu kassavirta huomioiden

KPO on budjetoinut alkaneelle vuodelle lähes 30 miljoonan euron investoinnit. "Asiakasomistajiemme toivelistalla korostuu edelleen käyttötavarakaupan tarjonnan kehittäminen. Seuraavana laajennusvuorossa on Kokkolan Prisma. Olemme pettyneitä maakuntakaavoituksen hitaaseen etenemiseen Vaasassa. Toivomme, että paljon toivottu Vaasan uusi Prisma-projekti ottaisi konkreettisen askeleen eteenpäin tänä vuonna", sanoo toimitusjohtaja Arttu Laine.

"Keskeisin edellytys investointiohjelman etenemiselle on myynnin kasvun jatkuminen. Suunniteltu arvonlisäveron korotus uhkaa toteutuessaan kaupan kasvua. Hintatason merkitys korostuu taloudellisesti haastavina aikoina ja pyrimme pitämään asemamme edullisimman päivittäistavarakaupan ostoskorin tarjoajana myös alkaneena vuonna", Laine sanoo.