21.10.2008

Lehdistötiedote 21.10.2008

21.10.2008 S-ryhmän vähittäismyynti kasvoi 13,3 prosenttia tammi–syyskuussa


Tiedotusvälineille 21.10.2008 klo 13.00

S-ryhmän vähittäismyynti kasvoi 13,3 prosenttia tammi–syyskuussa

S-ryhmän vähittäismyynti oli tammi–syyskuussa 8 814,5 miljoonaa euroa, jossa oli lisäystä 13,3 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Alueosuuskauppojen vähittäismyynti kasvoi 13,9 prosenttia. 

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti nousi tammi–syyskuussa 12,6 prosenttia ja oli 4 516,6 miljoonaa euroa.

– Raaka-aineiden maailmanmarkkinahintojen noususta aiheutunut ruuan hinnan kallistuminen on lisännyt Suomen päivittäistavarakaupan myyntiä lähes kymmenen prosenttia alkuvuonna. S-ryhmän päivittäistavaramyynti on kasvanut alan myyntiä nopeammin, joten markkina-asemamme on jonkin verran vahvistunut, toteaa SOK:n pääjohtaja Arto Hiltunen.

Myynnit liiketoiminta-alueittain

S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi tammi–syyskuussa 12,1 prosenttia. Tähän sisältyvät Prismojen, S-marketien, Sale- ja Alepa-myymälöiden sekä muiden marketkaupan yksiköiden päivittäistavara- ja käyttötavaramyynnit. Sale- ja Alepa-myymäläketjujen myynnin kasvu oli yhteensä 12,5 prosenttia.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti on kehittynyt edelleen hyvin, kasvua oli 31,5 prosenttia.

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan vähittäismyynti kasvoi 2,6 prosenttia, matkailu- ja ravitsemiskaupan 8,4 ja maatalouskaupan myynti 24,8 prosenttia. Auto- ja autotarvikekaupan myynti pieneni 11,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

– Finanssikriisi ja talouden taantuminen näkyvät syys–lokakuussa auto- ja tavaratalokaupan hidastumisena. Sen sijaan muun muassa hotelli- ja ravintolamyynti sekä maatalouskauppa ovat kasvaneet hyvin myös syksyllä, kertoo pääjohtaja Arto Hiltunen.

Lähialueiden liiketoimintojen myynti oli ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 152,2 miljoonaa euroa, jossa jatkavien toimintojen myynnin kasvu oli 18,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon (AS Kommest Auto myytiin kesäkuussa 2007). Lähialueiden päivittäistavarakaupan myynti oli 100,8 miljoonaa euroa. Kasvua kertyi 18,6 prosenttia.

– Olemme avanneet alkuvuonna Pietariin kaksi hotellia ja yhden Prisma Superstoren. Tänä vuonna avaamme vielä Pietariin Sokos Hotel Vasilievskyn ja toisen Prisman Noviy Deviatkinoon. Olemme tyytyväisiä Pietarin toimipaikkojen starttiin, pääjohtaja Arto Hiltunen toteaa.

Asiakasomistajuus

S-ryhmän osuuskauppoihin on liittynyt 78 352 uutta asiakasomistajaa tammi–syyskuussa. Asiakasomistajia oli syyskuun lopussa 1 772 922.

Ryhmän bonusmyynti kasvoi tammi-syyskuussa 15 prosenttia ja oli 5 671,1 miljoonaa euroa. Asiakasomistajille maksettiin Bonusta 223,3 miljoonaa euroa. Kasvua oli 19 prosenttia.

Lisäksi asiakasomistajille on maksettu 2,0 miljoonaa euroa maksutapaetua tämän vuoden alusta lähtien. Se on 0,5 prosentin suuruinen etu, joka myönnetään S-ryhmän Suomen toimipaikoissa S-Etukortilla maksettujen ostojen loppusummasta.

Toimipaikat

S-ryhmän toimipaikkoja oli Suomessa syyskuun lopussa 1 569. Tämän lisäksi Baltiassa on 8 toimipaikkaa ja Venäjällä 3.

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt)

SOK-yhtymän liikevaihto oli tammi–syyskuussa 6 690 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 18,0 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Liiketoimintayhtiöiden liikevaihto oli suuruudeltaan 1 454 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 9,0 prosenttia. Hankintatoiminnan (Inex-konserni, Intrade Partners Oy, North European Oil Trade Oy) liikevaihto oli 3 688 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 24,1 prosenttia.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli tammi–syyskuussa 196 miljoonaa euroa ja se lisääntyi 10,4 prosenttia. Autokaupan liikevaihto jäi edellisvuotta alhaisemmalle tasolle.

Maatalouskaupan liikevaihto oli tammi-syyskuussa yhteensä 883 miljoonaa euroa ja se kasvoi edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 20,1 prosenttia. Osaltaan kasvuun vaikutti Suomen Rehu Oy:n siirtyminen konserniyhtiöksi kesäkuussa 2007.

S-Pankki

Lokakuussa 2007 avatun S-Pankin talletuskanta on kasvanut noin 1,6 miljardiin euroon. Talletusten määrä kasvoi tammi–syyskuussa yli 400 miljoonalla eurolla.

S-Pankilla oli syyskuun lopussa lähes kaksi miljoonaa asiakasta. Alkuvuoden aikana määrä kasvoi kuukausittain keskimäärin 15 000 asiakkaalla.

S-Pankin verkkopankin on ottanut käyttöön lähes 570 000 asiakasta.

– Talousmaailman nykyisessä tilanteessa kotimaisuus ja luotettavuus korostuvat pankkia valittaessa. Kuluvan syksyn aikana pankkimme asiakasmäärän ja talletuskannan kasvu on kiihtynyt, ja saman suunnan odotamme jatkuvan, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

S-ryhmän vähittäismyynti liiketoiminta-alueittain 1.1.–30.9.2008
(*sisältää lähialueiden vähittäismyynnin)

 

1.1.–30.9.2008

1.7.–30.9.2008

 

Milj. euroa

Muutos %

Milj. euroa

Muutos %

Marketkauppa*

4 893,7

12,1

1 692,8

11,2

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

1 304,2

31,5

486,1

29,4

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

290,4

2,6

96,4

2,1

Matkailu- ja ravitsemiskauppa*

631,5

8,4

223,8

10,0

Auto- ja autotarvikekauppa

603,9

-11,2

177,0

-11,5

Maatalouskauppa

1 080,0

24,8

356,1

32,4

Muut

10,9

1,0

3,5

12,0

S-ryhmä yhteensä*

8 814,5

13,3

3 035,6

13,8

 Lisätietoja:

Pääjohtaja Arto Hiltunen, SOK, p. 010 76 80200
Jari Annala, hallintojohtaja, SOK, p. 010 76 82040