Användarvillkor för S-mobil

Dessa användarvillkor tillämpas på användningen av mobilappen S-mobil, som är en tjänst avsedd för S-gruppens ägarkunder och personer som ingår i ett ägarkundshushåll.  Appen S-mobil innehåller även banktjänster som S-Banken-koncernen (nedan ”S-Banken”) erbjuder sina ägarkunder och personer som ingår i ett ägarkundshushåll. 

S-mobil tillhandahålls av Centrallaget för Handelslagen i Finland (nedan ”SOK”) och S-Banken Abp.  S-Banken svarar för bank- och placeringsfunktionerna i appen och SOK för funktionerna gällande ägarkundstjänster. I S-mobil finns det dessutom innehåll och funktioner som tillhandahålls av andra tjänsteleverantörer som dessa tjänsteleverantörer ansvarar själva för.  

Användningen av bank- och placeringsfunktionerna i S-mobil förutsätter identifieringsmedel godkända av S-banken. 

ÖVRIGA VILLKOR SOM TILLÄMPAS PÅ S-MOBIL 

När det gäller tjänster för ägarkunder ingår i detta avtal S-gruppens användarvillkor för digitala tjänster, som finns till påseende på https://tunnistus.s-ryhma.fi/terms-of-use/sv.  

På de tjänster som S-Banken tillhandahåller tillämpas följande villkor, om du har aktiverat bankens tjänster: De allmänna villkoren för S-Bankens digitala tjänster och identifieringsverktyg och S-Bankens produktvillkor som du godkänner separat. 

I S-mobil finns även andra tjänster som har separata villkor. Om du aktiverar någon av dessa andra tjänster ska du separat godkänna de tjänstespecifika villkoren. 

ANSVAR FÖR S-MOBIL OCH DESS INNEHÅLL 

S-mobil innehåller kundförmåner och kommersiella meddelanden. 

SOK och S-Banken ansvarar inte för eventuell skada som orsakas av tjänster som andra tjänsteleverantörer tillhandahåller eller för länkar, marknadsföring eller innehåll i dem. Ansvaret för den marknadsföring och reklam som görs via S-mobil ligger på den aktör som marknadsför och gör reklam för produkten eller tjänsten. 

Tjänsteleverantörerna fastställer vilka enheter som har stöd för appen. Tjänsteleverantörerna kan när som helst avsluta stödet för en viss enhet. Störningar i nätförbindelserna kan påverka användbarheten eller det innehåll som syns i S-mobil.  

KUNDREGISTER, DATASKYDD OCH COOKIES 

De uppgifter som presenteras i S-mobil baserar sig på separata kundregister för respektive tjänst och personuppgifter som behandlas. Personuppgifter som har ett samband med S-mobil-appen behandlas i SOK:s och S-Bankens gemensamma register, SOK:s ägarkunds- och kundregister och S-Bankens kundregister.  

Du kan bekanta dig med hur de olika tjänsteleverantörerna behandlar dina personuppgifter: 

S-Banken-koncernens kundregister på www.s-banken.fi/dataskydd  

Mer information om behandlingen av personuppgifter som ingår i det gemensamma registret finns i SOK:s dataskyddsbeskrivning för S-gruppens ägarkunds- och kundregister på https://tietosuoja.s-ryhma.fi/sv/vilka-uppgifter-samlar-vi-in-och-vad-anvander-vi-dem-till/som-s-formanskortskund/ och i S-Banken Abp:s dataskyddsbeskrivning på www.s-banken.fi/dataskydd.  

Om lagstiftningen kräver samtycke, begär vi ett särskilt samtycke till att de personuppgifter som samlats in i S-mobil får användas för ett visst ändamäl. I inställningarna i S-mobil kan du ta del av och hantera personuppgifter som behandlas i S-mobil. 

Du kan också hantera användningen av personuppgifter och dina marknadsföringstillstånd för SOK generellt genom att logga in i S-kanava på https://www.s-kanava.fi eller, i fråga om S-Banken, på bankens webbank eller kontakta tjänsteleverantörernas kundtjänst. S-mobil kan skicka notiser om bland annat rabattkuponger eller meddelanden till kunden. Du kan hantera notisinställningarna i S-mobil. Trots inställningarna i S-mobil kan vi skicka notiser till dig (till exempel om produkt- eller datasäkerhet eller avtalsvillkor). 

DATASÄKERHET 

Ladda ned S-mobil endast från en officiell appbutik (App Store, Google Play). Använd inte S-mobil, om en uppdatering som strider mot tillverkarens anvisningar har installerats i enheten. 

När du har registrerat dig i S-mobil och loggat in i Tjänsten godkänner du att S-mobil är tillgänglig för dig utan separat ny inloggning tills du loggar ut ur appen.  

För att se dina bank- eller placeringsuppgifter ska du alltid identifiera dig i appen på det sätt som överenskommits med S-Banken. För att kunna göra banktransaktioner eller godkänna avtal krävs det alltid stark autentisering enligt avtalsvillkoren för banktjänster. Förvara den enhet som du använder S-mobil med omsorgsfullt. 

Om du tappar enheten eller det i övrigt finns en risk för eller misstanke om obehörig användning av S-mobil, bör du vara i kontakt enligt följande: 

  • Om du använder ägarkundstjänster i S-mobil: tfn 010 76 5859 (mta/lna) (må-fr klockan 9-16) 
  • Om du använder S-Bankens tjänster: spärrtjänsten för bankkoder (24 h/dygn): när du ringer från Finland, tfn (09) 6964 6820 (lna/mta) och från utlandet, tfn +358 9 6964 6820 (mta/lna). Be att användningen av banktjänsterna i S-mobil spärras. 

IMMATERIELLA RÄTTIGHETER 

Samtliga immateriella rättigheter som hänför sig till S-mobil, såsom varumärken, domännamn, upphovsrätter och eventuella patent, tillhör tjänsteleverantörerna. 

TJÄNSTELEVERANTÖRERNAS RÄTTIGHET ATT BEGRÄNSA ANVÄNDNINGEN AV S-MOBIL 

Vi har rätt att avbryta eller begränsa användningen av S-mobil vid service- och reparationsåtgärder. Vi garanterar inte att du oavbrutet kan använda S-mobil och vi ansvarar inte för skador som orsakas av avbrotten. Vi har även rätt att begränsa användningen av S-mobil om de enheter, program eller dataförbindelser som du använder äventyrar säkerställandet av S-mobils säkerhet eller datasäkerhet, och att även i övrigt kräva begränsad användning av S-mobil. 

IKRAFTTRÄDNING, UPPSÄGNING OCH UPPHÄVNING AV VILLKOREN OCH AVSLUTNING AV ANVÄNDNINGEN AV S-MOBIL 

Du tar i bruk S-mobil-appen genom att godkänna användarvillkoren för S-mobil i appen.  

Du kan radera S-mobil-appen via funktionen ”Ta appen ur bruk”, varpå också användarvillkoren för S-mobil upphör och appen S-mobil raderas från alla enheter som du har tagit i bruk S-mobil på.   

Vi kan ändra eller ta bort tjänster i och delar av S-mobil utan separat meddelande. Ändringar gällande identifieringsmedel meddelar vi om separat. 

Tjänsteleverantörerna har rätt att säga upp användarvillkoren för S-mobil och samtidigt avsluta användningen av S-mobil inom två (2) månader efter att meddelandet om uppsägning har skickats. Vi skickar meddelandet om uppsägning skriftligen till den e-post- eller postadress som vi har kommit överens om med dig och som du har meddelat oss eller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. 

Därtill har tjänsteleverantörerna rätt att säga upp användarvillkoren för och användningen av S-mobil om: 

– du använder S-mobil på ett sätt som strider mot lagen eller god sed, eller på ett sätt som gör att användningen kan medföra en skada eller skaderisk 

– din ägarkundsrelation upphör eller du inte längre ingår i ett ägarkundshushåll 

– du förordnas en intressebevakare eller du avlider 

– du blir föremål för internationella sanktioner. 

Om du inte har loggat in på S-mobil på två (2) år, kan tjänsteleverantörerna avsluta avtalet utan separat uppsägning eller meddelande. Då upphör din användningsrätt till S-mobil. 

KUNDRÅDGIVNING OCH KONTAKTUPPGIFTER TILL TJÄNSTELEVERANTÖRER 

Om du har frågor om dessa villkor kan du kontakta antingen SOK:s eller S-Bankens kundtjänst. 

Uppgifter om tjänsteleverantören för SOK:s del 

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK), Centrallaget för Handelslagen i Finland, PB 1 00088 S-GRUPPEN Hemort: Helsingfors, Finland FO-nummer: 0116323-1 

S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 (pris 0,084 €/min.)  

Uppgifter om tjänsteleverantören för S-Bankens del 

S-Banken Abp PB 77 00088 S-GRUPPEN Hemort: Helsingfors, Finland FO-nummer: 2557308-3 

S-Bankens kundtjänst tfn 010 76 5800 (pris 0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min.)  

S-Banken har koncession för kreditinstitutsverksamhet enligt kreditinstitutslagen. Myndigheten som övervakar S-bankens verksamhet är Finansinspektionen. Finansinspektionens kontaktuppgifter: Finansinspektionen, Snellmansgatan 6, PB 103, 00101 Helsingfors (www.fiva.fi). 

TVISTER, FORUM OCH TILLÄMPLIG LAG 

Vid tvister har konsumenten alltid rätt att föra ärendet till konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi) för avgörande genom att kontakta konsumenttvistenämnden på adressen Tavastgatan 3, PB 306, 00531 Helsingfors, telefonnummer 029 566 5200 och e-post kril@oikeus.fi

Innan ett ärende förs för behandling av konsumenttvistenämnden rekommenderar vi att konsumentrådgivningen (https://www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/konsumentradgivning/) kontaktas på telefonnumret 029 505 3050. Europeiska kommissionen tillhandahåller även ett webbforum för tvistelösning som särskilt riktar sig till konsumenter som är bosatta i ett annat EU-land: https://ec.europa.eu/consumers/odr/

Tvister gällande banktjänster kan även lämnas för behandling till Försäkrings- och finansrådgivningen (FINE, www.fine.fi). 

Tvister om dessa tjänster behandlas i den tingsrätt inom vars domkrets tjänsteleverantören har sin hemvist eller sin huvudsakliga förvaltning eller i den tingsrätt på en ort i Finland inom vars domkrets du har din hemvist eller din stadigvarande bostadsort. Om du inte är bosatt i Finland ska tvisterna avgöras i den tingsrätt inom vars domkrets tjänsteleverantören har sin hemvist eller sin huvudsakliga förvaltning. På dessa tjänster tillämpas Finlands lag.