7.8.2008

Lehdistötiedote 07.08.2008

7.8.2008 S-ryhmän vähittäismyynti kasvoi 13 prosenttia


Tiedotusvälineille 7.8.2008 klo 11.00

S-ryhmän vähittäismyynti kasvoi 13 prosenttia tammi–kesäkuussa

S-ryhmän vähittäismyynti oli tammi–kesäkuussa 5 777 miljoonaa euroa, jossa oli lisäystä 13 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Alueosuuskauppojen vähittäismyynti on jatkunut edelleen erittäin hyvänä. Kasvu oli 14,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti nousi tammi–kesäkuussa 12,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna ja kipusi 2 951,4 miljoonaan euroon.

– S-ryhmän tehtävänä on tuottaa asiakasomistajilleen entistä parempia palveluja ja etuja. Alkuvuonna hyvin kehittynyt myynti osoittaa, että S-ryhmä on onnistunut tässä tehtävässä. Uusien ja uudistettujen toimipaikkojen menestys on osoittautunut hyväksi, kertoo SOK:n pääjohtaja Arto Hiltunen.

Myynnit liiketoiminta-alueittain

S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa 12,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tähän sisältyvät Prismojen, S-marketien, Sale- ja Alepa-myymälöiden sekä muiden marketkaupan yksiköiden päivittäistavara- ja käyttötavaramyynnit. Sale- ja Alepa-myymäläketjujen myynnin kasvu oli yhteensä 13,1 prosenttia.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynnin kehitys on ollut erittäin hyvä, 32,8 prosenttia.

– ABC-liikennemyymälöiden asiakasmäärä on kasvanut alkuvuonna. Myös uudet ABC-liikennemyymälät sekä Esso-asemista muutetut ABC:t ovat osoittautuneet suosituiksi ostopaikoiksi, toteaa Arto Hiltunen.

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan vähittäismyynti kasvoi 2,8 prosenttia, matkailu- ja ravitsemiskaupan 7,3 ja maatalouskaupan myynti 21,4 prosenttia. Auto- ja autotarvikekaupan myynti pieneni 11,1 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Lähialueiden liiketoimintojen myynti oli ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 97,4 miljoonaa euroa, jossa jatkavien toimintojen myynnin kasvu oli 18,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon (AS Kommest Auto myytiin kesäkuussa 2007). Lähialueiden päivittäistavarakaupan myynti oli 67 miljoonaa euroa. Kasvua kertyi 21,2 prosenttia.

– SOK tulee avaamaan vuosina 2008–2010 useita Prisma-hypermarketeja Pietariin ja Baltiaan, kertoo Arto Hiltunen.

Asiakasomistajuus

S-ryhmän osuuskauppoihin on liittynyt 47 384 uutta asiakasomistajaa tammi–kesäkuussa. S-ryhmässä oli 1 746 332 asiakasomistajaa kesäkuun lopussa.

Ryhmän bonusmyynti kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla 16 prosenttia edellisvuoden vastaavasta jaksosta ja oli 3 691,7 miljoonaa euroa. Asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kasvoi 21 prosenttia ja oli 147,1 miljoonaa euroa.

Asiakasomistajille on maksettu 1,3 miljoonaa euroa maksutapaetua tämän vuoden alusta lähtien. Se on 0,5 prosentin suuruinen etu, joka myönnetään S-ryhmän Suomen toimipaikoissa S-Etukortilla maksettujen ostojen loppusummasta.

Toimipaikat

S-ryhmän toimipaikkoja oli Suomessa kesäkuun lopussa 1 556. Tämän lisäksi Baltiassa on 8 toimipaikkaa ja Venäjällä 3.

SOK-yhtymä (SOK+ tytäryhtiöt)

SOK-yhtymän liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 4 386 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 17,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Liiketoimintayhtiöiden liikevaihto oli suuruudeltaan 976 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 6,7 prosenttia. Hankintatoiminnan (Inex-konserni, Intrade Partners Oy, North European Oil Trade Oy) liikevaihto oli 2 400 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 25,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 127 miljoonaa euroa ja se lisääntyi 8,6 prosenttia. Autokaupan liikevaihto jäi edellisvuotta alhaisemmalle tasolle.

Maatalouskaupan liikevaihto oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhteensä 589 miljoonaa euroa ja se kasvoi edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 19,8 prosenttia. Osaltaan kasvuun vaikutti Suomen Rehu Oy:n siirtyminen konserniyhtiöksi kesäkuussa 2007.

S-Pankki

Lokakuussa 2007 avatun S-Pankin talletuskanta on kasvanut 1,4 miljardiin euroon ja sillä on jo lähes kaksi miljoonaa tiliasiakasta.

– Asiakasomistajat arvostavat erityisesti pankin tarjoamia maksuttomia peruspankkipalveluja sekä käyttö- ja määräaikaistilien kilpailukykyisiä korkoja. Maksutapaetu on lisännyt merkittävästi S-Etukortin käyttöä maksuvälineenä, kertoo Arto Hiltunen.

Yli 100 000 asiakasomistajalla on jo käytössään visallinen S-Etukortti.

S-Pankki on alkuvuoden aikana lisännyt voimakkaasti asiakaspalvelussa toimivan henkilöstönsä määrää. Näin on pystytty parantamaan asiakaspalvelua ja samalla purkamaan pankin käynnistysvaiheeseen liittyneet ruuhkat.

S-ryhmän vähittäismyynti liiketoiminta-alueittain 1.1.–30.6.2008
(*sisältää lähialueiden vähittäismyynnin)

 

1.1.–30.6.2008

1.4.–30.6.2008

 

Milj. euroa

Muutos %

Milj. euroa

Muutos %

Marketkauppa*

3 217,7

12,6

1 721,0

13,1

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

801,6

32,8

440,2

30,1

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

194,0

2,8

101,7

4,2

Matkailu- ja ravitsemiskauppa*

405,4

7,3

210,8

10,1

Auto- ja autotarvikekauppa

426,9

-11,1

207,4

-10,7

Maatalouskauppa

723,9

21,4

451,9

22,7

Muut

7,4

-3,4

3,6

7,6

S-ryhmä yhteensä*

5 777,0

13,0

3 136,6

14,0

 

Lisätietoja:
Antti Sippola, SOK:n liiketoimintojen johtaja, pääjohtajan sijainen p. 010 76 82890
Jari Annala, hallintojohtaja, p. 010 76 82040

S-ryhmän ja SOK-yhtymän tulostiedot tammi-kesäkuulta julkistetaan torstaina 21.8.2008.