14.2.2008

Lehdistötiedote 14.02.2008

14.2.2008 S-ryhmä parantaa käyttötavarakaupan tarjontaa

Tiedotusvälineille 14.2.2008                                                                Julkaisuvapaa klo 13.00

SOK:n pääjohtaja Arto Hiltunen:
S-ryhmä parantaa käyttötavarakaupan tarjontaa

S-ryhmä parantaa lähivuosina käyttötavarakaupan tarjontaansa. SOK:n pääjohtaja Arto Hiltusen mukaan ryhmän yhteisenä päämääränä on käyttötavaroiden myynnin selvä kasvu vuoteen 2015 mennessä.

– Merkittävän kasvun saavuttaminen edellyttää mittavia investointeja uusiin toimipaikkoihin muun muassa Kodin Terra -ketjussa sekä olemassa olevien hypermarkettien ja tavaratalojen laajennuksia.

Liikepaikkainvestointien, ketjuohjauksen ja hankintojen tehostamisen lisäksi uuteen haasteeseen vastataan muun muassa logistiikkaa kehittämällä. Torstaina julkistettu, Sipoon Bastukärriin rakennettava uusi logistiikkakeskus on tärkeä askel tavoitteen saavuttamisessa.

S-ryhmän vuoden 2008 tavoitteena on myynnin kasvu markkinoiden kasvua nopeammin. Pääjohtaja Hiltunen asettaa ryhmätasolla päämääräksi vähintään edellisvuoden tasoisen tuloksen. SOK-yhtymän liiketoiminnan tuloksen on puolestaan selvästi parannuttava.

Asiakasomistajien lukumäärä on kivunnut jo 1,7 miljoonaan, ja nyt S-Etukortti on 70 prosentilla suomalaisista kotitalouksista. Asiakasomistajille maksettiin viime vuonna 263 miljoonaa euroa Bonusta.

– Päämääränämme on olla asiakasomistajan ykkösvalinta. Jotta pystymme parantamaan palvelutarjontaamme, on meidän varmistettava myös toimintamme taloudellinen kannattavuus. Kiristyvässä kilpailussa toimintamme uudistaminen ja kehittäminen on jatkuvaa.

Ryhmän toiminnassa korostuu jatkossa aiempaa enemmän myös vastuullinen toimintatapa. Vastuullisuusasiat on nyt viety strategisen johtamisen tasolle ja niitä varten on perustettu oma ohjausryhmänsä.  Uusi painotus näkyy jatkossa muun muassa parempana energiatehokkuutena.

S-ryhmän kansainvälistyminen jatkuu vuonna 2008. Tammikuussa Pietarissa avattiin ryhmän ensimmäinen hotelli, Holiday Club St. Petersburg, ja vielä kevään aikana kaupungissa on määrä avata kaksi Sokos Hotels -ketjun hotellia.

Baltiassa marketkaupan myynti ja tulos ovat kehittyneet hyvin. Prisma-ketju onkin levittäytymässä Tallinnan ja Riian lisäksi Liettuan Vilnaan, jossa ensimmäinen hypermarket avataan vuonna 2009.

Lisätietoja:

Pääjohtaja Arto Hiltunen, p. 010 76 80200