Här hittar du hjälp och instruktioner för många situationer relaterade till ditt ägarkundskap. Kontrollera först om du kan hitta svaret på din fråga bland de vanliga frågorna.
I S-mobil och i S-användarkonto kan du granska och följa många saker som anknyter till din kundrelation. Du kan till exempel uppdatera e-postadressen och telefonnumret samt tillstånden till marknadsföring till dessa. Du kan också ta emot elektroniska kassakvitton och följa med läget på ditt konto för inbetalning av förmåner.
I S-användarkonto hittar du också din kundkod för S-Förmånskortsterminalen.
I S-användarkonto kan du t.o.m. uppdatera tillstånd till och begränsningar av marknadsföring och kommunikation.
Uppgifter om adress- och namnändringar får vi automatiskt från befolkningsdatasystemet inom ett par veckor från det att uppgiften registrerats, om du inte har förbjudit överlåtelse av uppgifterna.
Via S-användarkonto kan du bl.a. beställa ett nytt kontantkort att ersätta ett förlorat eller skadat kort, och om du är huvudmedlem, kan du göra det också för dina familjemedlemmar.
Dessutom kan du hålla sammansättningen av ditt ägarkundshushåll aktuell genom att ta bort eller lägga till familjemedlemmar.
Du har en på lagen om personuppgifter grundad rätt att granska dina egna uppgifter i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Enklast kan du bekanta dig med uppgifterna om dig själv i registret genom att logga in på adressen s-användarkonto.fi. Var beredd att identifiera dig starkt med antingen ett mobilcertifikat eller dina bankuppgifter.
Ett ersättande kontantkort får du genom att beställa ett nytt kort via S-användarkonto, på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar) eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 9-16 (mta/lna). På Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt kan du få ett interimistiskt kort. Kolla in närmaste här.
Om du har ett S-Förmånskort med betalegenskaper, spärra ditt kort omedelbart genom att ringa spärrtjänsten för kort på tfn 020 333 (öppen 24 timmar, samtal från utlandet på tfn +358 20 333). Om du använder ett kort med Visa-symbolen eller ett S-Förmånskort Debit skickar vi automatiskt ett nytt kort till dig.
Du kan beställa ett nytt kort i S-Bankens webbank någondera i kortets uppgifter eller genom att skicka ett meddelande, genom att ringa S-Bankens Kundtjänst tfn 010 76 5810, må-fr kl. 9–16 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min) eller vid ett besök på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt.
För det nya betalkortet debiteras en avgift enligt S-Bankens servicetariff.
Som huvudmedlem i din ägarkundshushåll kan du radera personen från ditt hushåll via S-användarkonto. Du bör meddela den person vars parallellkort har raderats från hushållet om att rätten till S-Förmånskort och andra ägarkundsförmåner inte längre gäller.
Som medlem i ett ägarkundshushåll kan du själv lämna ägarkundshushållet via S-användarkonto eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 9-16 (mta/lna).
Obs! Radering från ägarkundshushåll innebär inte att S-Bankens produkter och tjänster slutar automatiskt, men ägarkundsförmånerna från dem upphör. Eventuella dispositionsrätt till kontot och kort med betalningsegenskap skall sägas upp separat. Mera information från S-Banken.
Elisa:
Du får Bonus för vissa av Elisas tjänster. Läs mer om S-gruppens Bonus
Vid fakturering av mobiltelefonabonnemang avgörs registreringen av bonusköp utifrån faktureringsperiodens sista dag. Om faktureringsperioden upphör mellan den 1:a och den 22:a i månaden, registreras bonusköpet i bonuskalkylen nästa månad. Om faktureringsperioden upphör mellan den 23:e och den 31:a i månaden, registreras bonusköpet i bonuskalkylen för därpå följande månad, det vill säga om cirka två månader.
I fråga om Elisas bredband hinner betalningar som anlänt till Elisas konto före den 21:a i månaden med i bonuskalkylen för samma månad, i övrigt registreras inköpen nästa månad.
Fakturan ska vara betald i sin helhet senast på förfallodagen, för att du ska få Bonus.
LokalTapiola:
En person som angetts som betalare på en försäkring som samlar Bonus ska hos LokalTapiola registrera att han eller hon är ägarkund i S-gruppen. Läs mer: https://www.lahitapiola.fi/sv/person/formaner/s-gruppens-bonus
Bonus börjar samlas på försäkringspremier som har betalats efter att ägarkundsrelationen har registrerats.
Skadeförsäkringspremier som omfattas av Bonus och som betalats före den 20:e i månaden hinner i regel med i bonusköpsaldot för samma månad. Transaktionerna registreras i bonusköpen under månadens sista dagar.
Oral Hammaslääkärit:
Du får Bonus genom att visa S-Förmånskortet hos Oral i samband med betalning.
Bonusköpet registreras i samband med betalning under betalningsmånaden.
Sector Alarm:
En person som angetts som betalare i avtalet ska registrera att han eller hon är ägarkund via Sector Alarms kundtjänst. Läs mer: www.sectoralarm.fi/bonus (på finska)
Bonus registreras i samband med att en faktura skapas och bonusköpet registreras inom ett par dagar efter att fakturan skapats.
Silmäasema:
Du får Bonus på köp som berättigar till Bonus genom att visa S-Förmånskortet hos Silmäasema i samband med betalning.
Bonusköpet registreras i samband med betalning under betalningsmånaden.
Viking Line:
En person som betalar en resa ska uppge sitt medlemsnummer i samband med bokning. S-Förmånskortet ska visas vid incheckning.
Läs mer: https://www.vikingline.fi/sv-fi/hitta-resa/s-formanskort/
För resor vars avresedatum är senast den 23:e i månaden, registreras Bonus i regel under avresemånaden.
Då du ansluter dig till handelslaget och blir medlem, dvs, ägarkund, får du ett 10-siffrigt medlemsnummer. Du hittar den på din S-Förmånskort, i dina egna uppgifter i S-mobil och via S-användarkonto.
S-Förmånskorten som tillhör de andra personerna i ägarkundshushållet är också försedda med en unik 10-siffrig kod. Det är kundnumret som familjemedlemmarna använder på samma sätt som ägarkunden använder sitt medlemsnummer.
På S-Förmånskortet står medlems-/kundnumret efter handelslagets namn. Medlems-/kundnumret är inte lika med kortnumret som står ovanför kortinnehavarens namn.
De fyra första siffrorna i medlems-/kundnumret änger handelslaget och de sex sista är det individuella medlems-/kundnumret. Sifferseriens format är alltså 4 + 6 siffror.
Saldot och transaktionerna på ditt S-Konto kan du se:
Bonus betalas ut på det konto i S-Banken som definierats som ägarkundshushållets huvudmedlems inbetalningskonto för förmåner, senast den tionde dagen påföljande månad. Bonus som ligger på kontot kan man använda när och hur man vill:
Bonus som betalts till kontot blir inte gammal, dvs. dess användning är inte tidsbegränsad.
Enklast kan du följa upp bonussaldot när du har laddat ner S-mobil i din mobiltelefon. S-mobil kan användas i Apple iOS- och Google Android-telefoner. S-mobil fungerar med de flesta bankers bankkoder – helt gratis!
Du kan också kontrollera bonusuppgifterna på adressen s-användarkonto.fi. Du hittar bonusuppgifterna även när du loggar in i S-gruppens webbtjänster: t.ex. på Sokos.fi, Prisma.fi och Sokoshotels.fi, på ABC-mobil och på abcasemat.fi.
Ett meddelande om utbetald Bonus skickas till en bekräftad e-postadress för huvudmedlemmen och de övriga medlemmarna i ägarkundshushållet varje månad. Meddelandet skickas om kontaktuppgifterna innehåller en e-postadressuppgift. Det går snabbt och enkelt att uppdatera e-postadressen, du kan uppdatera dina kontaktuppgifter på S-användarkontot.
Om du inte vill använda webbtjänster, kan du kontrollera ditt bonussaldo även i S-Förmånskortsterminalen som finns vid verksamhetsställets självbetjäningsdisk. När du sköter dina ärenden i S-Förmånskortsterminalen, behöver du även ditt fyrsiffriga kundnummer. Kundnumret är inte samma kod som PIN-koden som du använder vid betalning i kassan. Om du har glömt ditt kundnummer, kan du vid behov kontrollera numret på S-användarkontot, på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar) eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (mta/lna).
Bonus tjänas in på Sokos-hotell samt på Radisson Blu och Radisson RED hotell i Finland, om reservationen gjorts i hotellens egna webbtjänster sokoshotels.fi eller radissonblu.com försäljningstjänsten i hotellen. Övernattningar som reserverats i externa bokningstjänster ger ingen Bonus.
För en övernattning som betalats på plats i ett hotell registreras bonusköpet först i samband med utcheckningen från hotellet och syns i bonusköp ett par dagar efter övernattningen.
Bonusköpet registreras för betalningstillfället och syns i bonusköp inom ett par dagar för övernattningar som på förhand betalats i Sokos Hotels webbtjänst eller försäljningstjänst. I Radison Blu-hotell registreras bonusköpet alltid i samband med utcheckningen då övernattningen avslutas.
Privathushållets köp ger Bonus. För att få Bonus ska övernattningen betalas med ett personligt betalningsmedel.
Medlemskapet i handelslaget kan upphöra till exempel om insatsen inte har betalts i sin helhet inom den tid som anges i handelslagets stadgar.
Ägarkundstjänsten och S-Banken-servicepunkterna betjänar dig alltid i ärenden gällande ägarkundrelation i andelslag och kundrelationen till S-Banken.
Du kan bl.a. ansöka om att bli ägarkund eller ansöka om betalningsegenskaper till ditt S-Förmånskort. Du får också stöd för användningen av ägarkundens elektroniska tjänster, som S-mobil.
S-gruppens ägarkundtjänst
tfn. 010 76 5859
må-fr 9-16 (mta/lna)
Om du har gjort en officiell flyttanmälan till befolkningsregistret uppdateras namn- och adressuppgifter automatiskt utan någon separat adressändring.
Meddela oss dina ändrade kontaktuppgifter bara om du har ett gällande förbud mot utlämnande av adressinformation från befolkningsdatasystemet.
S. Det är du. Därför är din respons speciellt viktig för oss. Så låt oss veta om du märker att något kan förbättras. Låt oss också veta om du har varit nöjd med vår service. Du kan ge oss feedback via länken nedan.
Tack för att du tog dig tid.