Inget problem om du har mobilen med dig! Se nedan hur du kan använda S-Förmånskortet också med mobilen.
Om du har en Android-telefon, ska du i S-mobil aktivera S-Förmånskortet som fungerar med NFC-funktionen för närfältskommunikation. Du får samma ägarkundsförmåner med din telefon som med ett fysiskt S‑Förmånskort:
S-Förmånskortet i S-mobil fungerar på nästan alla av S-gruppens verksamhetsställen. Du behöver endast en Android-telefon som har NFC-funktionen för närfältskommunikation och en inställning för att förbigå standardbetalappen.
I den nyaste versionen av S-mobil (2.24.0 eller senare) hittar du S-Förmånskortets streckkod med vilken du kan samla Bonus och utnyttja dina förmåner med din telefon. S-Förmånskortets streckkod kan användas med alla telefonmodeller i vilka S-mobil kan användas. Via telefonen får du nästan samma ägarkundsförmåner som du får med ett fysiskt S-Förmånskort:
S-Förmånskortets streckkod kan användas i följande kedjor: Prisma, S-market, Alepa, Sale, ABC Market, ABC Restaurang, Food Market Delikatessen, Sokos, Emotion och Prisma Rauta.
S-Förmånskortets streckkod kan tillsvidare inte användas i snabbkassor eller hotell, caféer och restauranger (exklusive ABC Restauranger).
Du kan också använda ditt S-Förmånskort i S-mobil och få samma förmåner som du får med ditt fysiska S-Förmånskort:
Om du använder en Android-telefon, ser du S-Förmånskortet med kontaktlös avläsning i avsnittet Jag i S-mobil. S-Förmånskortet kan användas på telefoner av Android-version 8.0 eller senare, om telefonen har NFC-funktion för närfältskommunikation. De som använder andra telefoner kan använda S-Förmånskortets streckkod.
Läs mer här.
Nej. Du kan betala på valfritt sätt – med ett betalkort, kontanter, ett presentkort eller en betalapp som Google Pay.
Du kan betala på valfritt sätt – med ett betalkort, kontanter, ett presentkort eller en betalapp som Google Pay.
Användare av Android-telefoner kan använda Förmånskortet med kontaktlös avläsning i S-mobil på följande av S-gruppens verksamhetsställen:
Ja, du får 0,5 % betalningssättsförmån när du betalar inköp med Google Pay, där du använder S-Förmånskort Visa som betalkort (exklusive Food Market Delikatessen samt betalningar i hotellreceptionen och tills vidare även betalningar på caféer och restauranger). Registrera först Bonus med S-Förmånskortet och gå sedan till Google Pay för att betala med ditt S-Förmånskort Visa.
Vi erbjuder användare av iPhone-telefoner streckkoden för S-Förmånskortet i version 2.24.0 av S-mobil eller senare. Med den kan du samla Bonus och utnyttja erbjudanden i matbutiker, på Sokos och Prisma Rauta, bland annat. Läs mer här.
Stäng S-mobil efter registreringen av Bonus eller gå via länken ”Öppna betalapp” i S-mobil-appen till betalappen (t.ex. Google Pay).
Kontrollera att du har ställt in den betalapp som du använder som ”standardbetalapp” i din telefons inställningar. S-mobil är inte en betalapp, så du kan inte betala med det. Om du har ställt in S-mobil som standardbetaltjänst i din telefon, kan du inte betala med Google Pay eller någon annan betalapp, eftersom din telefon vid betalning överför S-Förmånskortets uppgifter till betalterminalen och inte ett betalkorts uppgifter.
Kontrollera att du har aktiverat de korrekta inställningarna i din telefon, alltså att du har aktiverat alternativet ”betala med öppen app” (formuleringen varierar beroende på telefonmodell). Då registreras Bonus före betalningen och betalterminalen kan avläsa betalappens uppgifter vid betalningen.
I användarinställningarna för S-Förmånskortet kan du kontrollera om du använder S-Förmånskortet med de rekommenderade inställningarna. Du hittar användarinställningarna i avsnittet Jag.
I S-mobil löser du in förmånskuponger på normalt sätt så att du visar den öppnade kupongen i kassan och klickar på Lös in kupong innan du betalar.
Efter att Bonus registrerats övergår betalterminalen till betalskedet. Om S-mobil är öppen i telefonen och telefonen befinner sig på betalterminalens avläsningsområde, försöker betalterminalen läsa av betalmedlets uppgifter från det digitala S-Förmånskortet i S-mobil, men känner inte igen dem eftersom kortet inte är ett betalmedel.
För att kunna använda S-Förmånskortet med kontaktlös avläsning i S-mobil behöver du en smarttelefon med operativsystemet Android version 8.0 eller senare och närfältskommunikation (NFC). NFC-funktionen behövs även för kontaktlös betalning. NFC-funktionen ska vara aktiverad för att betalterminalen ska kunna läsa av S-Förmånskortet. I vissa telefonmodeller, som OnePlus, Huawei, Cubot, Doogee, Oukitel, Blackview och Ulefone, är det inte möjligt att förbigå standardbetalappen, och därför är det inte möjligt att använda S-Förmånskortet i S-mobil tillsammans med en betalapp.
Alla telefonmodeller har inte en inställning som gör det möjligt att förbigå standardbetalappen, vilket medför att det inte går att använda S-Förmånskortet med kontantlös avläsning i S-mobil tillsammans med en betalapp. Till exempel OnePlus, Huawei, Cubot, Doogee, Oukitel, Blackview och Ulefone telefonmodeller har inte inställningen i fråga.
S-Förmånskortet med kontaktlös avläsning i S-mobil fungerar endast på Android-telefoner som har NFC-funktionen för närfältskommunikation och en inställning för att förbigå standardbetalappen. Om din telefon inte stöder dessa, är det inte möjligt att använda funktionen. Stöd kan till exempel saknas i vissa OnePlus-modeller och i Huawei-, Cubot-, Doogee-, Oukitel-, Blackview- och Ulefone-telefoner.
S-Förmånskortet med kontaktlös avläsning i S-mobil kan än så länge användas i S-gruppens dagligvarubutiker (Prisma, S-market, Alepa, Sale, Food Market Delikatessen, ABC Market), Sokos, Emotion, Prisma Rauta, Sokos Hotels, Radisson Blu Hotels, Radisson RED Hotels samt på kaféer och restauranger (ej Hesburger).
För telefonen lungt till NFC-avläsningsområdet på betalterminalen. Håll telefonen på plats, följ texten på betalterminalens skärm och vänta tills betalterminalen bekräftar att Bonusen är registrerad.
Om stegen ovan går smidigt, men du ändå inte kan använda S-Förmånskortet, ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 010 76 5859 må–fr 9–16 (0,084 €/minut). För att vi ska kunna utreda problemet bör du utöver dina kunduppgifter lämna följande uppgifter:
NFC är förkortningen för Near Field Communication. NFC-tekniken för närfältskommunikation används bland annat för avläsning av betalkort och med hjälp av den kan inköp betalas kontaktlöst. NFC-funktionen behövs även när du registrerar Bonus för dina inköp med S-Förmånskortet med kontaktlös avläsning i S-mobil och när du betalar inköp med en betalapp i din telefon, till exempel Google Pay. När du använder NFC-funktionen ska du lugnt föra din telefon till avläsningsområdet på betalterminalen.
Om du har tagit S-Förmånskortet i bruk i S-mobil måste du i din telefons inställningar ge S-mobil tillstånd att förbigå standardbetalappen, till exempel Google Pay. Då används NFC för att först registrera Bonus och betalterminalen debiterar inte köpesumman direkt.
Även om du har gett S-mobil-appen tillstånd att förbigå telefonens standardbetalapp, förhindrar det inte kontaktlös betalning med din telefons standardbetalapp. Du kan betala dina inköp med det betalkort som du har angett i Google Pay efter att Bonus har registrerats och S-mobil stängts. Efter att Bonus har registrerats visas ”Bonus registrerad” i S-mobil och du kan gå till Google Pay via länken ”Öppna betalapp”. När du använder standardbetalappen i andra butiker än S-gruppens butiker och du inte har S-mobil-appen öppen, kan du gå direkt till betalskedet.
Telefoninställningarna varierar beroende på telefonmodell. Så här söker du efter NFC-funktionen i din telefons inställningar:
För att Bonus ska kunna registreras innan du betalar dina inköp i S-mobil, ska du när du har aktiverat den kunna förbigå standardbetalappen som har ställts in för kontaktlös betalning. Därför måste du ställa in ”Betala med öppen app” i din telefons inställningar för standardbetalapp.
Du hittar inställningarna för standardbetalapp i till exempel de flesta Samsung-telefonerna så här:
Alternativ 1:
Alternativ 2:
Ibland kan det hända att en bekräftelse har skickats till telefonen redan innan terminalen har hunnit utföra hela transaktionen. Om du då för telefonen från terminalen, bryts signalen och Bonusen blir inte registrerad.
För därför telefonen lungt till NFC-avläsningsområdet på betalterminalen. Håll telefonen på plats, följ texten på betalterminalens skärm och vänta tills betalterminalen bekräftar att Bonusen är registrerad.
Om Bonusen trots detta inte blir registrerad, bör du kontakta vår kundtjänst per telefon på 010 76 5858 må–fr 9–16 (mta/lna).
Om du har separata arbets- och privatprofiler i din telefon är det bäst att installera S-mobil-appen i din privata profil, eftersom arbetsprofilen kan innehålla begränsningar för användningen av betalappar eller funktionen för närfältskommunikation.
S-Förmånskortets streckkod kan tillsvidare inte användas i snabbkassan eller på S-gruppens hotell, kaféer och restauranger (exclusive ABC Restauranger).
Tekniska skäl gör att papperskvitton tillsvidare skrivs ut på alla inköp när du använder S-Förmånskortets streckkod.
Än så länge får du endast betalningssättsförmån när du betalar med ett fysiskt S-Förmånskort Visa eller med S-Förmånskort Visa via Google Pay (exklusive Food Market Delikatessen).
Nej. Du kan betala på valfritt sätt – med ett betalkort, kontanter, ett presentkort eller en betalapp som Google Pay eller Apple Pay.
Ja, både användare av iPhone och användare av Android kan använda S-Förmånskortets streckkod.
I S-mobil löser du in förmånskuponger på normalt sätt så att du visar den öppnade kupongen för expediten i kassan och klickar på Lös in kupong innan du betalar. Du kan använda förmånskupongen innan du visar S-Förmånskortets streckkod eller efter att du har visat koden.
Ja, du ska kunna logga in i appen S-mobil där S-Förmånskortets streckkod finns tillgänglig. Det går inte om du inte har Internetuppkoppling.
S-Förmånskortets streckkod finns tillgänglig i appen S-mobil. Streckkoden är tillgänglig för användare av iPhone- och Android-telefoner.