Usein kysytyt kysymykset

Omaiseni on kuollut ja hänellä oli S-Etukortti, miten tulee toimia?

Osuuskauppa postittaa perunkirjoituksessa tarvittavat tiedot automaattisesti edesmenneen henkilön viimeisimpään kotiosoitteeseen kun tieto kuolinpäivästä tulee Väestötietorekisteristä. S-Pankki postittaa mahdolliset tilien ja luottojen saldotodistukset.

Osuusmaksutositteen voit myös tarvittaessa pyytää puhelimitse S-ryhmän asiakasomistajapalvelusta p. 010 76 5858 ma-to 9-20, pe 9-18 (0,084€/min) tai asioimalla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä (useimmat Prismat ja Sokokset, valikoidut S-marketit). Asioinnilla tulee olla mukana virkatodistus, josta ilmenee osakkuutesi kuolinpesään.

Tiedot osuusoikeudesta merkitään perukirjalle. Kun perunkirjoitus on pidetty ja varoista sovittu, voidaan osuuskaupan jäsenyys päättää. Tämä tulee tehdä vuoden sisällä kuolinpäivästä lukien. Jäsenyyden voi lopettaa tai siirtää Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteessä. Mukana tulee olla seuraavat asiakirjat:

  • sukuselvitys

  • perukirja (jos vahvistettu, ei tarvitse sukuselvitystä)

  • mahdollinen testamentti

  • mahdollisen edesmenneen puolison perukirja (jos pesä on ollut jakamaton, tai ositus- ja jakokirja, mikäli pesä on jo jaettu)

  • sekä yksilöity valtakirja muilta pesänosakkailta. Jos osuusoikeus päätetään siirtää henkilölle, tulee siirron saajan olla itse myös paikalla.

Jos osuuskaupan jäsenyyttä ei ole päätetty tai siirretty toiselle henkilölle vuoden kuluttua, jäsenyys irtisanotaan ja mahdolliset S-Pankin palvelut muuttuvat maksullisiksi.

Mikäli edesmennyt henkilö ei ollut osuuskaupan jäsen, vaan hänellä oli käytössään rinnakkaiskortti, voi kyseisen asiakasomistajatalouden pääjäsen poistaa henkilön asiakasomistajataloudestaan Omalla S-kanavalla tai ilmoittamalla asiasta asiakaspalveluumme.