Mobile Pay

S-gruppen inför MobilePay

Mobilbetalning landstiger i Finland på bred front under 2019 då det genom samarbete mellan S-gruppen, S-Banken och MobilePay blir möjligt att betala inköp med mobiltelefon i S-gruppens närmare tusen dagligvaruaffärer runt om i Finland. I motsats till konkurrerande lösningar fungerar appen MobilePay med alla smarttelefoner och alla bankers bankkort.

Mobilbetalning med MobilePay fungerar nu på alla S-gruppens verksamhetsställen inom dagligvaruhandeln i Finland (exklusive Food Market Delicatessen).


Du får även ägarkundsförmåner när du betalar med MobilePay, förutsatt att du har aktiverat Bonus i MobilePay, till exempel:

  • upp till 5 % Bonus
  • 0,5 % betalningssättförmån om du betalar med S-Förmånskort
  • elektroniska kassakvitton och garantikvitton om du har aktiverat dessa tjänster i S-mobil eller Oma S-kanava
  • om du har frångått papperskvitton skrivs inga papperskvitton ut när du betalar med MobilePay heller – oberoende av vilket betalkort du använder i appen

Så här aktiverar du MobilePay och säkerställer att du får Bonus och betalningssättsförmån

  1. Ladda ned MobilePay till din telefon i din appbutik.

    Ladda ner till iPhone >
    Ladda ner till Android-telefon >

  2. Registrera appen och anslut önskade betalkort till den.
    Genom att använda S-Förmånskort Visa (debit eller credit) som betalkort och aktivera Bonus får du även 0,5 % betalningssättsförmån på dina köp.

  3. Aktivera Bonus på fliken Kortit/Jäsenkortit (Kort/Medlemskort).
    Var beredd på att identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat. OBS! Bonus ska aktiveras separat även om du har anslutit ditt S-Förmånskort som betalkort.

  4. Klart!
    Nu kan du betala inköp och samla Bonus mobilt i S-gruppens dagligvaruaffärer.

TIPS! MobilePay kan också identifiera om du har frångått papperskvitton. Dina kvitton finns sparade och till påseende i det elektroniska kvittoarkivet i S-mobil och inga papperskvitton skrivs ut. Så här frångår du papperskvitton


Så här betalar du med MobilePay i S-gruppens butiker

  1. Öppna appen MobilePay och logga in.

    • Säkerställ att du har kopplat på Bluetooth i din telefon.

  2. Håll telefonen nära betalterminalen.

    • Detta kan du göra genast när den första produkten du ska köpa har skannats eller först när slutsumman för köpet visas i betalterminalen.
  3. Betalterminalen i kassan läser av uppgifterna i MobilePay.

    • På betalterminalen visas texten: ”MobilePay Odota...” (MobilePay Vänta).
    • I din telefon ser du verksamhetsställets namn, kedjans logotyp (t.ex. Prisma) och texten: ”Odotetaan maksun määrää” (Väntar på betalningsbeloppet).
  4. Du kan redan nu gå till slutet av kassabandet och börja packa dina inköp, även om kassamedarbetaren fortfarande skannar dina varor i kassan.

  5. När alla varor har skannats får du en betalningsförfrågan till din telefon där slutsumman för köpet visas.

  6. Godkänn betalningen genom att svajpa.

    • Innan du godkänner betalningen kan du välja önskat betalkort i menyn i appen.

Se vanliga frågor om MobilePay
Mer information om MobilePay