24.9.2007

Lehdistötiedote 24.09.2007

16.08.2007 S-ryhmän myynti ja tulos kehittyneet hyvin alkuvuonna

Tiedotusvälineille 16.8.2007 klo 14.00

S-ryhmän vähittäismyynti kasvoi tammi-kesäkuussa 9,0 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Päivittäistavarakauppa kasvoi 8,8 prosenttia.

S-ryhmän yhteenlaskettu tulos ennen satunnaisia eriä oli tammi-kesäkuussa 162 miljoonaa euroa. Osuuskauppoihin liittyi 55 500 asiakasomistajaa alkuvuonna.

–S-ryhmän vähittäismyynti oli tammi-kesäkuussa 5 111,8 milj. euroa, lisäys 9,0 % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

–S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvoi 8,8 %.

–Asiakasomistajille maksettiin Bonusta 121,8 milj. euroa, kasvua 13 %.

–Bonusjärjestelmään kuuluviin osuuskauppoihin liittyi tammi-kesäkuussa 55 528 uutta asiakasomistajaa. Asiakasomistajia on nyt yhteensä1 661 766.

–S-ryhmän yhteenlaskettu tulos ennen satunnaisia eriä oli 162,1milj. euroa, lisäystä 10,1 milj. euroa

–Osuuskauppojen tulos ennen satunnaisia eriä oli 126,4 milj. euroa, kasvua 3,7 milj. euroa.

–SOK-yhtymän tulos ennen satunnaisia eriä oli 46,7 milj. euroa, lisäystä 17,4 milj. euroa.

–S-ryhmän kuluvan vuoden tuloksen arvioidaan olevan vuoden 2006 tasolla.

SOK:n pääjohtaja Arto Hiltunen toteaa, että myynti on ylittänyt markkinakasvun kaikilla S-ryhmän liiketoiminta-alueilla. "Marketkaupan myynnin kasvusta noin puolet tulee vanhan verkoston kasvusta ja toinen puoli uusperustannasta sekä Suomen Sparin myymälöiden muutoksista. ABC-liikennemyymälöissä myynnin kehitys jatkuu hyvänä. Uusia suuria yksiköitä on suunnitteilla ja rakenteilla eri puolilla maata."

Hiltusen mukaan matkailu- ja ravitsemiskaupassa hyvään myynnin kehitykseen vaikuttaa erityisesti Holiday Club Spa Hotels -ketjun hankinta vuoden 2006 puolivälissä.

Autokaupan myynnin kasvua edesauttoivat SOK:n vuonna 2006 tekemät yritysostot pääkaupunkiseudulla sekä Pirkanmaalla ja Turun alueella. Autokaupan vertailukelpoisen myynnin ja tuloksen kehitys on kuitenkin kysyntätilanteesta johtuen pienentynyt edellisvuodesta.

"Asiakasomistajien määrän voimakas kasvu ja asiakasomistajien lisääntynyt ostojen keskittäminen tukee edelleen ryhmän menestymistä", Arto Hiltunen toteaa tyytyväisenä.

55 500 uutta asiakasomistajaa tammi-kesäkuussa

S-ryhmän bonusmyynti oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla 3 194,4 miljoonaa euroa ja siinä oli kasvua 11 prosenttia. Bonusmyynnin osuus oli koko S-ryhmän kotimaan myynnistä 63,9 prosenttia (62,3 %). Asiakasomistajille maksettiin Bonusta 121,8 miljoonaa euroa (+13 %).

Asiakasomistajaostot Bonusta myöntäviltä yhteistyökumppaneilta kasvoivat 10 prosenttia ja ylsivät 492 miljoonaan euroon.

Bonusjärjestelmään kuuluviin osuuskauppoihin liittyi ensimmäisellä vuosipuoliskolla 55 500 uutta asiakasomistajaa. Asiakasomistajia oli kesäkuun lopussa 1 661 766. S-ryhmän talouspeitto oli kesäkuun lopussa 67,7 prosenttia (64,9 %).

Osuuskauppojen säästökassoissa oli asiakasomistajien jäsensijoituksia kesäkuun lopussa 703,8 miljoonaa euroa. Kasvua oli edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan 28,4 miljoonaa euroa.

S-ryhmän ketjut

S-marketit muodostavat edelleen S-ryhmän ja koko maan suurimman päivittäistavaraketjun. Siihen kuului kesäkuun lopussa 411 toimipaikkaa, (+2). Ketjun kokonaismyynti ilman polttonesteitä oli 1 424 miljoonaa euroa. Siinä oli lisäystä 13,9 prosenttia.

Prisma-hypermarketien myynti kasvoi edelleen. Ketjun myynti ilman ravintoloita, polttonestepisteitä yms. oli 1 092 miljoonaa euroa, jossa oli lisäystä 6,4 prosenttia. Prismoja oli kesäkuun lopussa 47. Tallinnassa toimii lisäksi viisi ja Riikassa yksi Prisma.

Sale- ja Alepa-ketjujen yhteenlaskettu myynti oli 321 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 19,4 prosenttia. Toimipaikkoja oli 298 (+9).

ABC-liikennemyymälöitä oli 84 ja ABC-automaattiasemia 214. Automaattiasemien lukumäärään on laskettu mukaan myös markettien yhteydessä olevat automaatit. Kaikkiaan polttonesteiden jakelupisteitä oli 327 (+7) Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti oli 604 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 12,6 prosenttia.

Sokoksia oli kesäkuun lopussa 20. Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli 189 miljoonaa euroa, jossa oli lisäystä 8,5 prosenttia.

Sokos Hotels -ketjuun kuului 38 hotellia Suomessa sekä Sokos Hotel Viru Tallinnassa. Radisson SAS ketjuun kuului 7 hotellia ja Holiday Club Spa Hotels ketjuun 6 kylpylähotellia. Lisäksi S-ryhmällä oli 3 pienempää hotellia. S-ryhmässä oli erillisravintoloita ja -kahviloita 246 (+5). Matkailu- ja ravitsemistoimipaikkoja oli yhteensä 300 (+5).

Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 378 miljoonaa euroa. Siinä oli lisäystä 13,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Matkailutoiminnan myynti oli 113 miljoonaa euroa, lisäystä 18,7 prosenttia.

Ravitsemistoiminnan myynti oli 264 miljoonaa euroa, lisäystä oli 11,7 prosenttia. Myynti sisältää hotellien ja markettien yhteydessä olevat yksiköt.

Auto- ja autotarvikekaupan toimipaikkoja oli 45 (-1). Myynti oli 480 miljoonaa euroa, kasvua oli 8,9 prosenttia. SOK harjoitti autokauppaa Baltian alueella 27.6.2007 saakka.

Maatalouskaupan toimipaikkoja oli 145. Näistä oli Agrimarketeja 130 ja konekeskuksia 8, muita maatalous-rautamyymälöitä oli 7. Maatalouskaupan myynti oli 596 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 6,6 prosenttia.

S-ryhmässä oli Suomessa 1 493 toimipaikkaa kesäkuun lopussa. Tämän lisäksi Baltiassa on 8 toimipaikkaa.

SOK-yhtymän toiminta 1.1.–30.6.2007

SOK-yhtymän liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 3 757 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 15,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

SOK-yhtymän tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 46,7 miljoonaa euroa (29,3 milj. euroa).

Eniten myyntiään kasvattivat SOK-yhtymän hankintayhtiöt. "Hankintayhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihdon kasvu oli 27,0 prosenttia. Liikevaihdon hyvä kasvu johtuu S-ryhmän vähittäiskaupan hyvästä kehityksestä ja ostojen keskittämisestä," pääjohtaja Hiltunen kertoo.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihdon kasvu oli 23,9 prosenttia. Kasvu aiheutuu osittain Holiday Club Spa Hotels -ketjun liittämisestä osaksi Sokotel Oy:n liiketoimintaa.

Auto- ja autotarvikekaupan liikevaihdon kasvu (17,0 %) ylittää selvästi markkinakehityksen, mutta sekä myynnin että tuloksen osalta autokauppa jäi tavoitteistaan.

Maatalouskaupan liikevaihdon kasvu oli 11,1 prosenttia, kasvu aiheutuu erityisesti vilja- ja työkonekaupan, sekä rauta- ja puutarhakaupan kasvusta.

SOK-yhtymän käyttöomaisuusinvestoinnit olivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 63,9 miljoonaa euroa (164 milj. euroa). Merkittävimmät kohteet olivat Suomen Rehu Oy:n osakkeiden hankinta ja panostukset hotellitoimialalle. Muita keskeisiä kohteita olivat Meira Novan uusi logistiikkakeskus ja S-Pankin tietojärjestelmät.

SOK-yhtymän henkilöstön määrä lisääntyi alkuvuonna 1 019 hengellä ja oli kesäkuun lopussa 9 582 henkeä.

S-ryhmän kehitys jatkuu hyvänä

Pääjohtaja Arto Hiltusen mukaan S-ryhmän haasteita ovat loppuvuonna muun muassa Esso-liiketoimintakauppoihin liittyvien toimipaikkamuutosten käynnistäminen, Suomen Rehu Oy:n liiketoiminnan integrointi Hankkija Maatalous Oy:n toimintaan, Pietarin hotellihankkeet ja S-Pankin käynnistyminen.

"S-ryhmän liikevaihto tullee loppuvuonnakin kehittymään myönteisesti. S-ryhmän tulos tullee olemaan vuoden lopussa edellisvuoden tasolla," Hiltunen toteaa.

Lisätietoja antavat:

Pääjohtaja Arto Hiltunen, p. 010 76 80200
Hallintojohtaja Jari Annala, p. 010 76 82040, 050 566 5032
Viestintäjohtaja Suso Kolesnik, p. 010 76 80350, 050 388 3188

SOK-yhtymän osavuosikatsaus kokonaisuudessaan luettavissa osoitteessa www.s-kanava.fi