Nainen hymyilee smoothie kädessä

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor gällande bl.a. Bonus, S-Förmånskort och ägarkundrelation.


Kunduppgifter och personliga digitala tjänster

Man skickade en undersökningsenkät till min e-postadress trots att jag inte har tillåtit marknadsföring till min e-post. Varför?

S-gruppen har rätt att använda uppgifter som kunden har gett för marknadsföring och undersökningar, om kunden inte uttryckligen har förbjudit det. Marknadsföring som riktats till kundens mobila terminal (mobiltelefon) eller e-post, är förbjuden om inte kunden uttryckligen har gett sitt tillstånd. En undersökningsenkät är inte marknadsföringskommunikation; dess syfte är att samla in åsikter om hur S-gruppens tjänster kunde utvecklas.

Om du inte i fortsättningen vill få enkäter att besvara till din e-postadress, kan du uppdatera förbudet i Oma S-kanava eller meddela här att du inte vill få enkäter.

Öppna frågan på en egen sida
Var får jag information om vilka uppgifter om mig det finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister?

Du har en på lagen om personuppgifter grundad rätt att granska dina egna uppgifter i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Enklast kan du bekanta dig med uppgifterna om dig själv i registret genom att logga in på Oma S-kanava under fliken Egna uppgifter / Kontrollera dina registeruppgifter. Där ser du t.o.m. uppgifterna om Bonus och betalningssättsförmånen. På Oma S-kanava kan du också beställa en rapport över de köpuppgifter som sparats på produkt- och/eller produktgruppsnivå.

Du kan också beställa ett registerutdrag med dina personuppgifter som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att anhålla om ett registerutdrag med ett formulär som finns på www.s-kanava.fi/registerutdrag.

Registerbeskrivning

Öppna frågan på en egen sida
Var hittar jag mitt medlemsnummer eller kundnummer?

Då du ansluter dig till handelslaget och blir medlem, dvs, ägarkund, får du ett 10-siffrigt medlemsnummer. Du hittar den på din S-Förmånskort och i dina egna uppgifter i Oma S-kanava.

S-Förmånskorten som tillhör de andra personerna i ägarkundshushållet är också försedda med en unik 10-siffrig kod. Det är kundnumret som familjemedlemmarna använder på samma sätt som ägarkunden använder sitt medlemsnummer.

På S-Förmånskortet står medlems-/kundnumret i kortets nedre kant, efter handelslagets namn. Medlems-/kundnumret är inte lika med kortnumret som står ovanför kortinnehavarens namn.

De fyra första siffrorna i medlems-/kundnumret änger handelslaget och de sex sista är det individuella medlems-/kundnumret. Sifferseriens format är alltså 4 + 6 siffror.

Öppna frågan på en egen sida
Kan jag förhindra att köpuppgifter per produkt samlas in?

Ja, du kan förbjuda att specificerade köpuppgifter utnyttjas, i Egna uppgifter/Uppdatera dina kunduppgifter på Oma S-kanava. Då används köpuppgifter på kvittots slutsummanivå.

Du kan dock samla in Bonus även om du förbjuder utnyttjande av specificerade köpuppgifter.

Öppna frågan på en egen sida
Hur ska jag göra om jag vill bli ägarkund i ett annat handelslag?

Du kan överföra din ägarkundskap till ett annat handelslag på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Kom ihåg S-Förmånskortet och en legitimation. Kolla in närmaste här.

Ska jag först avsluta ägarkundrelationen i det nuvarande handelslaget och sedan ansluta mig som ägarkund i ett annat handelslag? Det är inte nödvändigt. Berätta på kundtjänststället att du vill överföra din ägarkundsrelation från ett handelslag till ett annat. Din insats i ditt nuvarande handelslag överförs då till insatsen i ditt nya handelslag.

Beaktar man i det nya handelslaget bonusköpen som jag gjorde medan jag var ägarkund i det förra handelslaget och som man inte har betalt Bonus för? Ja. Då du överför ägarkundsrelationen från ett handelslag till ett annat, fortsätter förmånerna utan avbrott, och alla bonusköp under övergångsmånaden räknas in i de sammanlagda köpen som du får Bonus för i det nya handelslaget.

Gäller mitt S-Förmånskort Visa också i fortsättningen, eller är det givet att jag måste förnya S-Förmånskortet? I samband med övergången beställs nya S-Förmånskort till dig och de andra som ingår i hushållet. Det nya kortet är utställt av det nya handelslaget, men i övrigt har kortet samma egenskaper som det nuvarande. De nya korten skickas hem per post. Ni kan använda nuvarande S-Förmånskort tills de nya har anlänt.

Öppna frågan på en egen sida
Hur kan jag förhindra att marknadsföringsmaterial skickas till mig?

Om du vill begränsa kommunikation från S-gruppen och våra samarbetspartner som är baserad på S-gruppens ägarkunds- och kundregister, kan du enligt eget val spärra tidningen Samarbete, separata direktutskick, marknadsföring per telefon, undersökningsenkäter eller all marknadsföring.

Du kan styra användandet av dina kunduppgifter för kommunikation i Oma S-kanava eller genom att kontakta S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 8-20 (0,084€/min). Genom att spärra ägarkundsposten förbjuder du den tryckta tidningen Samarbete som bärs till hemadressen. Genom att välja spärr av separata direktutskick får du Samarbete men inga andra direktutskick som levereras per post. En spärr mot undersökningsenkäter spärrar alla enkäter, också alla panelenkäter. Om du väljer att spärra marknadsföring förbjuder du all direktreklam och alla undersökningsenkäter, och får då som ägarkund bara officiella meddelanden som anknyter till medlemskapet i handelslaget.

Om du inte vill ta emot tryckt marknadskommunikation som anknyter till ägarkundsrelationen, kan du välja elektronisk ägarkundspost i stället för den tryckta. Du kan se dina förmåner och följa upp Bonus i Oma S-kanava och i S-mobil, och abonnera på nyhetsbrev enligt eget val till din e-postadress.

Öppna frågan på en egen sida
Hur ska jag anmäla mig som panelist i Ässäraati?

Man kan anmäla sig till Ässäraati i Oma S-kanava. Som paneldeltagare är du med om att påverka och utveckla S-gruppens verksamhet.

Öppna frågan på en egen sida
Ser jag på ert registerutdrag alla uppgifter om mig som finns i S-gruppen?

På registerutdraget ur S-gruppens ägarkunds- och kundregister ser du alla uppgifter om dig som har lagrats i registret. Registret är S-gruppens största register. S-gruppen har också separata mindre register, t.ex. registret över mobilmarknadsföring och konkurrensregister. Uppgifterna i dessa register syns inte på registerutdraget ur S-gruppens ägarkunds- och kundregister.

I Oma S-kanava kan du kontrollera merparten av de uppgifter om dig som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Under Mina uppgifter/Kontrollera dina registeruppgifter kan du när som helst kontrollera dina personuppgifter som finns i vårt register. Via Oma S-kanava kan du också skriva ut dina personuppgifter eller spara en kopia av dem.

Du kan också beställa ett registerutdrag med dina personuppgifter som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister genom att anhålla om ett registerutdrag med ett formulär som finns på www.s-kanava.fi/registerutdrag.

Öppna frågan på en egen sida
Vad är kundkoden och var hittar jag den?

Kundkoden är en personlig fyrsiffrig kod, som tillsammans med S-Förmånskortet krävs för att man ska kunna använda en S-Förmånsterminal. Du hittar din personliga fyrsiffriga kundkod i Oma S-kanava, sektionen Hantera koder.

Du kan också få kundkoden på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar) eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 8-20 (0,084 €/min). Närmaste hittar du här.

Öppna frågan på en egen sida
Var kan jag underhålla mina kontaktuppgifter och mina marknadsföringstillstånd?

Om du har lämnat en officiell flyttningsanmälan till befolkningsregistret och inte har ett giltigt förbud mot utlämnande av adressuppgifter i befolkningsdatasystemet, så uppdateras adressuppgiften automatiskt hos oss.

Du kan underhålla e-postadressen och telefonnumret och till dessa anknutna marknadsföringstillstånd i Oma S-kanava och i S-mobil (inloggad med S-Bankens bankkoder i S-mobilen).

Öppna frågan på en egen sida
Varför visas i tjänsten Mina köp endast köpuppgifter för ett år?

Visualiseringarna i Mina köp fungerar bäst för en ett år lång uppföljningsperiod och i detta skede visas därför enbart köpuppgifter för ett års tid i tjänsten. I ägarkunds- och kundregistret samlas information om köp under två års tid. Ett omfattande sammandrag över uppgifterna som samlas i registret hittar du i avsnittet Kontrollera dina registeruppgifter i Oma S-kanava.

Öppna frågan på en egen sida
Varför har min adressinformation inte uppdaterats efter adressändring?

Adressinformationen uppdateras i princip automatiskt från Befolkningsdatasystemet. Förutsatt du inte har förbjudit utlämnande av kontaktinformation, vilket gör det omöjligt att hämta informationen. Kontrollera hos magistraten att du inte har förbjudit utlämnande av uppgifter.

Öppna frågan på en egen sida
Vad ska jag göra, om jag upptäcker fel i mina kunduppgifter?

Om du upptäcker fel i dina kunduppgifter ska du kontakta Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar) eller ringa S-gruppens ägarkundstjänst, tfn 010 76 5859 må–fr kl. 8–20 (0,084 €/min). Du kan också själv uppdatera en del av dina uppgifter med att logga in på Oma S-kanava.

Om du har lämnat en officiell flyttningsanmälan till befolkningsregistret och inte har ett giltigt förbud mot utlämnande av adressuppgifter i befolkningsdatasystemet, så uppdateras adressuppgiften automatiskt hos oss.

Öppna frågan på en egen sida
Till vem ska jag meddela min nya adress / mitt nya namn?

Vi uppdaterar namn- och adressuppgifterna på dem som är upptagna i S-gruppens ägarkunds- och kundregister via befolkningsdatasystemet.

Om du har lämnat en officiell flyttningsanmälan till befolkningsregistret och inte har ett giltigt förbud mot utlämnande av adressuppgifter i befolkningsdatasystemet, så uppdateras den ändrade adressen eller det ändrade namnet automatiskt, och du behöver inte lämna någon separat anmälan om ny adress eller nytt namn till oss. I annat fall kan man uppdatera informationen på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Kolla in närmaste här.

Observera, att du efter en namnändring själv ska beställa ett S-Förmånskort på det nya namnet. Du kan göra beställningen på Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkt eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må–fr kl. 8–20 (0,084 €/min). Om ditt kort har betalegenskaper, kan du också beställa det nya kortet via S-bankens webbank i korts uppgifter eller genom att skicka ett meddelande. För det nya betalkortet debiteras en avgift enligt S-Bankens servicetariff.

Öppna frågan på en egen sida
Vad är Oma S-kanava?

Oma S-kanava är en tjänst, en inloggad kunds personliga S-kanava. Där kan du följa med hur du ackumulerar förmåner, t.ex. Bonus, och hålla din kundrelation uppdaterad. Oma S-kanava betjänar alla medlemmar i ägarkundshushållet med individuellt innehåll.

  • På ingångssidan till Oma S-kanava ser du en sammanställning av de aktuella ägarkundsförmånerna.
  • I sektionen Delta och påverka kan du anmäla dig till kundpaneler som intresserar dig och se resultaten av panelenkäterna.
  • I sektionen Bonus och inköp ser du information som anknyter till Bonus, betalningssättsförmånen och andra förmåner som utbetalas kontant. Här finns också elektroniska kassakvitton och garantikvitton.
  • I sektionen Egna uppgifter kan du administrera din egen kundrelation bl.a. genom att uppdatera kontaktuppgifterna och anmäl familjemedlemmar till ditt ägarkundshushåll. Här kan du också se uppgifterna om dig som finns i S-gruppens ägarkunds- och kundregister.
  • I sektionen Kommunikation kan du beställa nyhetsbrev som intresserar dig.

Läs mer om Oma S-kanava>>

Eftersom Oma S-kanava är en personlig tjänst, förutsätter den inloggning. Du kan logga in på tjänsten med din S-kod eller med S-Bankens webbankskoder. Du kan också gå till Oma S-kanava via S-Bankens webbank utan att logga in separat. Av datasäkerhetsskäl ska du alltid logga in med bankkoderna för att kunna komma åt dina uppgifter i registret.

S-koden är personlig. Den består av ett användarnamn och ett lösenord som du själv kan bestämma. Du kan skapa S-koden på webben då du loggar in i S-gruppens webbtjänster: t.ex. på Oma S-kanava, på Sokos-, Prisma- och Kodin Terra-webbbutiker, på ABC-mobil, på sokoshotels.fi, på Yhteishyvä.fi och på abcasemat.fi. Om du vill koppla ditt ägarkundskap till din S-kod krävs det stark autentisering i samband med att du skapar S-koden. Med hjälp av stark autentisering kan vi koppla din digitala kundrelation till dina uppgifter i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. För stark autentisering behöver du webbankskoder eller mobilcertifikat. För identifikation kan du använda bankkoder från följande banker: S-Banken, Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP-Pohjola, POP, Sparbanken och Ålandsbanken. Mer information om aktivering av mobilcertifikat får du av din telefonoperatör.

Logga in på Oma S-kanava

Öppna frågan på en egen sida
Ändringar i ägarkundshushållet – hur tar jag bort en medlem med parallellkort från mitt hushåll eller hur lämnar jag själv hushållet?

Som huvudmedlem i din ägarkundshushåll kan du radera personen från ditt hushåll på Oma S-kanava i Egna uppgifter -avsnitt. Du bör meddela den person vars parallellkort har raderats från hushållet om att rätten till S-Förmånskort och andra ägarkundsförmåner inte längre gäller.

Som medlem i ett ägarkundshushåll kan du själv lämna ägarkundshushållet på Oma S-kanava eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 8-20 (0,084 €/min).

Obs! Radering från ägarkundshushåll innebär inte att S-Bankens produkter och tjänster slutar automatiskt, men ägarkundsförmånerna från dem upphör. Eventuella dispositionsrätt till kontot och kort med betalningsegenskap skall sägas upp separat. Mera information från S-Banken.

Öppna frågan på en egen sida

Bonus

När och var kan jag kolla att alla inköp är medräknade i summan av månadens bonusköp?

Du kan kolla bonusköpen i Oma S-kanava och i S-mobil. Inköpen som du har gjort hos samarbetspartner redovisas vanligen nästa dag i summan av bonusköp. Inköpen som du har gjort hos samarbetspartner redovisas i inköpen först i slutet av månaden.

Öppna frågan på en egen sida
Var kan jag få Bonus?

Ägarkunder får Bonus på S-gruppens och partnernas över 2000 bonusverksamhetsställen över hela landet. S-gruppens egna kedjor är S-market, Prisma, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Sokos, Emotion, Pukumies, Mick's, Sokos Hotels, Radisson Blu Hotellen i Finland, Rosso, Sevilla, Fransmanni, Torero, Trattoria, Grill it!, Amarillo, Buffa, Coffee House, Presso, Public Corner och S-gruppens övriga restauranger, S-Rauta, Kodin Terra, S-gruppens bilaffärer, Karla, ABC-trafikbutikerna och automatstationerna. Utom vid verksamhetsställen i Finland, får ägarkunder Bonus med S-Förmånskortet på S-gruppens särskilt angivna verksamhetsställen utomlands.

Man får Bonus också på S-grupp hotellens och samarbetspartnernas semesterresor i Finland och utomlands som presenteras på S-kanava.

Inköp hos våra samarbetspartner ger också Bonus. Nationella samarbetspartner är LokalTapiola, Elisa/Saunalahti, Silmäasema, Oral Hammaslääkärit, Viking Line, Eckerö Line och Vanda Energi. Ytterligare information om landsomfattande och lokala samarbetspartner får du också på ditt eget handelslag och på S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 8-20 (0,084 €/min).

Du får Bonus då du räcker S-Förmånskortet till kassan då du betalar (eller identifierar dig som ägarkund till tjänsteleverantören enligt dennes anvisningar). I våra verksamhetsställen kan du också samla Bonus att betala med MobilePay.

På vad får man inte Bonus?

Man får inte Bonus för köp som betalas med företagskort eller för avtalsprissatta köp och köp som faktureras. Man får inte heller Bonus för köp av förmedlingsprodukter, t.ex. Veikkaus spel. Klausulen om förbud mot prisgottgörelse (70 §) trädde i kraft 1.1.2017. Förbudet innebär att man inte längre får bevilja Bonus eller betalningssättsförmån för tobaksprodukter. Klausulen om förbud mot prisgottgörelse (51.2§) trädde i kraft 1.3.2018. Förbudet innebär att man inte mera längre får bevilja Bonus eller betalningssättsförmän för alkohol dryck som innehåller alkohol över 1,2% och livsmedel som innehåller alkohol över 2,8 %.

I de olika kedjorna finns det vissa specialvillkor för Bonus, som du kan läsa om i Reglerna för S-gruppens ägarkundssystem.

Öppna frågan på en egen sida
Jag har betalat en faktura från en samarbetspartner (LokalTapiola, Saunalahti m.m.) i tid, och ändå syns inte Bonus. Varför?

Vi får i regel bonusuppgifterna av våra samarbetspartner en gång i månaden strax före månadsslutet, och därefter registreras de i köptransaktionerna. Våra samarbetspartner följer egna scheman för hur Bonus hänförs till olika månader. Exempelvis sådana LokalTapiola-premier som registrerats senast den 20 i månaden hänförs i regel till den aktuella månaden, och premier som registrerats efter detta beaktas i köpen för nästa månad i slutet av månaden. Köp hos Saunalahti registreras hos oss 1–2 månader i efterskott.

Öppna frågan på en egen sida
Jag har aktiverat Bonus i MobilePay, men har inte fått Bonus på mina köp. Vad ska jag göra?

Kontrollera i dina uppgifter under Kortit/Jäsenkortit (Kort/Medlemskort) i MobilePay att den gröna S-symbolen för ägarkundskapet visas vid de anslutna medlemskorten. Om symbolen inte visas har Bonus inte aktiverats. Du kom väl ihåg att till sist klicka på knappen Lisää (Lägg till) när du aktiverade Bonus?

När rätten till Bonus har identifierats står det ”Kanta-asiakkuus tunnistettu” (Stamkundsrelationen har identifierats) i MobilePay. Dessutom står det följande text på ditt kvitto: ”Bonukseen kirjattu” (Registrerat i Bonus).

Öppna frågan på en egen sida
Vad betyder Bonus dubbelt upp?

Ibland kan du som ägarkund få Bonus dubbelt upp vid vissa verksamhetsställen. Det innebär att du får Bonus beräknad enligt dubbel bonusprocent för inköp som du har gjort under kampanjperioden vid verksamhetsställen som deltar i kampanjen. Inköpen bokförs som sådana i bonusköpen, men Bonus betalas alltså ut som dubbel.

Bonusprocentens storlek bestäms på basis av summan av ägarkundshushållets samtliga bonusköp på S-gruppens eller dess samarbetspartners verksamhetsställen. Om bonusprocenten för månadens totala inköp är 3 %, får du alltså 6 % Bonus för inköp gjorda under kampanjperioden vid verksamhetsställen som beviljar Bonus dubbelt upp.

Tankningsbonus beviljas inte dubbelt upp.

Öppna frågan på en egen sida
Varför får man inte Bonus på flaskreturer?

Flaskpanten bokförs som bonusköp då man köper flaskorna och betalar panten. Då man returnerar flaskor, gottskrivs summan för panten, som alltså dras ifrån slutsumman av inköp.

Bonus beräknas alltid på slutsumman av de betalda inköpen, dvs. slutsumman från vilken värdet av den returnerade panten har subtraherats.

Öppna frågan på en egen sida
Hur får jag Bonus på köp som gjorts med MobilePay?

Du ska aktivera Bonus i MobilePay under Kortit/Jäsenkortit (Kort/Medlemskort). OBS! Bonus ska aktiveras separat även om du har anslutit ditt S-Förmånskort som betalkort.

Öppna frågan på en egen sida
Jag har försökt aktivera Bonus i MobilePay, men det lyckas inte. Jag ombes kontakta kundtjänsten. Varför?

Identifieringstjänsten kan inte identifiera dig som ägarkund eller som en person som hör till ett ägarkundshushåll. Det kan hända att du för närvarande inte hör till något ägarkundshushåll. Det kan också hända att identifieringen inte lyckas på grund av att personbeteckningen saknas i dina kunduppgifter. Vänligen kontakta S-gruppens ägarkundstjänst, tfn 010 76 5859 må–fr 8–20 (0,084 €/min.).

Öppna frågan på en egen sida
Varför har handelslagen olika bonustabeller?

Den primära orsaken till detta är att alla handelslag är självständiga företag. Varje handelslag fattar med andra ord självständigt beslut om de gällande ägarkundsförmånerna och principerna för dem. I praktiken är det handelslagets styrelse som bestämmer hur handelslagets bonustabell är uppbyggd.

Bonus är endast ett sätt att ge ägarkunderna förmåner. Andra sätt är till exempel betalningssättsförmån samt beroende på handelslag även ränta på insats och återbäring av överskott.

Öppna frågan på en egen sida
Var kan jag kontrollera att jag säkert har fått Bonus på mina köp med MobilePay?

Kontrollera att det i samband med betalningen i MobilePay visas den gröna S-symbolen för ägarkundskapet och texten ”Kanta-asiakkuus tunnistettu” (Stamkundsrelationen har identifierats). Dina köp som har registrerats som bonusköp kan du kontrollera i S-mobil eller Oma S-kanava. På kvittot står det även ”Bonukseen kirjattu summa...” (Belopp som registrerats i Bonus) om Bonus har varit aktiverad.

Öppna frågan på en egen sida
Från och med början av år 2017 betalar man inte längre Bonus för tobaksprodukter. Varför?

Klausulen om förbud mot prisgottgörelse (70 §) trädde i kraft 1.1.2017. Förbudet innebär att man inte längre får bevilja Bonus, betalningssättsförmån eller återbäring av överskott för tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätska. På grilltändare och tändstickor beviljas förmåner fortfarande, eftersom de inte anses vara röktillbehör.

Öppna frågan på en egen sida
Vad är Bonus?

Bonus är den viktigaste ägarkundsförmånen. Den är en köpåterbäring, som betalas till ägarkunder för privata inköp i deras hushåll. Man får Bonus för inköp vid S-gruppens och dess samarbetspartners samtliga verksamhetsställen oberoende av i vilket handelslag man är ägarkund. Bonus beräknas på hela ägarkundshushållets sammanlagda månatliga inköp enligt bonustabellen som tillämpas i ägarkundens eget handelslag. Den Bonus som har samlats betalas månatligen ut på huvudmedlemmens konto i S-Banken, eller förs till insatsen, om denna inte är till fullo betald.

Öppna frågan på en egen sida
Vad är Identifieringstjänsten för ägarkunder och var kan jag använda den?

Identifieringstjänsten för ägarkunder är ett sätt att på webben meddela t.ex. samarbetspartner till S-gruppen att du har rätt till ägarkundsförmåner, bl.a. Bonus. Identifieringen sker med bankkoder (bankernas identifieringstjänst TUPAS). Du kan identifiera dig med bankkoder från följande banker: S-Banken, Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP-Pohjola, POP, Sparbanken och Ålandsbanken. Efter genomförd identifiering kan du meddela tjänsteproducenten dina kunduppgifter och därefter börja samla ägarkundsförmåner.

Du kan använda identifieringstjänsten för ägarkunder på S-gruppens webbutiker samt för webbtjänster från LokalTapiola, Silmäasema, Eckerö Line, Vanda Energi och Elisa.

Öppna frågan på en egen sida
Var ser jag min bonussituation?

Bonus och Tankningsbonus som är avhängig av den, kan man när som helst kolla i Oma S-kanava, i S-mobil och på en S-Förmånskortsterminal.

Du kontrollerat saldot och transaktionerna på ditt S-Konto på S-Bankens webbank och i S-mobil med dina webbankskoder. Beställ bankkoderna utan avgift på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Kolla in närmaste här.

Det slutliga läget kan man kolla efter månadens slut. Bonus och Tankningsbonus betalas senast den tionde dagen påföljande månad.

Öppna frågan på en egen sida
Jag har glömt att aktivera Bonus i MobilePay. Kan jag ändå få Bonus på mina köp och betala med MobilePay?

Ja. Du kan registrera Bonus med ditt S-Förmånskort och sedan betala inköpen med MobilePay. Enklast är det ändå att aktivera Bonus i MobilePay och registrera Bonus på det viset.

Öppna frågan på en egen sida
Varför betalas Bonus endast ut på konto i S-Banken?

Enligt beslut av handelslagets styrelse ska förmåner som betalas ut i pengar betalas via S-gruppens eget finansieringsinstitut. Varje ägarkund måste ha ett konto i S-Banken för att kunna tillgodogöra sig Bonus och de andra förmånerna som betalas ut i pengar. För alla nyanslutna ägarkunder öppnas ett konto i S-Banken. Utan konto kan man inte få någon Bonus eller andra förmånerna som betalas ut i pengar.

Att Bonus betalas in på ett konto i S-Banken är bekvämt och praktiskt också för ägarkunden: Bonus som betalas in på kontot blir inte gammal och växer med ränta på kontot. Ägarkunden betalar varken års- eller månadsavgifter för kontot i S-Banken.

Varför kan inte Bonus styras till ett konto i någon annan bank än S-Banken?

Utbetalning av Bonus och andra förmåner som betalas i pengar till konton i ett penninginstitut som ägs av S-gruppen är ur handelslagets synpunkt det klart förmånligaste sättet att betala ut de förmåner som tillkommer ägarkunderna. Inom S-gruppen strävar man alltid till så kostnadseffektiva lösningar som möjligt med syftet att maximera ägarkundens nytta av verksamheten. Att styra utbetalningen av Bonus till konton i andra banker skulle förutsätta ändringar i systemen och därmed förorsaka kostnader.

Öppna frågan på en egen sida
På vilket sätt kan jag följa upp mitt bonussaldo?

Enklast kan du följa upp bonussaldot när du har laddat ner S-mobil i din mobiltelefon. S-mobil kan användas i Apple iOS- och Google Android-telefoner. S-mobil fungerar med de flesta bankers bankkoder – helt gratis!

Du kan också kontrollera bonusuppgifterna på ägarkundens egen webbplats, Oma S-kanava. Du hittar bonusuppgifterna även när du loggar in i S-gruppens webbtjänster: t.ex. på Oma S-kanava, på Sokos-, Prisma- och Kodin Terra-webbbutiker, på ABC-mobil, på sokoshotels.fi, på Yhteishyvä.fi och på abcasemat.fi.

Du kan också granska dina bonusuppgifter på Oma S-kanava via S-Bankens webbank.

Ett meddelande om utbetald Bonus skickas till e-postadressen för huvudmedlemmen och de övriga medlemmarna i ägarkundshushållet varje månad. Meddelandet skickas om kontaktuppgifterna innehåller en e-postadressuppgift. Det går snabbt och enkelt att uppdatera e-postadressen, du kan uppdatera dina kontaktuppgifter i Egna uppgifter på Oma S-kanava.

Om du inte vill använda webbtjänster, kan du kontrollera ditt bonussaldo även i S-Förmånskortsterminalen som finns vid verksamhetsställets självbetjäningsdisk. När du sköter dina ärenden i S-Förmånskortsterminalen, behöver du även ditt fyrsiffriga kundnummer. Kundnumret är inte samma kod som PIN-koden som du använder vid betalning i kassan. Om du har glömt ditt kundnummer, kan du vid behov kontrollera numret på Oma S-kanava, på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar) eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må–fr kl. 8–20 (0,084 €/min).

Öppna frågan på en egen sida
Kan jag registrera Bonus med S-Förmånskortet genom kontaktlös avläsning och betala köpet med ett annat betalkort?

Ja. Du kan byta till ett annat betalkort efter att du har registrerat Bonus med S-Förmånskortet. Om du registrerar Bonus och betalar köpet med S-Förmånskortet genom kontaktlös avläsning ska kortet läsas av två gånger. För att betalningen ska gå smidigt ska du ta bort kortet från avläsningsområdet efter den första avläsningen och sedan föra kortet mot området på nytt.

Öppna frågan på en egen sida
Hur får man Bonus med S-Förmånskortet?

Du samlar Bonus då du läser kortet i en betalterminal eller räcker kortet till kassapersonen då du betalar. Inköpet bokförs som bonusköp på kortet. I våra verksamhetsställen kan du också samla Bonus att betala med MobilePay.

För att få Bonus på S-gruppens webbutiker ska du registrera dig på webbutiken och lägga ägarkundsuppgifterna till dina kunduppgifter i webbutiken i Identifikationstjänsten för ägarkunder. Du kan identifiera dig vid registreringen eller senare, som inloggad, i sektionen Egna uppgifter.

För att få Bonus av fakturerande samarbetspartner, t.ex. försäkringar från LokalTapiola eller telefon- och bredbandsabonnemang från Elisa/Saunalahti, ska du anmäla ditt medlems- eller kundnummer till tjänsteleverantören enligt dennes anvisningar.

Öppna frågan på en egen sida
Hur betalas Bonus ut och hur kan jag använda det?

Bonus betalas ut på det konto i S-Banken som definierats som ägarkundshushållets huvudmedlems inbetalningskonto för förmåner, senast den tionde dagen påföljande månad. Bonus som ligger på kontot kan man använda när och hur man vill:

  • betala inköp med S-Förmånskort som anslutits till konto och som har betalningsegenskap. Läs mer här.

  • på S-Bankens webbank på S-Banken.fi och i S-mobil att betala räkningar eller kontoöverföringar.

  • ta ut kontanter från kontot på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Kolla in närmaste här.

  • låta pengarna växa på kontot.

Bonus som betalts till kontot blir inte gammal, dvs. dess användning är inte tidsbegränsad.

Öppna frågan på en egen sida
Påverkar mina bränsleköp storleken av min Bonus för inköpen i S-gruppens andra verksamhetsställen?

Ja. Pengarna man använder på bränsleköp räknas till månadens bonusköp och de bidrar till att öka ägarkundshushållets bonusprocent för varje kalendermånad.

Öppna frågan på en egen sida
Samlas Bonus vid köp av S-gruppens presentkort?

Bonus beviljas endast en gång för varje inköp. Därför kan Bonus inte beviljas för vare sig köp av presentkort eller betalning med presentkort. Köparen av ett presentkort får inte Bonus för köp av presentkortet, eftersom pengarna då byts till ett penningvärt presentkort och ett egentligt köp av en produkt eller en tjänst inte sker ännu. Bonus/Tankningsbonus samlas när användaren med presentkortet betalar produkter eller tjänster som berättigar till Bonus/Tankningsbonus. För att användaren av presentkortet ska kunna samla in Bonus/Tankningsbonus ska denne visa upp sitt S-Förmånskort i anslutning till köpet.

Presentkort kan användas vid betalning på S-gruppens samtliga verksamhetsställen i Finland. Giltighetstiden för S-gruppens presentkort är 24 månader efter att kortet har laddats eller använts. Presentkortet kan användas för enskilda inköp, och på kortet lagras en ny giltighetstid på 24 månader varje gång kortet används. Läs mer här.

Öppna frågan på en egen sida
Vem får Bonus?

Personmedlemmar i handelslaget får Bonus för sitt hushålls privata inköp. Företagsmedlemmar får inte Bonus.

Som ägarkund får du Bonus, dvs. köpåterbäring, på S-gruppens och dess samarbetspartners verksamhetsställen. Ditt inköp bokförs som bonusköp varje gång du räcker ditt S-Förmånskort till kassan då du betalar. I våra verksamhetsställen kan du också samla Bonus genom att betala med MobilePay (läs mer här). Det lönar sig att skaffa de andra familjemedlemmarna S-Förmånskort: då bidrar alla inköp i ägarkundshushållet till de gemensamma bonusköpen. Bonus för hela familjens inköp under månaden betalas ut till ditt S-Konto senast den tionde dagen påföljande månad.

Inköp som faktureras eller prissätts enligt avtal räknas inte som bonusköp. Undantag från den regeln är samarbetspartner som enbart fakturerar sina tjänster, t.ex. Elisa/Saunalahti, försäkringar från LokalTapiola och lokala elbolag. Betalningar till dessa bokförs som bonusköp då ägarkunden har meddelat sitt medlems-/kundnummer till tjänsteproducenten enligt dennes anvisningar.

Se närmare under Specialvillkor för Bonus.

Hur får jag ett S-Förmånskort åt mig själv eller för familjemedlem?

Var kan jag få Bonus?

Öppna frågan på en egen sida
Kan jag samla Bonus med mobilen?

I våra verksamhetsställen kan du samla Bonus genom att betala med MobilePay.

Öppna frågan på en egen sida

Anslutning

Varför frågar man efter uppgifter om nationalitet, beskattningsland och födelseland, då man ansluter sig som ägarkund på webben?

När en kund blir ägarkund öppnas ett S-Konto på S-Banken. De förmåner som betalas ut i pengar styrs till detta konto. S-Banken har en lagstadgad skyldighet att fråga efter uppgifter som rör en persons nationalitet, skatterättsliga hemvist och födelseland. Samma uppgifter ombes även när en kund blir ägarkund på något annat sätt.

Öppna frågan på en egen sida
Vad innebär det att vara ägarkund?

Ägarkunden är mer än en stamkund. Varje ägarkund har placerat en lika stor insats i handelslagets kapital, vilket innebär att ägarkunderna äger handelslaget tillsammans. Ägarkunden är alltså samtidigt både ägare i sitt handelslag och dess kund. Handelslagen i S-gruppen erbjuder sina ägare många tjänster och förmåner, t.ex. Bonus. Intäkterna från affärsverksamheten används till förmån för ägarkunderna i form av förbättringar i tjänsteutbudet och förmåner för ägarkunder.

Du ansluter dig som ägarkund genom att fylla i ägarkundsavtalet och betala 100 euro insatsen till handelslaget. Om man inte betalar den i handelslagets stadgar föreskrivna insatsen till fullo då man ansluter sig som medlem, kan man delbetala andelsavgiften (minst 20 euro) och samla ihop den resterande delen med Bonus eller betala den separat inom den i handelslagets stadgar fastslagna tiden (oftast 24 månader).

Insatsen är ägarkundens placering i handelslagets eget kapital. Vid avgång från handelslaget återbördas insatsen till ägarkunden på det. Ägarkunden är berättigad till ägarkundförmåner. Handelslagets styrelse beslutar om vilka ägarkundförmåner som gäller vid varje tidpunkt.

Anslut dig som ägarkund

Öppna frågan på en egen sida
Vad kostar S-Förmånskort?

S-Förmånskort i sig själv kostar ingenting. Medlemmar i handelslaget ska betala en insats på 100 euro, då blir medlemmen en av handelslagets ägare. Du ska betala minst 20 euro av insatsen när du ansluter dig och resten kan du samla ihop till exempel med Bonus.

Insatsen är en placering i handelslaget och du kan även få årlig ränta på insatsen om handelslagets fullmäktige beslutar om det. Om du senare beslutar dig för att avstå från ägarkundsrelationen, så får du hela insatsen du har betalt tillbaka.

Anslut dig som ägarkund och skaffa S-Förmånskort

Öppna frågan på en egen sida
Hur får jag ett S-Förmånskort åt mig själv eller för familjemedlem?

Du får S-Förmånskortet då du ansluter dig som ägarkund i ett handelslag.

Anmäl då du ansluter dig till handelslaget alla familjemedlemmar till ditt ägarkundshushåll, så de får var sitt S-Förmånskort. S-Förmånskortet är alltid personligt, så det lönar sig att beställa ett S-Förmånskort med lämpliga egenskaper till alla familjemedlemmar. Då alla familjemedlemmar tillhör samma ägarkundshushåll, bidrar alla inköp till summan av hushållets bonusköp. På så sätt kan man nå en högre bonusprocent; man får Bonus på alla familjemedlemmars inköp, och med S-Förmånskortet får var och en prisförmånerna som tillkommer ägarkunder.

Som huvudmedlem du kan inbjuda vuxen person eller lägga till en minderåring barn i ditt ägarkundshushållet i Oma S-kanava eller på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Du kan också fylla i ansökan i S-gruppens verksamhetställen. Om du har S-Bankens bankskoder, du kan inbjuda eller lägga till person också per telefon S-gruppens ägarkundtjänst tfn 010 76 5859 må–fr kl. 8–20 (0,084 €/min). Din identitet säkerställs med bankskoder.

Om personer i ägarkundshushållet vill förse sitt S-Förmånskort med betalegenskaper kan ansökan riktas till S-Banken.

Öppna frågan på en egen sida
Hur ska jag göra om jag vill bli ägarkund i ett annat handelslag?

Du kan överföra din ägarkundskap till ett annat handelslag på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Kom ihåg S-Förmånskortet och en legitimation. Kolla in närmaste här.

Ska jag först avsluta ägarkundrelationen i det nuvarande handelslaget och sedan ansluta mig som ägarkund i ett annat handelslag? Det är inte nödvändigt. Berätta på kundtjänststället att du vill överföra din ägarkundsrelation från ett handelslag till ett annat. Din insats i ditt nuvarande handelslag överförs då till insatsen i ditt nya handelslag.

Beaktar man i det nya handelslaget bonusköpen som jag gjorde medan jag var ägarkund i det förra handelslaget och som man inte har betalt Bonus för? Ja. Då du överför ägarkundsrelationen från ett handelslag till ett annat, fortsätter förmånerna utan avbrott, och alla bonusköp under övergångsmånaden räknas in i de sammanlagda köpen som du får Bonus för i det nya handelslaget.

Gäller mitt S-Förmånskort Visa också i fortsättningen, eller är det givet att jag måste förnya S-Förmånskortet? I samband med övergången beställs nya S-Förmånskort till dig och de andra som ingår i hushållet. Det nya kortet är utställt av det nya handelslaget, men i övrigt har kortet samma egenskaper som det nuvarande. De nya korten skickas hem per post. Ni kan använda nuvarande S-Förmånskort tills de nya har anlänt.

Öppna frågan på en egen sida
Hur kan jag få ett eget S-Förmånskort när jag tidigare har samlat Bonus för någon annan?

Det enklaste sättet att bli medlem i ett handelslag och skapa ett ägarkundshushåll är att göra det på webben på www.s-kanava.fi/liity eller besöka Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Hitta närmaste här.

Öppna frågan på en egen sida
Hur kan jag bli ägarkund?

Du ansluter dig som ägarkund genom att fylla i ägarkundsavtalet och betala insatsen i handelslaget. Du kan ansluta dig på flera av S-gruppens verksamhetsställen och på S-kanava i tjänsten Anslut dig som ägarkund. Bered dig på att styrka din identitet.

I samband med att man ansluter sig som ägarkund, ska man betala antingen hela 100 euro insatsen med en gång, eller minst en delinsats på 20 euro. Den resterande delen av insatsen betalas av inom 24 månader med den Bonus man får för sina inköp.

Öppna frågan på en egen sida
Medför S-Kontot utgifter för kunden?

Ägarkunder och alla andra personer i ägarkundshushåll betalar varken månads- eller årsavgifter för S-Kontot. S-Bankens servicetariff hittar du på S-Bankens webbplats.

Öppna frågan på en egen sida
Ska den som ansluter sig som ägarkund på webben betala insats?

Ju, då man ansluter sig som medlem, betalas andelsavgiften antingen helt eller delvis, men minst 20 euro. Insatsen är 100 euro, som man kan betala i delar eller samla till med Bonus. I samband med att man ansluter sig ska man erlägga minst 20 euro av insatsen som webbetalning med sina bankkoder.

Öppna frågan på en egen sida
Jag har redan ett konto i S-Banken – öppnar man mig ett nytt konto då jag ansluter mig som ägarkund i webben?

Vi öppnar ett avgiftsfritt S-Konto åt dig i S-Banken, på vilket Bonus betalas in. Kontot öppnas även om du har ett tidigare konto i S-Banken. Du kan senare ändra förmånsbetalningskontot själv t.ex. i webbanken och i S-mobil.

Öppna frågan på en egen sida
Vad är insatsen och varför ska den betalas?

Insatsen är en placering i ditt handelslags kapital - inte någon avgift för S-Förmånskortet. Efter att ha anslutit dig till handelslaget, löser du in en andel i handelslaget med insatsen du betalar – du är alltså en av ägarna till ditt handelslag. Handelslag kan också betala ränta på till fullo betalda insatser.

Insatsens storlek och betalningssättet fastställs i handelslagets stadgar. Insatsen är 100 euro och delinsatsen 20 euro. Om du inte betalade hela insatsen då du anslöt dig som ägarkund, kan du betala av den återstående delen med Bonus eller betala den separat. Insatsens betaltid fastställs i handelslagets stadgar. Betaltid för insatsen är vanligen 24 månader.

Om du någon gång besluter dig för att avsluta ägarkundsrelationen, återbetalas din insats enligt handelslagets stadgar.

Öppna frågan på en egen sida
Vad betyder räntan på insatsen och återbäring av överskott?

Överskott som uppstår som resultat av handelslagets affärsrörelse kan återbetalas till medlemmarna bl.a. som ränta på insatsen. Handelslagets fullmäktige beslutar årligen på förslag av styrelsen om ränta på insatsen.

Handelslagets fullmäktige kan varje år besluta att dela ut en del av rörelseresultatet som återbäring av överskott. Återbäring av överskott betalas på basis av inköp som ägarkundshushållet har gjort vid handelslaget under året som föregick återbäringen enligt en procentsats som besluts av fullmäktige.

Öppna frågan på en egen sida
Vem kan ansluta sig som ägarkund på webben?

Man kan ansluta sig som ägarkund på webben, om man är myndig, har en finländsk personbeteckning och är fast bosatt i Finland. Om man redan är ägarkund i ett handelslag, kan man inte ansluta sig till ett annat i webbtjänsten. Den som ansluter sig på webben ska också ha bankkoder för att kunna identifiera sig och betala insatsen. Man kan också identifiera sig med sin mobil-ID.

Ansluta dig som ägarkund

Öppna frågan på en egen sida
I vilka kundregister lagras uppgifterna man ger vid anslutning sig som ägarkund?

Uppgifterna som du gav då du anslöt dig som ägarkund lagras i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Då du ansluter dig, blir du också kund i S-Banken, eftersom man öppnar dig ett konto i S-Banken, på vilket Bonus och de andra förmånerna betalas in. Kunduppgifterna som anknyter till kundrelationen med S-Banken lagras i S-bankens kundregister.

Öppna frågan på en egen sida

Betalning

Kan jag betala inköp med ett S-Förmånskort-kontantkort?

Du kan inte betala inköp med ett kontantkort, utan du behöver ett S-Förmånskort Visa. Beställ ett kort utan avgift:

  • på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Hitta närmaste här.
  • S-Bankens webbank
Öppna frågan på en egen sida
Använder S-gruppen kontaktlös betalning?

Kontaktlös betalning används vid köp på under 50 euro i sådana betalterminaler som är försedda med symbolen för kontaktlös betalning.

Kontaktlös betalning fungerar på alla verksamhetsställen förutom i ABC-tankautomaterna.

Öppna frågan på en egen sida
Kan jag registrera Bonus med S-Förmånskortet genom kontaktlös avläsning och betala köpet med ett annat betalkort?

Ja. Du kan byta till ett annat betalkort efter att du har registrerat Bonus med S-Förmånskortet. Om du registrerar Bonus och betalar köpet med S-Förmånskortet genom kontaktlös avläsning ska kortet läsas av två gånger. För att betalningen ska gå smidigt ska du ta bort kortet från avläsningsområdet efter den första avläsningen och sedan föra kortet mot området på nytt.

Öppna frågan på en egen sida
Hur kan jag få betalningssättsförmån då jag vill spara min Bonus?

Om du inte vill betala inköp med den Bonus du har samlat, kan du öppna ett annat konto i S-Banken, och definiera det som inbetalningskonto för förmåner. På så sätt kan du spara den Bonus som har samlats på inbetalningskontot för förmåner och samtidigt betala inköp från ett annat konto som är anknutet till ett S-Förmånskort med betalningsegenskaper.

Det är enkelt att överföra pengar till S-Kontot. S-Kontot i S-Banken är ett vanligt bankkonto till vilket du överför pengar genom girering till kontonumret. Du kan se numret på ditt S-Konto via webbanken eller på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar).

Betalningssättsförmån får du på totalbeloppet av inköp vid S-gruppens verksamhetsställen i Finland som betalas med S-Förmånskortet. Man får betalningssättsförmån oberoende av om inköpen debiterar ett bankkonto eller ett kreditkonto.

Öppna frågan på en egen sida

S-Förmånskortet och S-Kontot

Kan man ta ut pengar ur bankautomater med S-Förmånskortet?

Med ett S-Förmånskort försett med Visa kan du ta ut pengar vid alla bankautomater i hela världen som godtar Visa, däribland också de inhemska bankautomaterna.

Jämför S-Bankens kort

Öppna frågan på en egen sida
Vad kostar S-Förmånskort?

S-Förmånskort i sig själv kostar ingenting. Medlemmar i handelslaget ska betala en insats på 100 euro, då blir medlemmen en av handelslagets ägare. Du ska betala minst 20 euro av insatsen när du ansluter dig och resten kan du samla ihop till exempel med Bonus.

Insatsen är en placering i handelslaget och du kan även få årlig ränta på insatsen om handelslagets fullmäktige beslutar om det. Om du senare beslutar dig för att avstå från ägarkundsrelationen, så får du hela insatsen du har betalt tillbaka.

Anslut dig som ägarkund och skaffa S-Förmånskort

Öppna frågan på en egen sida
Hur får jag ett S-Förmånskort åt mig själv eller för familjemedlem?

Du får S-Förmånskortet då du ansluter dig som ägarkund i ett handelslag.

Anmäl då du ansluter dig till handelslaget alla familjemedlemmar till ditt ägarkundshushåll, så de får var sitt S-Förmånskort. S-Förmånskortet är alltid personligt, så det lönar sig att beställa ett S-Förmånskort med lämpliga egenskaper till alla familjemedlemmar. Då alla familjemedlemmar tillhör samma ägarkundshushåll, bidrar alla inköp till summan av hushållets bonusköp. På så sätt kan man nå en högre bonusprocent; man får Bonus på alla familjemedlemmars inköp, och med S-Förmånskortet får var och en prisförmånerna som tillkommer ägarkunder.

Som huvudmedlem du kan inbjuda vuxen person eller lägga till en minderåring barn i ditt ägarkundshushållet i Oma S-kanava eller på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Du kan också fylla i ansökan i S-gruppens verksamhetställen. Om du har S-Bankens bankskoder, du kan inbjuda eller lägga till person också per telefon S-gruppens ägarkundtjänst tfn 010 76 5859 må–fr kl. 8–20 (0,084 €/min). Din identitet säkerställs med bankskoder.

Om personer i ägarkundshushållet vill förse sitt S-Förmånskort med betalegenskaper kan ansökan riktas till S-Banken.

Öppna frågan på en egen sida
Hur kan jag få ett eget S-Förmånskort när jag tidigare har samlat Bonus för någon annan?

Det enklaste sättet att bli medlem i ett handelslag och skapa ett ägarkundshushåll är att göra det på webben på www.s-kanava.fi/liity eller besöka Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Hitta närmaste här.

Öppna frågan på en egen sida
Kan jag betala inköp med ett S-Förmånskort-kontantkort?

Du kan inte betala inköp med ett kontantkort, utan du behöver ett S-Förmånskort Visa. Beställ ett kort utan avgift:

  • på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Hitta närmaste här.
  • S-Bankens webbank
Öppna frågan på en egen sida
Vad skall jag göra, om jag förlorar mitt S-Förmånskort? Hur får jag ett nytt S-Förmånskort i stället för ett förkommet/skadat kort?

Ett ersättande kontantkort får du genom att beställa ett nytt kort i Oma S-kanava, på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar) eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må–fr 8–20 (0,084 €/min). På Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt kan du få ett interimistiskt kort. Kolla in närmaste här.

Om du har ett S-Förmånskort med betalegenskaper, spärra ditt kort omedelbart genom att ringa spärrtjänsten för kort på tfn 020 333 (öppen 24 timmar, samtal från utlandet på tfn +358 20 333). Om du använder ett kort med Visa-symbolen eller ett S-Förmånskort Debit skickar vi automatiskt ett nytt kort till dig.

Du kan beställa ett nytt kort i S-Bankens webbank någondera i kortets uppgifter eller genom att skicka ett meddelande, genom att ringa S-Bankens Kundtjänst tfn 010 76 5810, må-to kl. 9–20, fr kl. 9-18 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min) eller vid ett besök på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt.

För det nya betalkortet debiteras en avgift enligt S-Bankens servicetariff.

Öppna frågan på en egen sida
Vad kan man göra med S-Förmånskortet?

S-Förmånskortet är tecknet på att du är ägarkund och nyckeln till ägarkundsförmånerna. Med S-Förmånskortet kan du samla Bonus för inköp på S-gruppens och våra samarbetspartners verksamhetsställen. Du får också en betalningssättsförmån med S-Förmånskortet, då du betalar med kortet på S-gruppens egna verksamhetsställen i Finland. Med S-Förmånskortet får du också mångahanda prisförmåner i bl.a. restauranger, kaféer och varuhus.

Utom förmånskort är S-Förmånskortet också ett mångsidigt betalningsmedel. Som ägarkund eller person som tillhör ett ägarkundshushåll får du Visaegenskapen till S-Förmånskortet utan att betala någon månads- eller årsavgift; kortet är då enligt ditt eget val knutet till ett bankkonto och/eller ett kreditkonto. Med S-Förmånskortet Visa kan du betala inköp över hela världen i affärer godkända av Visa och ta ut pengar, i hemlandet vid bankautomater, i utlandet vid automater markerade med Visaemblemet. Med ett S-Förmånskort anknutet till ett S-Konto kan du ta ut kontanter också vid kassan i S-gruppens butiker.

Du kan också använda S-Förmånskortsterminaler med S-Förmånskortet. S-Förmånskortsterminalen är en liten apparat som ser ut som en betalterminal och som är avsedd för ägarkunder; det finns sådana på många av S-gruppens verksamhetsställen. Vid S-Förmånskortsterminalen kan du t.ex. kolla summan av ägarkundshushålls bonusköp under den innevarande månaden.

Öppna frågan på en egen sida
Vilka egenskaper kan ett S-Förmånskort ha?

Ditt S-Förmånskort fungerar alltid minst som kontantkort, med vilket du kan samla Bonus och utnyttja ägarkundförmåner.

S-Förmånskortet kan också förses med betalegenskaper som erbjuds av S-Banken. S-Förmånskortet Visa fungerar som mångsidigt betalningsmedel både i Finland och utomlands i alla med Visaemblemet markerade köpställen och automater. S-Förmånskortet Visa kan vara antingen debit, credit eller credit/debit. Debit betyder att kortet är anknutet till ett bankkonto, credit att det är anknutet till ett kreditkonto.

Du kan ansöka om betalegenskaper till S-Förmånskortet på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Om du har för ägarkunden avgiftsfria bankkoder, kan du ansöka om egenskaperna också på S-Bankens webbank.

Läs mer om S-Förmånskortets mångsidiga betalegenskaper på S-Bankens webbplatsen s-banken.fi.

www.s-banken.fi

Öppna frågan på en egen sida
Får jag min ägarkundsförmån, t.ex. ett förmånligare kampanjpris, utan mitt fysiska S-Förmånskort om jag inte betalar inköpet med MobilePay? Räcker det med att jag visar att jag har aktiverat Bonus i MobilePay?

Nej, tyvärr går det inte. Bonus som är aktiverad i MobilePay och ägarkundsförmåner som beviljas därigenom är bundna till att du betalar med MobilePay.

Öppna frågan på en egen sida
Kan jag registrera Bonus med S-Förmånskortet genom kontaktlös avläsning och betala köpet med ett annat betalkort?

Ja. Du kan byta till ett annat betalkort efter att du har registrerat Bonus med S-Förmånskortet. Om du registrerar Bonus och betalar köpet med S-Förmånskortet genom kontaktlös avläsning ska kortet läsas av två gånger. För att betalningen ska gå smidigt ska du ta bort kortet från avläsningsområdet efter den första avläsningen och sedan föra kortet mot området på nytt.

Öppna frågan på en egen sida
Hur får man Bonus med S-Förmånskortet?

Du samlar Bonus då du läser kortet i en betalterminal eller räcker kortet till kassapersonen då du betalar. Inköpet bokförs som bonusköp på kortet. I våra verksamhetsställen kan du också samla Bonus att betala med MobilePay.

För att få Bonus på S-gruppens webbutiker ska du registrera dig på webbutiken och lägga ägarkundsuppgifterna till dina kunduppgifter i webbutiken i Identifikationstjänsten för ägarkunder. Du kan identifiera dig vid registreringen eller senare, som inloggad, i sektionen Egna uppgifter.

För att få Bonus av fakturerande samarbetspartner, t.ex. försäkringar från LokalTapiola eller telefon- och bredbandsabonnemang från Elisa/Saunalahti, ska du anmäla ditt medlems- eller kundnummer till tjänsteleverantören enligt dennes anvisningar.

Öppna frågan på en egen sida
Hur betalas Bonus ut och hur kan jag använda det?

Bonus betalas ut på det konto i S-Banken som definierats som ägarkundshushållets huvudmedlems inbetalningskonto för förmåner, senast den tionde dagen påföljande månad. Bonus som ligger på kontot kan man använda när och hur man vill:

  • betala inköp med S-Förmånskort som anslutits till konto och som har betalningsegenskap. Läs mer här.

  • på S-Bankens webbank på S-Banken.fi och i S-mobil att betala räkningar eller kontoöverföringar.

  • ta ut kontanter från kontot på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Kolla in närmaste här.

  • låta pengarna växa på kontot.

Bonus som betalts till kontot blir inte gammal, dvs. dess användning är inte tidsbegränsad.

Öppna frågan på en egen sida
Hur kan jag få betalningssättsförmån då jag vill spara min Bonus?

Om du inte vill betala inköp med den Bonus du har samlat, kan du öppna ett annat konto i S-Banken, och definiera det som inbetalningskonto för förmåner. På så sätt kan du spara den Bonus som har samlats på inbetalningskontot för förmåner och samtidigt betala inköp från ett annat konto som är anknutet till ett S-Förmånskort med betalningsegenskaper.

Det är enkelt att överföra pengar till S-Kontot. S-Kontot i S-Banken är ett vanligt bankkonto till vilket du överför pengar genom girering till kontonumret. Du kan se numret på ditt S-Konto via webbanken eller på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar).

Betalningssättsförmån får du på totalbeloppet av inköp vid S-gruppens verksamhetsställen i Finland som betalas med S-Förmånskortet. Man får betalningssättsförmån oberoende av om inköpen debiterar ett bankkonto eller ett kreditkonto.

Öppna frågan på en egen sida
Hur länge är S-Förmånskortet giltigt?

Ett S-Förmånskortet med kontantegenskapen har ingen bestämd giltighetstid. Kontantkortet förnyas på begäran om det t.ex. förkommer eller skadas.

S-Förmånskort med betalegenskaper förnyas vart tredje år; den sista giltighetsmånaden syns på kortet.

Öppna frågan på en egen sida
Vad betyder betalningssättsförmån?

Betalningssättsförmånen är en ägarkundsförmån som är 0,5 % av inköpen vid S-gruppens verksamhetsställen i Finland som betalas med S-Förmånskortet och som omfattas av betalningssättsförmånen. Utom Bonus får du alltså också betalningssättsförmån då du betalar inköpen med ditt S-Förmånskort.

Som regel gäller, att betalningssättsförmånen beräknas på inköpets slutsumma. Det finns ändå vissa undantag. Betalningssättsförmån beviljas inte på inköp av tobaks- eller alkoholinköp samt förmedlingsprodukter, t.ex. penningspel. Inköp av service, tillbehör och reservdelar ger betalningssättsförmån inom bilhandeln. däremot inte köp av bil. Vid S-Järnmarket får man betalningssättsförmån för de inköp som berättigar till Bonus. Du får inte betalningssättsförmån på inköp i S-gruppens verksamhetsställen i utlandet eller i företag utanför S-gruppen, t.ex. samarbetspartner.

Betalningssättsförmånen kan man följa upp t.ex. i S-mobil och Oma S-kanava. Betalningssättsförmånen som ägarkundhushållet har samlat in för månadens inköp betalas i likhet med Bonus på huvudmedlemmens konto i S-Banken.

Öppna frågan på en egen sida
Min nära anhörig har avlidit och hen har varit medlem i ett handelslag . Hur ska jag göra?

Handelslaget skickar automatiskt de uppgifter som behövs vid bouppteckningen till den avlidnas senaste hemadress.

Vid behov kan du begära en verifikation på insatsen genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må–fr kl. 8–20 (0,084 €/min) eller besöka Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar). Då ska du ha med dig ett ämbetsbevis av vilket det framgår att du är delägare i dödsboet.

Uppgifterna om andelsrättigheten antecknas i bouppteckningsinstrumentet. När bouppteckningen har förrättats och överenskommelse om tillgångarna har ingåtts, kan medlemskapet i handelslaget avslutas. Detta kan göras på Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt. Följande handlingar ska tas med:

  • släktutredning, bouppteckning (om bouppteckningen har bekräftats, behövs ingen släktutredning) och ett eventuellt testamente

  • bouppteckning efter en eventuell tidigare avliden make/maka om boet inte har skiftats, eller ett avvittrings- och skiftesinstrument om boet har skiftats

  • individualiserad fullmakt från alla andra delägare i boet

  • om andelsrättigheten genom beslut överförs till en viss person ska denna person också närvara.

Om den avlidna inte har varit medlem i ett handelslag, utan denne har haft ett parallellkort, kan huvudmedlemmen i ägarkundshushållet radera personen från sitt ägarkundshushåll på Oma S-kanava eller genom att meddela vår kundtjänst om det.

Öppna frågan på en egen sida

Elektroniska kvitton

Vilken är skillnaden mellan papperslöst handlande och elektroniskt kassakvittoarkiv?

I och med tjänsten Elektronisk kassakvitto kan du antingen börja använda ett elektroniskt kassakvittoarkiv eller övergå till helt papperslöst handlande.

Om du endast utnyttjar det elektroniska kassakvittoarkivet, fungerar detta parallellt med utskrivna kassakvitton, dvs. ett kvitto skrivs ut på papper i normal ordning vid kassan. Då du övergår till papperslöst handlande skriver kassasystemet inte ut något kvitto, utan kvittona visas endast i det elektroniska kassakvittoarkivet via S-mobil och i Oma S-kanava.

Öppna frågan på en egen sida
Kan man avlägsna enskilda kvitton från det elektroniska kassakvittoarkivet?

Det går inte. I det elektroniska kassakvittoarkivet lagras kvittona för alla köp vid S-markets, Prismas, Sales, Alepas, Food Market Herkkus, Kodin Terras, Sokos, Emotions och ABC:s fysiska verksamhetsställen, om S-Förmånskortet har registrerats i anknytning till köpet.

Kassakvittona sparas två år i det elektroniska kassakvittoarkivet.

Öppna frågan på en egen sida
Förutsätter tjänsten Elektroniskt kassakvitto att jag betalar mina köp med S-Förmånskortet?

Man får ett elektroniskt kassakvitto med alla betalningssätt, också kontant. En förutsättning för ett elektroniskt kassakvitto och Bonus är, att S-Förmånskortet registreras i anknytning till köpet.

Öppna frågan på en egen sida
Hur kan man kolla sina elektroniska kassa- och garantikvitton?

Man kan granska sina elektroniska kassa- och garantikvitton i S-mobil och i Oma S-kanava.

Öppna frågan på en egen sida
Belastar kvittona i S-mobil telefonens minneskapacitet?

Det gör de inte. Kvittona befinner sig fysiskt på S-gruppens servrar, därifrån hämtas de till telefonens cacheminne för visning. Kvittona lagras inte permanent i telefonen.

Öppna frågan på en egen sida
För vilka köp får man kvitton som lagras i det elektroniska kassakvittoarkivet?

I det elektroniska kassakvittoarkivet lagras kvittona för alla köp vid S-markets, Prismas, Sales, Alepas, Food Market Herkkus, Kodin Terras, Sokos, Emotions och ABC:s fysiska verksamhetsställen, då S-Förmånskortet har registrerats i anknytning till köpet (dock inte verksamhetsställena i utlandet).

Kvittona för köp som inte betalas på ett verksamhetsställe (t.ex. köp på S-gruppens webbutiker eller köpkassar som betalas i anknytning till hemleverans) lagras inte i det elektroniska kassakvittoarkivet.

Köp av vissa produkter som säljs vid S-gruppens verksamhetsställen, t.ex. Veikkausprodukter, bidrar inte till Bonus. Ifall vill man betala ett sådant köp kontant eller med någon annan banks kort, skall man för att få ett elektroniskt kassakvitto, också läsa in S-Förmånskortet i betalterminalen trots att köpet inte bidrar till Bonus.

Verifikat på insättningar och uttag vid kassan lagras inte i det elektroniska kassakvittoarkivet, eftersom transaktionerna inte är egentliga köp.

Öppna frågan på en egen sida
Ser man i kvittoarkivet alla ägarkundhushållets kassakvitton?

Nej. Kassakvittoarkivet är personligt, dvs. varje medlem i ett ägarkundshushåll ser endast kassakvittona för sina egna inköp.

Öppna frågan på en egen sida
Kan man skicka ett elektroniskt kassakvitto från S-mobil t.ex. per e-post?

Ja, man kan skicka ett kassakvitto per e-post eller dela det med en app (t.ex. iDrop i iPhone). Man kan också ta en skärmdump med telefonens skärmdumpsfunktion och skicka foton framåt.

Öppna frågan på en egen sida
Hur kan jag ta Elektroniskt kassakvitto i bruk?

Elektroniskt kassakvitto tas i bruk antingen i S-mobil eller i Oma S-kanava. Ibruktagandet av tjänsten kräver stark autentisering.

Om du utöver det elektroniska kassakvittoarkivet vill övergå till helt papperslöst handlande, ska du dessutom uppdatera chipet på sitt S-Förmånskort Visa vid S-Förmånskortsterminalen på ett verksamhetsställe.

För uppdateringen matar man in sitt S-Förmånskort Visa i S-Förmånskortsterminalen och trycker F1: det finns klara anvisningar på självbetjäningsstället.

Uppdateringen är kortspecifik: då du i något skede får ett nytt S-Förmånskort Visa, ska också det nya kortet uppdateras på självbetjäningsstället.

Öppna frågan på en egen sida
Försvinner kvittona, om man tar tjänsten Elektroniskt kassakvitto ur bruk? Vad händer om man tar tjänsten i bruk på nytt?

Elektroniska kassakvitton visas inte längre i Oma S-kanava eller i S-mobil, om du har tagit tjänsten ur bruk, och inga nya kvitton för köp lagras i det elektroniska kassakvittoarkivet.

Om du åter tar tjänsten i bruk, visas kassakvittona som tidigare visats åter för de senaste 24 månaderna.

Öppna frågan på en egen sida
Kan man ladda ned data från kassakvittona i kassakvittoarkivet i maskinläsbart format för att t.ex. följa upp familjens matutgifter?

Det kan man tyvärr inte. De elektroniska kassakvittona i kassakvittoarkivet lagras som bildkopior av kvittona, och man kan därför inte t.ex. kombinera eller sortera data på kvittona.

I Oma S-kanava kan du beställa en rapport över köpdata som innehåller noggrannare uppgifter än slutsumman på kvittot av köp som lagras i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Information om inköp i våra matbutiker lagras t.ex. på produktgruppsnivå.

Rapporten om köpdata som du har beställt kan du spara t.ex. på din hemdator i PDF- eller Excelformat. En rapport i Excelformat kan du fritt modifiera och sortera, t.ex. inköpen från matbutiker produktgruppsvis.

Vi rekommenderar att du aktiverar tjänsten Mina köp i Oma S-kanava. Med tjänsten är det enklare för dig att följa upp din konsumtion. Köpdata är alltid personliga, dvs. de elektroniska kvittona och rapporten om köpdata innehåller endast information om köp som gjorts med ditt S-Förmånskort.

Öppna frågan på en egen sida
Jag har upphört med papperskvitton, men skulle ändå vela ha papperskvitto på ett enskilt köp. Hur går jag till väga?

Innan du betalar be kassan eller självbetjäningskassans övervakare printa ett kvitto åt dig. Lägg märke till att även i dessa fall sparas ett kvitto också i det elektroniska kvittoarkivet.

Öppna frågan på en egen sida
S-mobil meddelar om nya elektroniska kassakvitton med telefonens meddelandefunktion. Hur kan man stänga av meddelandena?

Meddelandefunktionen i S-mobil hanteras via S-mobils inställningar. Appens användare kan välja att stänga av alla meddelanden eller att få endast en del av dem, t.ex. meddelandena om nya elektroniska kvitton och förmånskuponger.

Öppna frågan på en egen sida
Vad ska jag göra, om elektronisk kassa- eller garantikvittot inte har lagrats i det arkivet trots att det borde ha gjort det?

Kontakta antingen verksamhetsställen eller S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 8-20 (0,084 €/min).

Öppna frågan på en egen sida
Hur snabbt lagras kvittot i det elektroniska kassakvittoarkivet?

Kvittot lagras i kassakvittoarkivet ca en minut efter transaktionen.

Öppna frågan på en egen sida
Hur länge sparas elektroniska kassakvittona i arkivet?

Kassakvittona sparas två år i det elektroniska kassakvittoarkivet.

Öppna frågan på en egen sida

Bonuspartner

Vi vill skaffa Elisa Saunalahti-abonnemang till hela familjen och samla Bonus. Hur ska vi göra?

Ni ska beställa Elisa Saunalahti 4G-abonnemang som ger Bonus till alla familjemedlemmar. Vid beställning av abonnemang ska ägarkunden eller en person som hör till ägarkundshushållet meddela sitt personliga medlems-/kundnummer till Elisa. Genom att uppge medlems-/kundnumret ger man samtidigt sitt samtycke till att betalningsuppgifterna överförs till S-gruppens ägarkunds- och kundregister för beräkning av Bonus. Föräldrar kan beställa abonnemang i sitt eget namn (avtalspart) och ange t.ex. ett minderårigt barn som användare av abonnemanget. I uppgifterna om användaren är det bäst att alltid även uppge användarens personbeteckning för att t.ex. meddelanden, förmåner och erbjudanden inte ska skickas till ett telefonnummer som används av ett minderårigt barn.

Öppna frågan på en egen sida
Kan vem som helst få Bonus på Elisa Saunalahti 4G-abonnemang?

Bonus ges till privatkunder som har ingått ett Saunalahti-abonnemangsavtal och som är ägarkunder eller hör till ett ägarkundshushåll. För att få Bonus ska ägarkunden eller medlemmen i ägarkundshushållet meddela sitt personliga medlems-/kundnummer till Elisa. Genom att uppge medlems-/kundnumret ger man samtidigt sitt samtycke till att betalningsuppgifterna överförs till handelslaget för beräkning av Bonus. Det medlems-/kundnummer som har uppgetts för samlande av Bonus och det antal köp som berättigar till Bonus anges i regel på fakturan.

Öppna frågan på en egen sida
För vad får man inte Bonus hos Elisa?

Med abonnemangen får man inte Bonus på samtal till servicenummer, servicetextmeddelanden, samtal/videosamtal som rings utomlands, textmeddelanden/multimediemeddelanden som skickas utomlands och användning av mobildata utomlands.

Man får inte heller Bonus på månadsavgifterna för mobila enheter.

Öppna frågan på en egen sida
Var kan jag få Bonus?

Ägarkunder får Bonus på S-gruppens och partnernas över 2000 bonusverksamhetsställen över hela landet. S-gruppens egna kedjor är S-market, Prisma, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Sokos, Emotion, Pukumies, Mick's, Sokos Hotels, Radisson Blu Hotellen i Finland, Rosso, Sevilla, Fransmanni, Torero, Trattoria, Grill it!, Amarillo, Buffa, Coffee House, Presso, Public Corner och S-gruppens övriga restauranger, S-Rauta, Kodin Terra, S-gruppens bilaffärer, Karla, ABC-trafikbutikerna och automatstationerna. Utom vid verksamhetsställen i Finland, får ägarkunder Bonus med S-Förmånskortet på S-gruppens särskilt angivna verksamhetsställen utomlands.

Man får Bonus också på S-grupp hotellens och samarbetspartnernas semesterresor i Finland och utomlands som presenteras på S-kanava.

Inköp hos våra samarbetspartner ger också Bonus. Nationella samarbetspartner är LokalTapiola, Elisa/Saunalahti, Silmäasema, Oral Hammaslääkärit, Viking Line, Eckerö Line och Vanda Energi. Ytterligare information om landsomfattande och lokala samarbetspartner får du också på ditt eget handelslag och på S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 8-20 (0,084 €/min).

Du får Bonus då du räcker S-Förmånskortet till kassan då du betalar (eller identifierar dig som ägarkund till tjänsteleverantören enligt dennes anvisningar). I våra verksamhetsställen kan du också samla Bonus att betala med MobilePay.

På vad får man inte Bonus?

Man får inte Bonus för köp som betalas med företagskort eller för avtalsprissatta köp och köp som faktureras. Man får inte heller Bonus för köp av förmedlingsprodukter, t.ex. Veikkaus spel. Klausulen om förbud mot prisgottgörelse (70 §) trädde i kraft 1.1.2017. Förbudet innebär att man inte längre får bevilja Bonus eller betalningssättsförmån för tobaksprodukter. Klausulen om förbud mot prisgottgörelse (51.2§) trädde i kraft 1.3.2018. Förbudet innebär att man inte mera längre får bevilja Bonus eller betalningssättsförmän för alkohol dryck som innehåller alkohol över 1,2% och livsmedel som innehåller alkohol över 2,8 %.

I de olika kedjorna finns det vissa specialvillkor för Bonus, som du kan läsa om i Reglerna för S-gruppens ägarkundssystem.

Öppna frågan på en egen sida
Jag har betalat en faktura från en samarbetspartner (LokalTapiola, Saunalahti m.m.) i tid, och ändå syns inte Bonus. Varför?

Vi får i regel bonusuppgifterna av våra samarbetspartner en gång i månaden strax före månadsslutet, och därefter registreras de i köptransaktionerna. Våra samarbetspartner följer egna scheman för hur Bonus hänförs till olika månader. Exempelvis sådana LokalTapiola-premier som registrerats senast den 20 i månaden hänförs i regel till den aktuella månaden, och premier som registrerats efter detta beaktas i köpen för nästa månad i slutet av månaden. Köp hos Saunalahti registreras hos oss 1–2 månader i efterskott.

Öppna frågan på en egen sida
När kan jag registrera ett Elisa Saunalahti-abonnemang i bonussystemet och börja samla Bonus?

Uppge ditt medlemsnummer som står på ditt S-Förmånskort i samband med att du beställer abonnemanget. Utan medlemsnumret kan du inte beställa ett abonnemang som ger Bonus. Abonnemangen som ger Bonus är märkta med en bild som föreställer S-Förmånskortet. Du börjar samla Bonus från och med följande faktureringsperiod efter registreringen.

Öppna frågan på en egen sida
Jag har redan ett Saunalahti-abonnemang, hur byter jag det till ett Elisa Saunalahti 4G-abonnemang som ger Bonus?

Du kan byta abonnemang själv i OmaElisa på omaelisa.fi. Du loggar in i OmaElisa med Elisa-användarnamn eller mobilcertifikat. För att byta till ett abonnemang som ger Bonus behöver du ditt medlems-/kundnummer. Du kan också byta abonnemang genom att ringa Elisas kundtjänst eller besöka Elisas butik. Du ska ha med dig identitetsbevis och ditt S-Förmånskort för att försäljaren ska kunna göra registreringen åt dig.

Du kan byta abonnemang gratis i OmaElisa med 6 månaders mellanrum, annars kostar det 5 euro. Det kostar 10 euro att byta abonnemang via kundtjänsten och i Elisas butik.

Öppna frågan på en egen sida
Vad är Identifieringstjänsten för ägarkunder och var kan jag använda den?

Identifieringstjänsten för ägarkunder är ett sätt att på webben meddela t.ex. samarbetspartner till S-gruppen att du har rätt till ägarkundsförmåner, bl.a. Bonus. Identifieringen sker med bankkoder (bankernas identifieringstjänst TUPAS). Du kan identifiera dig med bankkoder från följande banker: S-Banken, Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP-Pohjola, POP, Sparbanken och Ålandsbanken. Efter genomförd identifiering kan du meddela tjänsteproducenten dina kunduppgifter och därefter börja samla ägarkundsförmåner.

Du kan använda identifieringstjänsten för ägarkunder på S-gruppens webbutiker samt för webbtjänster från LokalTapiola, Silmäasema, Eckerö Line, Vanda Energi och Elisa.

Öppna frågan på en egen sida
Varför får man inte Bonus på alla Saunalahti-abonnemang?

Elisa har prissättningsmodeller och kundförmåner för olika målgrupper och kunden får själv välja den mest lämpliga. I de Saunalahti 4G-abonnemang som ger Bonus och som erbjuds ägarkunderna ingår ett obegränsat antal normalprissatta inrikessamtal och textmeddelanden samt internet utan avbrott.

Öppna frågan på en egen sida
Jag har skaffat ett Elisa Saunalahti-abonnemang som ger Bonus men ändå inte fått någon Bonus. Vad beror det på?

En betald faktura visas med fördröjning i bonuskalkylen. I regel överförs de betalda telefonavgifterna till bonuskalkylen för nästa månad. Om du har betalat fakturan för ditt abonnemang i slutet av månaden, men ändå senast på förfallodagen, har betalningen inte hunnit räknas med i bonuskalkylen för den månaden utan det sker först i kalkylen för nästa månad. Faktureringsperioden anges på varje faktura.

Har du betalat fakturan för ditt abonnemang som ger Bonus senast på förfallodagen? Du får Bonus om du betalar fakturan senast på förfallodagen. En annan möjlig orsak kan vara att ditt medlemsnummer inte har registrerats korrekt, varvid Bonus inte går till rätt person. Du kan kontrollera ditt medlemsnummer på fakturan eller i OmaElisa.

Vid behov kan du även kontakta Elisas kundtjänst. Kontaktuppgifterna finns på elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot.

Öppna frågan på en egen sida
För vad får man Bonus med Elisa Saunalahti-abonnemang?

Man får Bonus med abonnemangen Elisa Saunalahti Tarkka 4G, Huoleton 4G och Satakieli på samtal och videosamtal som rings i Finland till mobila och fasta telefonabonnemang, textmeddelanden, multimediemeddelanden och normalprissatt dataöverföring i Finland (inte datapaket).

Om det ges andra rabatter på fakturan utöver Bonus ges Bonus på det rabatterade priset.

Du kan kontrollera vilka abonnemang och tjänster som ger Bonus på elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/s-bonus (på finska).

Öppna frågan på en egen sida