USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET
S-ETUKORTISTA JA ASIAKASOMISTAJUUDESTA

S-ETUKORTTI

    • Ei maksa. Saat S-Etukortin, kun liityt osuuskaupan asiakasomistajaksi tai olet liittynyt asiakasomistajatalouteen.
    • Myös S-Etukortti Visa -maksukortti on kaikille asiakasomistajatalouteen kuuluville vuosi- ja kuukausimaksuton.
    • Jos kortin joutuu uusimaan kesken voimassaoloajan, esimerkiksi kortin katoamisen takia, siitä veloitetaan S-Pankin palveluhinnaston mukainen hinta: Palveluhinnasto (s-pankki.fi)
    • Kun liityt asiakasomistajaksi, sinun tulee kuitenkin maksaa osuuskaupan osuusmaksu. Osuusmaksu ei ole maksu kortista, vaan sijoitus, jonka saat takaisin, mikäli päätät jossain vaiheessa luopua asiakasomistajuudestasi. Voit maksaa osuusmaksun joko kokonaan heti liittyessäsi (100 euroa) tai osissa (vähintään 20 euroa). Asiakasomistajatalouteen liitetyn ei tarvitse olla asiakasomistaja, joten osuusmaksu tarvitaan vain yhdeltä samassa taloudessa.
    • Varmista ensin, että olet asiakasomistaja. Se on edellytys sille, että voit kutsua perheenjäsenesi mukaan omaan asiakasomistajatalouteesi. Perheenjäsenten ei tarvitse liittyä asiakasomistajiksi – he saavat S-Etukortin, kun heidät on liitetty sinun asiakasomistajatalouteesi.
    • Lähetä kutsut perheenjäsenillesi joko kirjautuneena S-käyttäjätili.fi:ssä (Asiakasomistajuus / Jäsenyyden tiedot) tai S-mobiilissa (Minä / Omat tiedot / Asiakasomistajuutesi / Asiakasomistajataloutesi tiedot):
      • klikkaa Kutsu yli 18-vuotias asiakasomistajatalouteesi -linkkiä, minkä jälkeen kutsutut saavat kutsun sähköpostiinsa.
    • Kun perheenjäsenesi ovat hyväksyneet kutsunsa, voit tilata heille käteiskortit joko S-mobiilissa tai S-käyttäjätilisi kautta.
    • Jos asiakasomistajatalouteen liitetty perheenjäsen haluaa S-Etukortti Visa -maksukortin, hän voi hakea sitä itse S-Pankista: Tilaa S-Etukortti Visa | S-Pankki.
    • Alaikäiset perheenjäsenet voit holhoojana lisätä talouteesi suoraan, ilman erillistä kutsua Lisää alaikäinen asiakasomistajatalouteesi -linkistä. Samalla voit tilata heille käteiskortit.
    • Saat S-Etukortti Visa -kortin asiakasomistajana ilman vuosi- tai kuukausimaksua. Kortti liitetään S-Pankin tiliisi ja kun maksat sillä ostokset, saat S-ryhmän toimipaikoista myös 0,5 % maksutapaetua. Maksutapaetu maksetaan Bonuksen tavoin asiakasomistajatalouden pääjäsenen tilille S-Pankkiin ostoja seuraavan kuun 10. päivänä.
    • Tutustu ja tilaa S-Etukortti Visa | S-Pankki
    • Jos kortissa ei ole maksuominaisuutta, voit tilata uuden käteiskortin S-käyttäjätilin kautta. Kirjaudu palveluun osoitteessa S-käyttäjätili.fi ja siirry kohtaan Asiakasomistajuus / Jäsenyyden tiedot, missä voit tehdä korttitilauksen.
    • Voit tilata käteiskortin myös soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun numeroon 010 76 5858 arkisin klo 9–16 (mpm/pvm) tai  käymällä lähimmässä Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteessä (katso lähin ja varaa aika).
    • Jos olet kadottanut S-Etukortti Visa tai S-Etukortti Debit -kortin,  soita välittömästi korttien sulkupalveluun numeroon 020 333 (palvelu avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, ulkomailta soitettaessa +358 20 333). Saat uuden kortin automaattisesti ilmoituksen jälkeen.
    • Jos S-Etukortti Visa tai S-Etukortti Debit -korttisi on vioittunut, voit tilata uuden kortin S-Pankin verkkopankissa joko kortin tiedoista tai viestillä, tai soittamalla S-Pankin Asiakaspalveluun numeroon 010 765 800 arkisin klo 9–16.
    • Maksukortin uusimisesta veloitetaan S-Pankin palveluhinnaston mukainen maksu.
  •  

    • S-Etukortin viivakoodi on automaattisesti käytössäsi S-mobiilin S-Etukortti-osion yläreunassa. Viivakoodi näytetään kassalla ennen ostosten maksamista S-mobiilista myyjälle. Myyjä kirjaa ostot bonusostoiksi skannaamalla S-Etukortin viivakoodin.
    • Lähiluvulla toimiva S-Etukortti aktivoidaan erikseen käyttöön S-mobiilissa. Kun palvelu on käytössäsi, voit kirjata bonusostosi itse avaamalla S-mobiilin ja viemällä puhelimesi maksupäätteen lähilukualueelle. Kirjautumista ei tarvita – riittää, että S-mobiili on aktivoitu. Maksupäätteeltä näet, kun Bonus on kirjattu.
    • Lisätietoa mobiilista S-Etukortista>
    • S-mobiilin lähiluvulla toimiva S-Etukortti on käytössä lähes kaikissa S-ryhmän toimipaikoissa.
    • S-Etukortin viivakoodi on käytössä seuraavissa S ryhmän paikoissa: Prisma, S-market, Alepa, Sale, ABC market, Food Market Herkku, ABC Ravintola, Sokos, Emotion, Prisma Rauta ja S-Rauta.
    • Lue lisää mobiilista S-Etukortista>

     

    • Mobiililla S-Etukortilla saat muuten samat asiakasomistajaedut kuin fyysiselläkin S-Etukortilla, paitsi S-Etukortin viivakoodilla tulostuu paperikuitti, vaikka olisit ottanut paperittoman asioinnin käyttöösi.
    • Lue lisää mobiilista S-Etukortista>

BONUS

    • S-mobiili-sovelluksesta: valitse näytön alareunasta ”S-Etukortti” ja siirry sen jälkeen Bonus ja ostot -näkymään.
    • S-käyttäjätili.fi-verkkosivustolla: kirjaudu osoitteessa S-käyttäjätili.fi. Näet bonustilanteesi, kun siirryt sivun ylävalikosta Asiakasomistajuus-osioon. Osio näkyy sinulle, kun olet lisännyt S-käyttäjätiliin oman S-Etukorttisi tiedot.
    • S-mobiilista: valitse näytön alareunasta ”S-Etukortti”, toimipaikkahaku on avautuvan näkymän alareunassa.
    • Bonustoimipaikat löydät myös S-kanavalta: Toimipaikat – S-kanava
  • Elisa:

    Bonusta kerryttävät tietyt Elisan palvelut. Lue lisää S-ryhmän Bonus – Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

     

    LähiTapiola:

    Bonusta kerryttävään vakuutukseen merkityn maksajan tulee rekisteröidä S-ryhmän asiakasomistajuus LähiTapiolaan. Lue lisää: http://www.lahitapiola.fi/henkilo/edut/asiakasedut/rekisteroi-bonuksesi

    Bonus alkaa kertyä vakuutusmaksuista, jotka on maksettu asiakasomistajuuden rekisteröimisen jälkeen.

    Kuukauden 20. päivään mennessä maksetut Bonuksen piiriin kuuluvat vahinkovakuutusmaksut ehtivät pääsääntöisesti saman kuukauden bonusostokertymään. Bonusostoihin tapahtumat rekisteröityvät kuukauden viimeisinä päivinä.

    Oral Hammaslääkärit:

    Bonusta saa esittämällä S-Etukortin maksun yhteydessä Oralin toimipaikassa.

    Bonusosto kirjataan maksun yhteydessä maksukuukaudelle.

    Sector Alarm:

    Sopimukselle merkityn maksajan tulee rekisteröidä asiakasomistajuutensa Sector Alarmin asiakaspalvelun kautta. Lue lisää: www.sectoralarm.fi/bonus

    Bonus kirjautuu laskun muodostumisen yhteydessä ja bonusosto kirjautuu parin päivän sisällä laskun muodostumisesta.

    Silmäasema:

    Bonusta saa Bonusta kerryttävistä ostoista esittämällä S-Etukortin maksun yhteydessä Silmäaseman toimipaikassa.

    Bonusosto kirjataan maksun yhteydessä maksukuukaudelle.

    Viking Line:

    Matkavarauksen maksajan tulee ilmoittaa oma jäsennumeronsa varauksen yhteydessä. S-Etukortti on näytettävä lähtöselvityksessä.

    Lue lisää: http://www.vikingline.fi/fi/suomi/varaa-maksa-muuta/s-etukortti/bonusehdot/

    Matkoista, joiden lähtöpäivä on viimeistään kuukauden 23. päivä, kirjataan Bonus pääsääntöisesti matkustuskuukaudelle.

    • Tankkausbonusta kerrytät, kun tankkaat ABC-asemilla – jopa 5 senttiä jokaista litraa kohti. Tankkausbonuksen määrä litraa kohden riippuu kotitaloutesi kuukausittaisesta bonusprosentista. Tankkausbonus maksetaan kuukausittain Bonusten maksun yhteydessä.Esimerkiksi, jos kuukauden kaikki bonusostot oikeuttavat 3 % Bonukseen, saat 3 senttiä Tankkausbonusta jokaista tankattua litraa kohti kyseiseltä kuulta. Tankkausbonus korvaa prosenttiperusteisen Bonuksen tankkausostoissa. On kuitenkin hyvä huomata, että tankkausostot lasketaan mukaan kuukauden bonusostoihin, mikä tarkoittaa sitä, että ne myös kasvattavat bonusprosenttia.
    • Bonus on prosentuaalinen ostohyvitys kaikista taloutesi tekemistä bonusostoista kuukauden aikana. Bonusprosentin suuruus määräytyy osuuskaupan bonustaulukon mukaan. Tutustu bonustaulukkoihin.
    • Bonus tuplana on määräaikainen kampanjaetu, jossa kampanjassa mukana olevat toimipaikat maksavat kampanja-aikana ko. toimipaikassa tehdyistä ostoista Bonuksen kaksinkertaisena. Katso tarkempi kuvaus täältä
    • Sokos Hotellit: varaa majoitus osoitteessa sokoshotels.fi ja kirjaudu sivun oikeasta ylänurkasta. Kirjautuneena sinut tunnistetaan asiakasomistajaksi, eli saat näkyviin asiakasomistajan majoitushinnat ja saat Bonusta. Kirjautumiseen tarvitset S-käyttäjätilin. S-käyttäjätilistä ja sen käyttöönotosta löydät lisätietoa täältä. Varaudu näyttämään S-Etukortti hotelliin tullessasi.
    • Suomen Radisson SAS Blu ja Red -hotellit: varaa majoitus radissonhotels.comin tai Radisson Hotels -sovelluksen kautta. Saat asiakasomistajahinnat näkyviin käyttämällä alennuskoodia ASOM. Bonusta saat, kun esität S-Etukorttisi hotellilla sisäänkirjautumisen yhteydessä.
  • Jos ostoistasi kertyneitä Bonuksia ei ole maksettu S-Tilillesi, tarkista seuraavat asiat:

    • Onhan osuusmaksusi kokonaan maksettu? Kun liityit asiakasomistajaksi, saatoit maksaa vain osan 100 euron osuusmaksusta ja sopia, että kerrytät loppuosan Bonuksilla. Kun osuusmaksu on kokonaan maksettu, Bonukset siirtyvät etujen maksutilillesi S-Pankkiin. Voit tarkistaa osuusmaksun tilanteen ja tarvittaessa maksaa sen täyteen S-käyttäjätililläsi (kirjaudu palveluun osoitteessa: S-käyttäjätili.fi).
    • Varmista, että olet asiakasomistajatalouden pääjäsen. Jos keräät Bonusta toiselle henkilölle, Bonus siirtyy hänen etujen maksutililleen S-Pankkiin.
    • Varmista joko S-mobiilista tai S-Pankin verkkopankista, että S-Tilisi on merkitty etujen maksutiliksi.
  • Bonus lasketaan aina maksetuista ostoksista, eli kuitin loppusummasta:

    • Kun ostat pulloja, maksat pantista, jolloin myös pullopantti lasketaan bonusostoksi.
    • Kun palautat pullot, saat panttirahan takaisin, ja se vähennetään ostosten loppusummasta.
  • Bonusta ei kerry:

    • yritysostoista (Bonus on tarkoitettu vain yksityishenkilöille)
    • laskutettavista ostoista eikä sopimushinnoitelluista tuotteista
    • S-ryhmän toimipaikoista tehdyistä tax-free-ostoista
    • useimmista välitystuotteista, esim. rahapelit ja arpatuotteet
    • tupakkatuotteista eikä alkoholista
    • S-ryhmän lahjakorttien ostosta (Asiakas saa Bonuksen S-Etukortilla siinä vaiheessa, kun hän maksaa ostoksensa lahjakortilla )
    • pullonpalautuksista (pullopantti on lasketaan mukaan bonusostoihin jo tuotetta ostettaessa)

    Löydät tarkemmat Bonuksen kertymisen erityisehdot Asiakasomistajajärjestelmän säännöistä (kohta 3.2.4)

LIITTYMINEN

  • Saat itsellesi S-Etukortin liittymällä asiakasomistajaksi ja maksamalla osuuskaupan osuusmaksun. Voit liittyä:

    Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi.

    Voit maksaa osuusmaksun joko kerralla kokonaan (100 €) tai vähintään 20 € osaosuusmaksun, jolloin saat loppuosalle maksuaikaa osuuskaupan säännöissä määrätyn ajan (yleisimmin 24 kk).

    Osuusmaksu on sijoitus, jonka saat takaisin itsellesi, jos joskus päätät luopua S-Etukortista ja asiakasomistajuudesta.

    S-Etukortin voit saada vaikka et olisi itse liittynyt asiakasomistajaksi: riittää, että kuulut asiakasomistajatalouteen.

  • Jokainen asiakasomistaja sijoittaa liittyessään osuuskaupan pääomaan joko 100 euron osuusmaksun tai aloittaa 20 euron osaosuusmaksulla ja täydentää ostoistaan saamillaan Bonuksilla kunnes koko 100 euroa on maksettu. Puuttuvan osuuden voi myös milloin tahansa maksaa erikseen.  Kun summa on kokonaan maksettu, maksetaan ostoista kertyvä Bonus rahana asiakkaan tilille.
    Osuusmaksun maksuaika on yleisimmin 24 kuukautta, aika on määritelty kunkin osuuskaupan säännöissä.
    Jos päätät luopua S-Etukortista ja erota asiakasomistajuudesta, saat sijoittamasi osuusmaksun takaisin osuuskaupan sääntöjen mukaisesti.
  • Voit liittyä asiakasomistajaksi verkossa, kunhan täytät seuraavat edellytykset:

    1. Olet täysi-ikäinen eli 18-vuotias tai vanhempi.
    2. Sinulla on suomalainen henkilötunnus.
    3. Sinulla on vakituinen osoite Suomessa.
    4. Sinulla ei ole voimassaolevaa osuuskaupan jäsenyyttä.
    5. Sinulla on pankkitunnukset, jotta tunnistautuminen ja osuusmaksun maksaminen on mahdollista. Voit myös käyttää mobiilivarmennetta tunnistautumiseen.
  • Voit siirtää asiakasomistajuutesi toiseen osuuskauppaan Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä (etsi lähin ja varaa aika). Ota mukaasi S-Etukorttisi ja henkilöllisyystodistus.

    Tarvitseeko minun lopettaa nykyinen osuuskaupan asiakasomistajuus ja liittyä sitten uudestaan toiseen osuuskauppaan?

    -Ei tarvitse. Kerro asiakaspalvelijalle, että haluat siirtää asiakasomistajuutesi osuuskaupasta toiseen. Näin nykyiseen osuuskauppaan maksamasi osuusmaksu siirretään uuden osuuskaupan osuusmaksuun.

    Huomioidaanko uudessa osuuskaupassa ne bonusostot, jotka olen tehnyt ennen siirtoa, mutta joista Bonusta ei ole vielä maksettu?

    -Kyllä. Kun siirrät asiakasomistajuutesi osuuskaupasta toiseen, sinulle kuuluvat edut jatkuvat katkeamatta. Siirtymiskuukauden aikana tehdyt bonusostot lasketaan mukaan bonusostokertymään uudessa osuuskaupassa.

    Säilyykö S-Etukortti Visani entisellään vai tuleeko uusi kortti?

    Siirron yhteydessä kaikille taloudessa oleville tilataan uudet S-Etukortit. Niissä on uuden osuuskaupan tiedot, mutta muuten ominaisuudet säilyvät samoina kuin nykyisissä S-Etukorteissa. Uudet kortit lähetetään postitse kotiin, ja nykyisiä S-Etukortteja voi käyttää normaalisti siihen saakka, kunnes uudet kortit saapuvat.

  • Riittää, että yksi taloudessa liittyy asiakasomistajaksi ja kutsuu muut mukaan yhteiseen asiakasomistajatalouteen. Kutsujana on aina  talouden pääjäsen, jonka tilille maksetaan kaikkien ostoista kertyvä Bonus.

    Näin kutsut muut mukaan:

    1. Kirjaudu S-käyttäjätilille
    2. Varmista, että olet liittänyt S-käyttäjätiliin oman S-Etukorttisi tiedot.
    3. Siirry Asiakasomistajuus -osioon ja lisää tai kutsu henkilö talouteesi.
    • Alaikäisen huoltajana ja asiakasomistajatalouden pääjäsenenä voit lisätä lapsesi talouteen ja tilata hänelle käteiskortin saman tien.
    • Täysi-ikäiselle henkilölle lähtee automaattisesti sähköpostikutsu talouteen. Kutsun hyväksyttyään hän voi tilata itselleen S-Etukortin haluamillaan ominaisuuksilla.

S-KÄYTTÄJÄTILI

  • Voit vaihtaa sähköpostiosoitteen joko S-mobiilissa tai osoitteessa s-käyttäjätili.fi

    1. S-mobiilissa: Avaa S-mobiili ja siirry Minä-osioon > Valitse nimesi alta ”Omat tiedot” > Valitse ”Sähköposti” > Anna sähköpostiosoite ja klikkaa ”Vahvista” > > Avaa sähköpostiisi lähetetty vahvistusviesti ja ota talteen vahvistuskoodi > anna vahvistuskoodi.

     

    1. S-käyttäjätilillä: Mene osoitteeseen s-käyttäjätili.fi ja kirjaudu palveluun. Omat tiedot -sivulla näet asiakastiedoissasi olevan sähköpostiosoitteen. > Klikkaa ”Muokkaa”-painiketta > Anna sähköpostiosoite ja klikkaa ”Vahvista” > Avaa sähköpostiisi lähetetty vahvistusviesti ja ota talteen vahvistuskoodi > anna vahvistuskoodi.

    Vastaavalla tavalla voit vaihtaa myös puhelinnumerosi joko S-mobiilissa tai S-käyttäjätilillä.

  • Käyttäjätunnuksesi on sähköpostiosoitteesi.

    Jos sinulla ei enää ole pääsyä sähköpostitiliin, jolla olet S-käyttäjätilin luonut, voit kirjautua pankkitunnuksillasi edellyttäen, että olet liittänyt asiakastietoihin oman S-Etukorttisi.

    Näin kirjaudut pankkitunnuksilla:

    1. Syötä näkymään sähköpostiosoite (johon sinulla ei ole enää pääsyä) ja valitse seuraavasta näkymästä “Pankkitunnukset”.
    2. Viimeistele tunnistautuminen valitsemasi pankin sivulla.
    3. Vaihda heti kirjautumisen jälkeen asiakastietoisi sähköpostiosoite, johon sinulla on pääsy.

    Jos kirjautuminen pankkitunnuksilla ei ole mahdollista, soita S-ryhmän asiakasomistajapalveluun p. 010 76 5858, ma-pe 9–16 (mpm/pvm) tai laita viestiä palautelomakkeen kautta osoitteessa https://www.s-kanava.fi/palautelomake/.Valitse aiheeksi Asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus.

  • Voit kirjautua pankkitunnuksillasi edellyttäen, että olet liittänyt asiakastietoihin oman S-Etukorttisi.

    Näin kirjaudut pankkitunnuksilla:

    1. Syötä näkymään sähköpostiosoite (johon sinulla ei ole enää pääsyä) ja valitse seuraavasta näkymästä “Pankkitunnukset”.
    2. Viimeistele tunnistautuminen valitsemasi pankin sivulla.
    3. Vaihda heti kirjautumisen jälkeen asiakastietoisi sähköpostiosoite, johon sinulla on pääsy.

    Jos kirjautuminen pankkitunnuksilla ei ole mahdollista, soita S-ryhmän asiakasomistajapalveluun p. 010 76 5858, ma-pe 9–16 (mpm/pvm) tai laita viestiä palautelomakkeen kautta osoitteessa https://www.s-kanava.fi/palautelomake/.Valitse aiheeksi Asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus.

  • Varmista, että annoit oikean sähköpostiosoitteen ja pyydä uudelleen vahvistuskoodin lähetystä.

    Tarkista tarvittaessa myös sähköpostitilisi roskaposti-/mainos- ym. kansiot. Jos et edelleenkään saa sähköpostia voit yrittää myös tekstiviestikirjautumista.

    Eräiden suomalaisten sähköpostipalveluiden ja käyttämämme palveluntarjoajan  välillä sähköpostien kuluissa voi olla viivettä. Tiedossamme olevia ongelmallisia sähköpostiosoitteita ovat mm. *@iki.fi; *@kolumbus.fi.

    Jos et saa useamman yrityksenkään jälkeen saa vahvistuskoodia sähköpostiosoitteeseesi, niin suosittelemme mahdollisuuksien mukaan käyttämään S-käyttäjätilisi tiedoissa jotain toista sähköpostiosoitetta.

    Voit myös kirjautua S-käyttäjätilille pankkitunnuksillasi edellyttäen, että olet liittänyt asiakastietoihin oman S-Etukorttisi. Näin kirjaudut pankkitunnuksilla:

    1. Syötä näkymään sähköpostiosoite (johon sinulla ei ole enää pääsyä) ja valitse seuraavasta näkymästä “Pankkitunnukset”.
    2. Viimeistele tunnistautuminen valitsemasi pankin sivulla.
    3. Vaihda heti kirjautumisen jälkeen asiakastietoisi sähköpostiosoite, johon sinulla on pääsy.

    Jos kirjautuminen ei edelleenkään onnistu, soita S-ryhmän asiakasomistajapalveluun p. 010 76 5858, ma-pe 9–16 (mpm/pvm) tai laita viestiä palautelomakkeen kautta osoitteessa https://www.s-kanava.fi/palautelomake/.Valitse aiheeksi Asiakasomistajuus, S-Etukortti ja Bonus.

  • Selaimesi tietoturva-asetukset saattavat estää kirjautumisen kannalta tärkeän evästeen tallentamisen. Evästeen tallentamisen epäonnistuessa päädyt kirjautumiskoodin syöttämisen jälkeen “Kirjautuminen epäonnistui” sivulle (virhekoodi: AUTH-4376).

    Kirjautumisen epäonnistumisen on havaittu toistuvan mobiililaitteiden selaimilla ja erityisesti Samsung Internet -selaimella.
    Virheen tapahtuessa yritä kirjautumista toisella selaimella tai laitteella. Ongelma voi myös korjaantua yrittämällä kirjautumista uudelleen.

    Virhetilanteen jatkuessa ole yhteydessä S-Asiakaspalveluun, puh. 010 76 5858 (mpm/pvm)

  • Tarkista, että olet antanut oikean puhelinnumeron ja varmista, että olet myös vahvistanut sen numeroon lähetetyllä vahvistuskoodilla. Kun puhelinnumero on vahvistettu S-käyttäjätilillä, voit käyttää sitä jatkossa kirjautumiseen.

    Ensimmäisellä kerralla tarvitset kirjautumiseen sähköpostivahvistuksen. Kun vahvistat matkapuhelinnumerosi, niin voit käyttää sitä kirjautumiseen jatkossa. Voit vahvistaa puhelinnumeron S-käyttäjätilin Omat tiedot -sivulla.

    Vahvistettu puhelinnumero lisää tilisi tietoturvaa sekä mahdollistaa tekstiviestikirjautumisen. Puhelinnumero voi olla vahvistettuna yhteen S-käyttäjätiliin kerrallaan.

    Varmista myös, että puhelinnumero on oikeassa muodossa. Maakoodi valitaan alasvetovalikosta ja tekstikenttään laitetaan puhelinnumero ilman maakoodia, esim. 0501234567 tai 501234567

    Jos tekstiviestiä ei saavu, voit pyytää tekstiviestin uudelleen lähetystä klikkaamalla “Lähetä uudelleen”. Jos et edelleenkään saa tekstiviestiä, kirjaudu sähköpostiosoitteellasi ja tarkista matkapuhelinnumerosi tilanne S-käyttäjätililtä.

S-MOBIILI

  • S-mobiilia voi käyttää iPhone- ja Android-älypuhelimilla. Varmista, että käytössäsi on seuraavat tai uudemmat käyttöjärjestelmät: iOS 15 tai Android 8.0.

    Näin tarkistat käyttöjärjestelmäversion:

    • iOS: Asetukset -> Yleiset -> Tietoja. Täältä löydät laitteen ohjelmistoversion ja puhelimen mallin.
    • Android (esim. Samsung Galaxy S10): Asetukset -> Tietoja puhelimesta -> Ohjelmiston tiedot

    Näin päivität käyttöjärjestelmäversion:

    • iOS: Asetukset -> Yleiset -> Ohjelmistopäivitys
    • Android (esim. Samsung Galaxy S10+): Asetukset -> Ohjelmistopäivitys
    • Android: Asetukset -> Järjestelmä -> Järjestelmäpäivitys
  • Etukuponki voi näkyä jo ennakkoon. Tällä halutaan varmistaa, että saat tiedon tulossa olevassta edusta jo hyvissä ajoin. Etukupongiss lunastupainike on vihreä silloin, kun se on lunastettavissa.

  • Lataa S-mobiili sovelluskaupasta ja rekisteröidy käyttäjäksi alusta alkaen, aivan samoin kuin aiemmin vanhalla laitteellasi. S-mobiilin laitemäärää ei ole rajoitettu, vaan voit olla rekisteröityneenä S-mobiiliin useammalla laitteella.

    Jos otat S-mobiilin käyttöön S-Pankin pankkitunnuksilla toiseen laitteeseen, sinun kannattaa käyttöönoton jälkeen poistaa tarpeettomat laitteet: Minä / Tunnistaminen / Poista käytöstä.

  • S-mobiilin ilmoituksia hallitaan S-mobiilin asetuksista.

    Voit joko kytkeä kaikki ilmoitukset pois päältä tai valita saavasi vain osan ilmoituksista, esimerkiksi tiedot uusista sähköisistä kuiteista tai etukupongeista.

  • S-mobiilissa tarjottavat edut näkyvät kirjautuneelle asiakasomistajalle myös Yhteishyvän nettisivuilla, Edut ja vinkit-osiossa (https://yhteishyva.fi/edut). Voit myös lunastaa edut sitä kautta, kun kirjaudut Yhteishyvän sivuille mobiililaitteella.

    Samat edut ja lunastusmahdollisuudet löydät myös osoitteesta S-käyttäjätili.fi.

  • S-Pankki on rajoittanut S-mobiilin käyttöönottoa ja päivitysmahdollisuuksia ulkomailla väärinkäytösten estämiseksi seuraavasti:
    1. S-mobiilin lataamisen maarajoitukset
    Voit ladata S-mobiilin uutena sovelluksena vain, kun puhelimen Maa-asetus on Suomi (ml. Ahvenanmaa) ja olet fyysisesti Suomessa.
    2. S-mobiilin päivitysten maarajoitukset
    Voit päivittää S-mobiilin sovellusversion vain, kun puhelimen Maa-asetus on Suomi, Ruotsi tai Viro. Valitsemalla puhelimen maa-asetukseksi jonkun näistä maista, voit päivittää sovelluksen vaikka olisit ulkomailla.
    Maa-alueen vaihtaminen sovelluskaupassa:
    iOS: App Store – Tili – Asiakas valitsee itsensä 🡪 Maa/alue 🡪 Vaihda maata tai aluetta 🡪 Valitse Storea varten maa tai alue, joka vastaa maksutapasi laskutusosoitetta 🡪 Suomi
    Android: Play kauppa – Avaa Android-laitteella Google Play Kauppa-sovellus 🡪 Profiilikuvake 🡪 Asetukset > Yleiset > Tili- ja laiteasetukset > Maa ja profiilit 🡪 Valitse maa, jolle haluat lisätä tilin 🡪 Lisää maalle maksutapa seuraamalla ohjeita näytöllä

OMIEN TIETOJEN HALLINTA

  • Uutiskirjeen lähetysosoitteen vaihtaminen onnistuu seuraavasti:

    1. Peruuta ensin vanhaan osoitteeseen tilattu uutiskirje kirjeen alareunan “Peruuta tilaus” -linkistä.
    2. Tilaa uutiskirje uudelleen oikeaan osoitteeseen.
  • Esimerkiksi bonustiedot ja muut henkilökohtaiset tiedotteet voidaan lähettää vain vahvistettuun sähköpostiosoitteeseen.

    Vahvistuksella varmistat, että juuri sinulla on pääsy asiakastiedoissasi olevaan sähköpostiosoitteeseen.

    Voit vahvistaa sähköpostiosoitteesi joko S-mobiilissa tai samalla kun luot itsellesi S-käyttäjätilin.

    Jos sähköpostiosoitettasi ei ole vielä vahvistettu, klikkaa “Vahvista” -painiketta tilisi asetuksissa. Lähetämme sen jälkeen sähköpostiisi vahvistuskoodin, jonka syötät palveluun vahvistusta varten.

  • Osoitetiedot päivittyvät meille väestötietojärjestelmästä, jos olet tehnyt virallisen muuttoilmoituksen väestörekisteriin, eikä sinulla ole voimassa osoitteenluovutuskieltoa väestötietojärjestelmässä.

    Sähköpostiosoitettasi ja puhelinnumeroasi, sekä niihin liittyviä markkinointilupia voit ylläpitää  S-käyttäjätilillä ja S-mobiilissa (S-mobiilissa S-Pankin pankkitunnuksilla kirjautuneena).

  • Jos huomaat omissa asiakastiedoissasi virheitä, asioi Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä (etsi lähin ja varaa aika) tai soita S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 ma-pe 9-16 (mpm/pvm). Voit myös itse päivittää osaa tiedoistasi kirjautumalla S-käyttäjätilille.

    Osoitetiedot päivittyvät meille väestötietojärjestelmästä. Sinun ei siis tarvitse ilmoittaa meille osoitteenmuutosta, jos olet tehnyt virallisen muuttoilmoituksen väestörekisteriin, eikä sinulla ole voimassa osoitteenluovutuskieltoa väestötietojärjestelmässä.

  • S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevat nimi- ja osoitetiedot päivitetään automaattisesti väestötietojärjestelmästä. Jos olet tehnyt virallisen nimenmuutoksen tai muuttoilmoituksen maistraattiin, niin pääsääntöisesti siitä ei tarvitse erikseen ilmoittaa siitä meille.

    Automaattinen tietojen päivitys ei kuitenkaan ole mahdollista, jos sinulla on väestötietojärjestelmässä asiakasrekisterin päivityskielto tai turvakielto, tai asiakastietosi meillä ovat puutteelliset (esim. henkilötunnus puuttuu). Tällöin voit toimia seuraavasti:

    1. Jos et ole S-Pankin asiakas, voit ilmoittaa muuttuneen osoitteesi meille viestillä, soittamalla S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 ma-pe 9-16 (mpm/pvm) tai Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä (etsi lähin ja varaa aika).
    2. Pankkiasiakkuuteen tehtäviin asiakastietojen muutoksiin tarvitaan vahva tunnistus. Jos olet S-Pankin asiakas ja sinulla on S-Pankin verkkopankkitunnukset, voit tehdä osoitteenmuutoksen lähettämällä viestin S-Pankin verkkopankissa tai soittamalla S-Pankin asiakaspalveluun puh. 010 76 5800 ma-pe 9-16 (mpm/pvm). Jos sinulla ei ole S-Pankin verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittaa muuttuneen osoitteesi Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä. Toimipaikassa tehtävän muutoksen yhteydessä henkilöllisyys tarkistetaan virallisesta henkilöllisyystodistuksesta.

    Huomaathan, että nimesi muuttuessa tulee sinun itse tilata S-Etukortti uudella nimellä. Uuden käteiskortin voit tilata kätevimmin S-käyttäjätilin kautta. Jos kortissasi on maksuominaisuuksia, voit tilata uuden kortin S-Pankin verkkopankissa joko kortin tiedoissa tai viestillä. Maksukortin uusimisesta veloitetaan S-Pankin palveluhinnaston mukainen maksu.

    Sähköpostiosoitteen sekä matkapuhelinnumeron voit päivittää itse S-käyttäjätilin kautta tai S-mobiilissa.

  • Asiakasomistajatalouden pääjäsenenä voit poistaa haluamasi henkilön taloudestasi S-käyttäjätilillä. Muista ilmoittaa taloudesta poistamallesi henkilölle, että hänen oikeutensa S-Etukorttiin ja muihin asiakasomistajaetuihin on päättynyt.

    Asiakasomistajatalouteen liitettynä henkilönä voit itse poistua asiakasomistajataloudesta joko S-käyttäjätilillä tai ilmoittamalla siitä S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 ma-pe 9-16 (mpm/pvm).

    Huom! Asiakasomistajataloudesta poistaminen ei automaattisesti lopeta S-Pankin tuotteita ja palveluita, mutta niistä saatavat asiakasomistajaedut päättyvät. Mahdolliset tilin käyttöoikeudet ja tiliin liitetyt maksuominaisuuskortit tulee lopettaa erikseen. Lisätietoa S-Pankista.

  • S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevien asiakastietojesi käyttämistä viestintään voit ohjata S-käyttäjätilin kautta tai ottamalla yhteyttä S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 ma-pe 9-16 (mpm/pvm).

    Mikäli valitset markkinoinnin eston, kiellät kaiken suoramarkkinoinnin ja tutkimuskyselyt, jolloin saat asiakasomistajana vain viralliset, osuuskaupan asiakasomistajuuteen liittyvät tiedotteet.

  • Kun liityt osuuskaupan jäseneksi eli asiakasomistajaksi, saat 10-numeroisen jäsennumeron. Löydät sen S-Etukortiltasi sekä asiakastiedoistasi S-mobiilista ja S-käyttäjätililtä.

    Myös asiakasomistajatalouteen kuuluvien henkilöiden S-Etukortissa on oma, henkilökohtainen 10-numeroinen numerosarja. Se on asiointinumero, jota perheenjäsen käyttää, kuten asiakasomistaja jäsennumeroaan.

    S-Etukortissa jäsen-/asiointinumero löytyy osuuskaupan nimen yhteydestä. Jäsen-/asiointinumero ei ole sama kuin S-Etukortissa kortinhaltijan nimen yläpuolella oleva korttinumero.

    Jäsen-/asiointinumeron neljä ensimmäistä numeroa kertovat osuuskaupan ja kuusi viimeistä oman yksilöivän jäsen-/asiointinumerosi. Numerosarjan muoto on siis 4 + 6 numeroa.

SÄHKÖISET KUITIT

  • Helpotamme kaikkien digipalveluita käyttävien asiakasomistajiemme arkea siten, että he saavat automaattisesti kuittinsa talteen myös digitaalisina. Tämä tarkoittaa, että vaikka paperikuitti katoaisi, sinulla on silti käytettävissä kuitin digitaalinen versio, kun sitä tarvitset. Esimerkiksi mahdolliset palautukset sujuvat näin vaivattomasti.

    Kuittiarkistoon tuotu kuitti on käytännössä pelkkä digitaalinen kopio kassalla saamastasi kuitista. Kuittiarkistoon tallennettu kuitti täyttää myös lain vaatiman kuitin antamisvelvoitteen.

  • Kuittiarkisto on kiinteä osa S-ryhmän asiakasomistajille tarjottavia digipalveluita eikä sitä voi erikseen kytkeä pois käytöstä. Arkiston käyttöönotto hyväksytään digipalveluiden ehtojen hyväksymisen yhteydessä. Kuittiarkistoon tallennettu kuitti täyttää myös lain vaatiman kuitin antamisvelvoitteen.

    Jos et halua saada ilmoituksia tallentuneista kuiteista S-mobiilissa, saat poistettua ne helposti S-mobiilin asetuksista.

    Kuittiarkisto on käytännössä vain tapa säilyttää digitaalisina tallessa kuitit, jotka joka tapauksessa tulostuvat automaattisesti kassalla.

    Kuitit eivät tallennu laitteellesi, näet ne ainoastaan omissa tiedoissasi S-mobiilissa ja S-käyttäjätilillä. Ne eivät siis myöskään kuormita laitteesi muistia.

    Asiakkaiden toiveesta tuomme palveluun lähiaikoina myös mahdollisuuden poistaa halutut kuitit näkyvistä.

  • Saat S-Etukortilla kirjaamistasi ostoista automaattisesti sähköiset kassa- ja takuukuitit näissä toimipaikoissa: S-market, Prisma, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Prisma Rauta, Sokos, Emotion ja ABC.

    Huom. Sähköiset kuitit saa toistaiseksi vain Suomen toimipaikoista ja vain fyysisissä toimipaikoissa. Niitä ei kerry esimerkiksi verkkokauppaostoista tai kotiinkuljetuksen yhteydessä maksetuista kauppakassiostoista.

    Kuittiarkistoon tallentuvat vain ostojen kuitit, sinne ei arkistoida tositteita kassalla tehtävistä talletuksista tai nostoista,

  • Voit luopua paperikuiteista, jos sinulla on S-Etukortti Visa -kortti tai lähiluettava S-Etukortti S-mobiilissa.

    Toimi näin:

    • Aktivoi ensiksi Paperiton asiointi S-mobiilin Minä-osiossa.
    • Päivitä sen jälkeen palvelu omaan S-Etukorttiisi lähimmän S-ryhmän toimipaikan itsepalvelupisteestä löytyvässä S-Etukorttipäätteessä.
      • Syötä S-Etukortti Visa -korttisi päätelaitteeseen ja paina F1-näppäintä. Itsepalvelupisteestä löytyy tähän selkeät ohjeet.
  • Ota yhteyttä joko ostopaikkaan tai S-ryhmän asiakasomistajapalveluun puh. 010 76 5858 ma-pe 9-16 (mpm/pvm).

  • Kuittiarkisto on asiakasomistajaetu, joten sen käyttö on sidottu asiakasomistajatalouteen kuulumiseen.

    Jos luovut osuuskaupan asiakasomistajuudesta tai poistut asiakasomistajataloudesta, sinun oikeutesi asiakasomistajaetuihin päättyy.

    Vaikka käyttöoikeutesi kuittiarkistoon päättyy, on ostamiesi tuotteiden takuu kuitenkin normaalisti voimassa takuuajan loppuun.

  • Kassa- ja takuukuitit ovat henkilökohtaisia. Jokainen asiakasomistajatalouteen kuuluva näkee palvelussa vain  omalla S-Etukortilla tehdyistä ostoista kertyneet kassa- ja takuukuitit.

OMAT OSTOT-PALVELU

  • Omat ostot -palvelu löytyy S-mobiilin S-Etukortti / Bonus ja ostot -osiosta. Siellä voit seurata omaa, henkilökohtaista kulutustasi kuluneen kuukauden tai vuoden aikana.

    Lue lisää Omat ostot -palvelusta täältä

  • Omat ostot -palvelussa näet tarkkaa ostotietoasi, jota voit myös jakaa niiden  asiakasomistajatalouteesi kuuluvien kesken, jotka haluavat itse jakaa omat ostotietonsa sinun kanssasi. Perhejako auttaa näkemään koko talouden tasolla esimerkiksi ostosten hiilijalanjäljen tai kotimaisuusasteen.

    Perhejaon voi ottaa käyttöön asiakasomistajatalouden pääjäsen kutsumalla muut asiakasomistajatalouteen kuuluvat täysi-ikäiset seuraamaan yhteisiä ostoja Perhejaon piirissä. Kutsun saanut tekee valinnan haluaako liittyä mukaan Perhejakoon vai ei.

    Asiakasomistajatalouden pääjäsen voi aloittaa ostotietojen jakaminen Omat ostot -palvelussa etusivun oikean yläkulman ”Perhejako”-ikonin kautta.

    Jos kuulut asiakasomistajatalouteen, mutta et löydä Perhejakoa Omat ostot -palvelusta, voit pyytää asiakasomistajataloutesi pääjäsentä aloittamaan Perhejaon ja kutsumaan sinut mukaan.

    Mitä tietoja jaan ja kenelle?

    Jaat kaiken sen saman tarkan ostotiedon, jota Omat ostot -palvelussa näet itsekin. Jaat nimesi sekä tarkat ostotietosi niiden asiakasomistajatalouteesi kuuluvien kesken, jotka ovat hyväksyneet omien ostotietojensa jakamiseen ja liittyneet Perhejakoon. Ostotiedot näytetään takautuvasti vuoden ajalta. Voit tarkistaa Perhejaossa mukana olevat henkilöt koska tahansa Omat ostot -palvelun asetuksista.

    Ostotiedoissa ei näytetä, kenen tekemä mikäkin osto on.

    Bonusostot-osiossa ostotapahtumien näkyvyydet säilyvät ennallaan, eli pääjäsen näkee koko asiakasomistajatalouden ostotapahtumat oston loppusummatasolla, mutta muut näkevät vain omat ostotapahtumansa.

    Perhejako on otettu käyttöön Omat ostot -palvelussa, jotta mm. hiilijalanjäljen sekä kotimaisuusasteen seuraaminen on helpompaa talouden tasolla.

    Entä jos haluan estää tiettyjen ostotietojen jakamisen, miten se onnistuu?

    Kun jaat ostotietosi asiakasomistajataloutesi kesken, jaat kaiken sen tarkan ostotiedon, jota Omat ostot -palvelussa näet itsekin. Yksittäisten ostojen tietoja ei voi estää näkymästä palvelussa. Jos et halua, että muut asiakasomistajatalouteesi kuuluvat näkevät ostotietojasi, voit hylätä kutsun Perhejakoon, tai lopettaa ostotietojen jakamisen myöhemmin poistumalla Perhejaon piiristä.

    Miten voin lopettaa ostotietojeni jakamisen Omat ostot -palvelussa?

    Asiakasomistajatalouden pääjäsenenä ylläpidät Perhejakoa ja voit asetusten kautta lopettaa ostotietojen jakamisen koko asiakasomistajataloudelta, koska vain haluat.

    Jos taas sinut on kutsuttu jakamaan ostotietojasi, voit asetusten kautta poistua Perhejaon piiristä, jolloin sinun ostotietosi poistuvat yhteisistä ostotiedoista, mutta muiden Perhejakoon liittyneiden kesken ostotietojen jakaminen jatkuu.

  • Toistaiseksi ostotietojen jakaminen on mahdollista vain oman asiakasomistajatalouden kesken. Jos haluatte jakaa ostotietonne toisillenne, tulee teidän liittyä samaan asiakasomistajatalouteen. Muutoksia asiakasomistajatalouteen voi tehdä S-käyttäjätilillä tai Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä (etsi lähin ja varaa aika). Siellä voi pyytää toista henkilöä liittymään asiakasomistajatalouteen lähettämällä sähköpostitse kutsun. Kutsu hyväksytään pankkitunnuksilla.

  • Hintavertailussa on asiakkaan kannalta selkeintä verrata ns. normaalihintaisia tuotteita keskenään ja tällaisella toteutustavalla vertailu on mahdollisimman puolueeton.

    Hintavertailija huomioi tarjoustuotteet, jotka ovat voimassa kaikille asiakkaille, myös ilman kanta-asiakaskorttia.

    Paljousalennukset tai kanta-asiakkuuteen suoraan linkittyvät alennukset taasen eivät tule Hintavertailijaan. Palvelussa ei ole huomioitu nk. paljousalennuksia (esim. 5 tuotetta 2 eurolla), sillä vertailtavana ovat yhden tuotteen hinnat. Hintavertailussa ei myöskään huomioida asiakasohjelmien hyötyjä, kuten Bonusta tai Plussaa tai kanta-asiakastarjoushintoja.

    Palvelu hakee hintatiedot verkosta eli esimerkiksi myymäläkohtaisia kivijalkakaupoissa olevia tarjouksia palvelu ei pysty ottamaan huomioon. Alennukset voivat vaihdella päivittäin ja alennustyypit myös vaihtelevat eri toimijoilla, ja alennuksia on haastava tulkita yhteismitalliseksi. Siksi on selkeintä laskea listahintoja.

    Meidän toimintamme S-ryhmässä perustuu pysyvästi edulliseen hintatasoon – ja Bonukset päälle. Pysyvästi edulliset hinnat ovat meille pysyvä toimintatapa ja asiakkaan etu. Kauppaketjuilla on erilaisia etuohjelmia.

  • Tällä hetkellä olemme tuoneet kaikki verkosta avoimesti saatavilla olevat hintatiedot ja kauppapaikat palveluun. Kaikkien osalta tämä ei ole vielä ole mahdollista. Voimme vertailla vain S-ryhmän ja K-ryhmän kauppoja, joilla hintatiedot ovat avoimesti verkossa.

    Hintavertailu on sitä merkityksellisempää, mitä laajemmin tuotteita voi verrata keskenään.

    Palvelu pyrkii vertailemaan kaikkia käyttäjän 12 kuukauden aikana tehtyjä ostoksia. Kaikille tuotteille ei kuitenkaan löydy toisen myymälän valikoimasta vertailukelpoisia verrokkeja, joilla on ajankohtainen hinta.

    Kaikkia ostoksia ei ole saatavilla kaupasta samankaltaisina, joten Hintavertailija näyttää läpinäkyvästi, kuinka suuri osuus ostoksista on vertailukelpoista sekä suuntaa antavan simuloidun arvion kaikista ostoksista.

    Hintavertailija näyttää tuotteet siinä järjestyksessä, missä on suurin hintaero.

    Palvelun läpinäkyvyyden ja rehellisyyden varmistamiseksi mukaan otetaan vain todella toistensa kanssa vertailukelpoisia tuotteita. Palvelu näyttää vain toistensa kanssa vertailukelpoisia tuotteita, jotka löytyvät molemmista myymälöistä.

    Esimerkiksi hedelmien, vihannesten ja palvelutiskien punnittavissa tuotteissa on pääosin käytössä omat EAN-koodit, jotka usein ovat jopa kauppakohtaiset. Tämän vuoksi palvelutiskin tai hedelmä- ja vihannesosaston tuotteiden välillä vertailukelpoisuus ei ole yhtä kattavaa kuin esimerkiksi pakatuissa kuivatuotteissa.

TIETOSUOJA

  • S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin tallennetaan tietoja osuuskaupan asiakasomistajista sekä heidän asiakasomistajatalouksiinsa kuuluvista henkilöistä sekä muista asiakkaista, jotka ovat tilanneet joitain tämän rekisterin tietojen perusteella tuotettavia palveluita. Rekisteriin tallennetaan mm. asiakkaan asiakasomistajasopimuksella antamat tiedot kuten nimi, henkilötunnus, yhteystiedot ja asiakasomistajaksi liittymisaika sekä myöhemmin asiointitilanteissa annetut tiedot kuten tiedot tilatuista palveluista, kuten uutiskirjeistä.

    S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin kerätään ostotiedot tuotetasolla S-marketeista, Prismoista, Saleista, Alepoista, Foodmarket Herkuista, Sokoksista, Sokos Emotioneista, Marks&Spenceriltä, Prisma Raudoista, S-Raudoista, ABC:ltä sekä Sokos-, Prisma- ja S-kaupat -verkkokaupoista. Ostotiedot S-ryhmän muista toimipaikoista (esim. hotellit, ravintolat) sekä yhteistyökumppaneilta kertyvät rekisteriin kuitin loppusummatasolla. Ostotietoja käytetään mm. Bonuksen ja muiden rahana maksettavien etujen laskentaan, markkinoinnin kohdentamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Rekisterissä on myös tiedot maksetuista Bonuksista ja muista rahana maksetuista eduista sekä etujen maksuosoitteesta.

    S-Pankin asiakkuuteen liittyviä tietoja hallinnoidaan S-Pankin asiakasrekisterissä www.s-pankki.fi.

    Tarkempaa tietoa S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmässä käsiteltävistä henkilötiedoista ja niiden käyttötarkoituksista sekä omista oikeuksistasi löydät S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojainformaatiosta osoitteesta www.s-kanava.fi/tietosuoja. S-ryhmän  asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojaselosteen löydät osoitteesta https://www.s-kanava.fi/asiakasomistajuus/asiakasomistaja-ja-asiakasrekisteri/

  • Asiakasomistajatietoa (mm. asiakasomistajan perustiedot, ostohistoriatiedot) käytetään mm. Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen laskentaan, jäsenhallinnon ja asiakaspalvelun hoitamiseen, viestinnän kohdentamiseen sekä etutarjonnan ja S-ryhmän liiketoiminnan, kuten valikoimien ja palveluverkoston kehittämiseen. Tietoja käytetään myös erilaisten asiakasomistajille tarkoitettujen palvelujen tuottamiseen.

    Viestinnän kohdentamisen apuvälineenä käytetään mm. ostotietoja sekä tietoja joita asiakasomistaja on antanut asiakasomistajasopimuksessa tai myöhemmin.

  • S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä käsitellään asiakasomistajajärjestelmään liittyneiden asiakkaiden tietoja. Käytämme kerättyjä tietoja asiakasomistajien hyödyksi tuottamalla heille palveluja ja etuja.

    Asiakasomistajatietoa (mm. asiakasomistajan perustiedot, ostohistoriatiedot) käytetään mm. Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen laskentaan, osuuskaupan jäsenhallinnon ja asiakaspalvelun hoitamiseen, asiakasviestinnän kohdentamiseen sekä etutarjonnan ja S-ryhmän liiketoiminnan, kuten valikoimien ja palveluverkoston kehittämiseen. Tietoja käytetään myös erilaisten asiakasomistajille tarkoitettujen palvelujen tuottamiseen.

    Viestinnän kohdentamisen apuvälineenä käytetään mm. ostotietoja sekä tietoja joita asiakasomistaja on antanut asiakasomistajasopimuksessaan tai myöhemmin. Ostotietojen perusteella tuotetaan myös erilaisia palveluita asiakasomistajille, esim. Omat ostot -palvelu ja  sähköinen kuittiarkisto, jonne takuukuitit ja kassakuitit omista ostoistasi tallentuvat automaattisesti ja ovat saatavilla S-käyttäjätilillä sekä ja S-mobiilissa.

    Asiakasomistaja hyötyy ostotietojensa luovuttamisesta Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen lisäksi mm. paremmin hänen tarpeitaan vastaavana viestintänä, etu- ja palvelutarjontana sekä toimipaikkaverkostona.

    Saat lisää tietoa S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin kerättävistä tiedoista ja niiden käyttötarkoituksista tietosuojainformaatiosta osoitteesta www.s-kanava.fi/tietosuoja.

  • Voit valita kahdesta vaihtoehdosta:

    1. Sähköinen rekisteriotteen tarkistus (nopein ja helpoin tapa):
      • Kirjaudu henkilökohtaiselle S-käyttäjätilillesi osoitteessa https://s-kayttajatili.fi/.
      • Tunnistaudu palvelussa vahvasti omilla pankkitunnuksillasi.
      • Rekisteriotteesi löydät S-käyttäjätililtä kohdasta “Omat tiedot” ja sieltä “Omat tiedot/Rekisteritiedot”.
    2. Rekisteriotteen tilaaminen postitse:
  • Kyllä, voit kieltää tarkan ostotiedon käyttämisen S-käyttäjätilillä, kohdassa Asiakasomistajuus/Rajoitukset. Tällöin ostotietoja käytetään kuitin loppusummatasolla.

    Voit kuitenkin kerryttää Bonusta, vaikka kieltäisit tarkan ostotiedon käyttämisen.

  • Kun liityt asiakasomistajaksi, sinulle avataan S-Pankkiin tili Bonuksen ja muihin rahallisten etujen maksamista varten. Sinusta tulee siis samalla S-Pankin asiakas.

    S-Pankki, kuten kaikki muutkin pankit, on velvollinen kysymään sinulta erilaisia tietoja varmistaakseen  pankkiasiointisi turvallisuuden ja sujuvuuden. Lue lisää S-Pankin sivuilta.

S-TILI

  • S-Tili on S-Pankin käyttötili. Asiakasomistajana voit määritellä S-Tilisi etujen maksutiliksi, jolloin sinne maksetaan sinulle kertyvät, rahana maksettavat asiakasomistajaedut, kuten Bonus, Tankkausbonus ja maksutapaetu. Tililtä voit maksaa ostoksia debit-ominaisuudella varustetulla S-Etukortilla ja sen tapahtumia voi tarkistella verkkopankissa ja S-mobiilissa.

    S-Tili on kuukausi- ja vuosimaksuton asiakasomistajille ja kaikille samaan asiakasomistajatalouteen kuuluville. Samalla henkilöllä voi olla useita S-Tilejä. S-Tiliin voi myös antaa käyttöoikeuksia toisille henkilöille. S-Tilin voi avata asiakasomistaja ja kaikki hänen asiakasomistajatalouteensa kuuluvat. Alaikäiselle tilin avaavat hänen edunvalvojansa. Lisätietoa S-Tilistä löydät S-Pankin sivuilta.

  • S-Tili on kuukausi- ja vuosimaksuton asiakasomistajille ja kaikille asiakasomistajatalouteen kuuluville. S-Pankin palveluhinnaston löydät S-Pankin sivuilta.

  • S-Tilisi saldon tai tapahtumat voit tarkistaa:

    • S-Pankin verkkopankissa ja S-mobiilissa, kun sinulla on S-Pankin pankkitunnukset, lue lisää täältä.
    • S-ryhmän toimipaikoissa olevilta S-Etukorttipäätteiltä voit tarkastaa S-Etukortillasi ja asiakastunnuksellasi etujen maksutilisi saldon, tilin viisi viimeistä tapahtumaa sekä tilinumeron. S-Etukorttipäätteen käyttöä varten tarvitset asiakastunnuksen, jonka löydät S-käyttäjätililtäsi osoitteessa s-käyttäjätili.fi. S-Etukorttipäätteellä tilitiedot näytetään vain tilinomistajalle. Jos käytössäsi on rinnakkaiskortti ja sinulla on tilin käyttöoikeus, voit tarkistaa tilin saldon S-Pankin verkkopankista tai S-mobiilista.
    • Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä.
  • Osuuskaupan hallituksen päätöksen mukaisesti rahana maksettavat edut maksetaan S-ryhmän oman rahalaitoksen kautta. Jokaisella asiakasomistajalla tulee olla tili S-Pankissa saadakseen Bonuksen ja muut rahana maksettavat asiakasomistajaedut. Kaikille uusille asiakasomistajaksi liittyville avataan tili S-Pankkiin. Ilman tiliä ei voi saada Bonusta eikä muita rahana maksettavia etuja.

    Etujen maksaminen S-Pankin tilille on myös asiakasomistajan kannalta helppoa ja järkevää: Tilille maksettu Bonus ei vanhene eikä häviä ja se kasvaa tilillä korkoa. S-Pankin tili on asiakasomistajalle vuosi- ja kuukausimaksuton.

    Miksi Bonusta ei voi ohjata jonkun muun, kuin S-Pankin tilille?

    Bonuksen ja muiden rahana maksettavien etujen maksaminen S-ryhmän oman rahalaitoksen tilille on osuuskaupan kannalta selvästi edullisin tapa maksaa asiakasomistajille kertyvät edut. S-ryhmässä pyritään aina mahdollisimman kustannustehokkaisiin prosesseihin, jotta asiakasomistajan saama hyöty voidaan maksimoida. Bonuksen ohjaaminen muiden pankkien tileille edellyttäisi muutoksia järjestelmiin ja aiheuttaisi ylimääräisiä kustannuksia.

MAKSUTAPAETU

  • Maksutapaetu on osuuskaupan asiakasomistajaetu, jota kertyy 0,5 % S-ryhmän Suomen toimipaikoissa S-Etukortilla maksetuista, maksutapaedun piiriin kuuluvista ostoista. Ostoksistasi kertyy siis Bonuksen lisäksi myös maksutapaetua, kun maksat ostosi S-Etukortillasi.

    Maksutapaetua kertyy kaikilla S-Etukortin maksuominaisuuksilla. Valitse itse, maksatko ostoksesi suoraan pankkitililtäsi vai luotolla. Maksutapaetu kertyy kaikkien samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvien S-Etukorteilla maksetuista ostoista.

    Maksutapaetu lasketaan pääsääntöisesti koko oston loppusummasta. Joitakin poikkeuksia kuitenkin on. Maksutapaetua ei kerry tupakka- tai alkoholiostoista eikä välitystuotteista, kuten rahapeleistä. Maksutapaetua kertyy S-ryhmän autokaupoissa huolloista, varaosista ja tarvikkeista, mutta ei auton ostamisesta. S-Rautamarketeissa maksutapaetua kertyy kaikista niistä ostoista, joista Bonustakin kertyy. Huomaathan, että maksutapaetua ei kerry S-ryhmän ulkomaan toimipaikoista eikä S-ryhmän ulkopuolella esimerkiksi yhteistyökumppaneilla.

    Kertynyttä maksutapaetua voit seurata esimerkiksi S-mobiilista ja kirjautumalla osoitteeseen S-käyttäjätili.fi. Koko asiakasomistajatalouden kuukauden ostoista kertynyt maksutapaetu maksetaan Bonuksen maksun yhteydessä asiakasomistajatalouden pääjäsenen tilille S-Pankkiin.

  • Jos et halua käyttää sinulle kertynyttä Bonusta ostojen maksuun, voit avata S-Pankkiin toisen tilin, joka määritellään etujen maksutiliksesi. Tällöin voit säästää etujen maksutilille kertyneen Bonuksen ja maksutapaedun ja samalla tehdä päivittäiset ostokset toiselta tililtä, johon on liitetty maksuominaisuudella varustettu S-Etukortti.

    Rahan siirtäminen tilille on helppoa. S-Pankissa oleva S-Tili on tavallinen pankkitili, jolle voi siirtää rahaa tilisiirtona tilinumeroa käyttäen. S-Tilisi tilinumeron saat tarkistettua mm. verkkopankista tai lähimmältä Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteeltä (useimmat Prismat ja Sokokset, valikoidut S-marketit).

    Maksutapaetua saat S-Etukortilla maksetuista, S-ryhmän Suomessa sijaitsevissa toimipaikoissa tehdyistä maksutapaedun piiriin kuuluvista ostoista. Maksutapaetu kertyy sekä pankkitililtä että luottotililtä maksetuista ostoista.

    Tutustu S-Pankin tileihin

MOBIILIMAKSUT

  • S-ryhmässä voi maksaa myös mobiilimaksuilla, joissa on yleismaksukortti takana. Tällaisia maksutapoja ovat esimerkiksi ABC-mobiili, Google Pay ja Apple Pay. Maksuväline voi olla esimerkiksi kännykän tai älykellon maksusovellus tai erillinen maksutarra.

    Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu S-mobiilin digitaalisella S-Etukortilla / S-Etukortin viivakoodilla sekä ABC-mobiililla.

YHTEISHYVÄ

  • Yhteishyvä on kaikille asiakasomistajille ilmainen S-Etukortilla. Ilman vihreää S-Etukorttia lehti maksaa neljä euroa.

    Yhteishyvä on osuuskaupan asiakasomistajien oma media ja Yhteishyvä-lehti on asiakasetu asiakasomistajillemme.

    Yhteishyvä.fi-sivuston suositut ja laadukkaat reseptit ja mielenkiintoiset artikkelit ovat kaikkien saatavilla.

  • Yhteishyvä-lehden saa S-Etukortilla maksutta kaikista S-marketeista, Prismoista, Saleista, Food Market Herkuista ja Sokoksista sekä ruoan verkkokaupasta (S-kaupat).

    Lehteä on saatavilla myymälöissä kolmen viikon ajan ilmestymisen jälkeen tai niin kauan kuin lehtiä myymälässä riittää.

OSUUSMAKSU

  • Osuusmaksu on 100 euron sijoitus, joka tekee sinusta osuuskaupan asiakasomistajan. Tämä oikeuttaa sinut omaan S-Etukorttiin, joka avaa oven kaikkiin asiakasomistajien etuihin, kuten Bonukseen ostoistasi ja alennettuihin hintoihin monissa tuotteissa ja palveluissa. Jos joskus päätät luopua asiakasomistajuudesta, saat luonnollisesti takaisin maksamasi osuusmaksun.

  • Kyllä voit! Voit liittyä asiakasomistajaksi hankkimalla S-Etukortin ja maksamalla osuusmaksun pienemmissä erissä. Osaosuusmaksu, joka tulee maksaa liittymishetkellä, on vähintään 20 euroa.

    Jos valitset maksaa osuusmaksun osissa, saatavat ostohyvitykset, kuten Bonus ja mahdollinen 0,5 %:n maksutapaetu S-Etukortti Visa -kortilla tehdyistä ostoksista, käytetään ensin osuusmaksun maksamiseen. Näin tehdään, kunnes koko 100 euron osuusmaksu on suoritettu.

    Kun olet maksanut koko osuusmaksun, saat Bonuksen ja maksutapaedun suoraan itsellesi, ja voit käyttää niitä aivan kuten haluat.

  • Jos osuusmaksua ei ole maksettu kokonaan ja haluat maksaa jäljellä olevan summan, voit tehdä sen kirjautumalla omiin asiakastietoihisi osoitteessa S-käyttäjätili.fi tai käymällä lähimmässä Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteessä  (etsi lähin ja varaa aika).

    Jos osuusmaksua ei ole maksettu täyteen määräajassa, osuuskaupan on valitettavasti sääntöjen mukaisesti päätettävä asiakasomistajuus.

  • Kerran vuodessa osuuskauppa voi maksaa myös korkoa osuusmaksulle, jos edellisen vuoden tulos sen sallii. Päätöksen koron maksamisesta tekee asiakasomistajien vaaleilla valittu edustajisto, ja se maksetaan osuusmaksunsa edellisvuoden loppuun mennessä täyteen maksaneille osuuskaupan asiakasomistajille.

YLIJÄÄMÄN PALAUTUS

  • Osuuskaupan edustajisto voi vuosittain päättää jakaa asiakasomistajilleen osan edellisvuoden liiketuloksesta ylijäämänpalautuksena.

    Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajatalouden osuuskaupasta palautusta edeltävänä vuonna tekemien ostojen mukaan, edustajiston päättämän prosentin mukaisesti.

    Liiketoiminnan tuloksena syntynyttä ylijäämää voidaan palauttaa jäsenille eli asiakasomistajille mm. maksamalla korkoa jäsenten sijoittamille osuusmaksuille. Päätöksen osuusmaksun koron maksamisesta tekee vuosittain osuuskaupan edustajisto hallituksen esityksestä.