S-mobiilin käyttöehdot

Näitä käyttöehtoja sovelletaan S-mobiili -nimisen (”S-mobiili”) mobiilisovelluksen käyttöön, joka on S-ryhmän asiakasomistajille tarkoitettu palvelu. S-mobiili on S-ryhmän ja S-Pankki –konsernin (jäljempänä ”S-Pankki”) asiakkaille tarkoitettu sovellus, joka sisältää asiakasomistajuuteen sekä S-Pankin ja LähiTapiolan asiakkuuteen liittyviä palveluja.

S-mobiilin palveluntarjoajat ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (jäljempänä ”SOK”) ja S-Pankki Oy. S-Pankki vastaa sovelluksen pankki- ja sijoituspalvelutoiminnallisuuksista ja SOK sovelluksen kaupan liiketoimintaa koskevista toiminnallisuuksista. Lisäksi S-mobiilissa on muiden palveluntarjoajien tuottamaa sisältöä ja toiminnallisuuksia, kuten LähiTapiolan vakuutusosio, joista muut palveluntarjoajat vastaavat itsenäisesti.

Pankki-, sijoituspalvelu- ja vakuutustoiminnallisuuksien käyttöönottaminen edellyttää S-mobiilin käyttöönottamista S-Pankin hyväksymillä tunnistusvälineillä.

S-MOBIILIIN SOVELLETTAVAT MUUT EHDOT

Tämän sopimuksen osana on SOK:n Omat tiedot -palvelun käyttöehdot, jotka ovat tämän sopimuksen liitteenä. Hyväksymällä tämän sopimuksen, hyväksyt myös Omat tiedot -palvelun käyttöehdot. S-Pankin tarjoamiin palveluihin sovelletaan seuraavia ehtoja, mikäli olet ottanut S-Pankin palveluita käyttöösi: S-Pankin digitaalisten palveluiden ehtoja, S-Pankin sähköisen tunnistamisen ehtoja sekä S-Pankin tuotteiden ehtoja, jotka hyväksyt erikseen. S-mobiilissa on muitakin palveluita, joilla on erityisehtoja. Mikäli otat muita palveluita käyttöösi, hyväksyt erikseen palvelukohtaiset erityisehdot.

VASTUU S-MOBIILISTA JA SEN SISÄLLÖSTÄ

S-mobiili voidaan sulkea perustellusta syystä milloin tahansa osittain tai kokonaan. Palveluntarjoajat määrittävät tuetut päätelaitteet. Palveluntarjoajat voivat lopettaa tuen tietylle päätelaitteelle milloin tahansa. Häiriöt verkkoyhteyksissä saattavat vaikuttaa S-mobiilin käytettävyyteen tai S-mobiilissa näkyvään sisältöön. SOK ja S-Pankki eivät vastaa muiden palveluntarjoajien tuottamien palveluiden mahdollisesti aiheuttamasta vahingosta. SOK ja S-Pankki eivät vastaa S-mobiilissa olevien muiden palveluntarjoajien verkkosivuille tai muihin palveluihin ohjaavien linkkien sisältämistä palveluista eivätkä niillä olevasta markkinoinnista tai muusta tiedosta.

S-mobiilin kautta toteutettavasta markkinoinnista ja mainonnasta vastaa kutakin tuotetta tai palvelua markkinoiva ja mainostava taho.

S-mobiilissa näytetään asiakasomistajatalouden pääjäsenelle kaikki asiakasomistajatalouden bonusostot oston loppusummatasolla. Muut asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt näkevät yhteenvedon asiakasomistajatalouden bonusostoista sekä oston loppusummatasolla vain omat bonusostonsa.

ASIAKASREKISTERIT, TIETOSUOJA JA EVÄSTEET

S-mobiilissa esitettävät tiedot pohjautuvat kunkin palvelun osalta erillisiin asiakasrekistereihin. SOK:n osalta S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietoihin, S-Pankin tarjoamien palveluiden osalta S-Pankki -konsernin asiakasrekisterin tietoihin ja LähiTapiolan osalta LähiTapiolan asiakasrekisterin ja vakuutus- ja korvausrekisterin tietoihin. Jokainen palveluntarjoaja vastaa itsenäisesti osionsa tietosuojasta ja tietoturvasta.

Voit tutustua kuinka eri palveluntarjoajat käsittelevät henkilötietojasi:

S-mobiili kerää käyttöhistoriatietoa palvelun parantamiseksi ja osuvien sisältöjen kohdentamiseksi. Voit rajoittaa S-mobiilin käsittelemien henkilötiedon tallentamista ja käyttöä markkinointiin ja sisältöjen kohdentamiseen S-mobiilin asetuksista.

Voit myös hallinnoida henkilötietojen käyttöä ja markkinointilupia yleisesti kirjautumalla S-kanavalle www.s-kanava.fi tai ottamalla yhteyttä palveluntarjoajien asiakaspalveluun. S-mobiili voi lähettää ilmoituksia mm. etukupongeista tai tiedotteista asiakkaalle. Voit hallinnoida ilmoitusasetuksia S-mobiilissa. Voimme S-mobiilin asetuksista huolimatta lähettää sinulle poikkeuksellisissa tilanteissa kiireellisiä häiriötiedotteita (esimerkiksi tuote- tai tietoturvallisuuteen liittyen).

TIETOTURVA

Lataa S-mobiili ainoastaan virallisesta sovelluskaupasta (App Store, Google Play). Älä käytä, mikäli päätelaitteeseen on asennettu valmistajan ohjeidenvastainen päivitys.

Rekisteröidyttyäsi S-mobiiliin ja kirjauduttuasi sisään hyväksyt, että S-mobiili on käytössäsi ilman erillistä uutta kirjautumista siihen saakka, kunnes kirjaudut ulos sovelluksesta. Nähdäksesi pankki-, sijoituspalvelu- tai vakuutustietoja sinun on aina tunnistauduttava S-Pankin kanssa sovitulla tavalla sovellukseen. Pankkitapahtumien suorittaminen tai sopimusten hyväksyminen edellyttää aina vahvaa tunnistamista pankkipalveluja koskevien sopimusehtojen mukaisesti. Säilytä huolellisesti päätelaitetta, jolla käytät S-mobiilia.

Mikäli kadotat päätelaitteen tai muutoin ilmenee vaara tai epäilys S-mobiilin oikeudettomasta käytöstä, tulee sinun ottaa yhteyttä:
- S-mobiilin kaupan osion osalta p. 010 76 5858 (0,084 €/min) (avoinna arkisin klo 8-20) ja - Mikäli käytössäsi on S-Pankin palveluita: Pankkitunnusten sulkupalvelunumeroon (avoinna 24h/vrk): Suomesta soitettaessa p. (09) 6964 6820 (pvm/mpm) ja ulkomailta soitettaessa p. +358 9 6964 6820 . Pyydä sulkupalvelua estämään S-mobiilin pankkipalveluiden käyttö.

IMMATERIAALIOIKEUDET

Kaikki S-mobiiliin liittyvät immateriaalioikeudet, kuten tavaramerkit, verkkotunnukset, tekijänoikeudet ja mahdolliset patentit kuuluvat yksin palveluntarjoajille.

PALVELUNTARJOAJAA KOSKEVAT TIEDOT SOK:N OSALTA

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK), Centrallaget för Handelslagen i Finland
PL 1
00088 S-RYHMÄ
Kotipaikka; Helsinki, Suomi
Y-tunnus: 0116323-1
S-ryhmän asiakasomistajapalvelu
puh. 010 76 5858 (hinta 0.084 €/min)
ma – pe kello 8 – 20
www.s-kanava.fi

PALVELUNTARJOAJAA KOSKEVAT TIEDOT S-PANKIN OSALTA

S-Pankki Oy
PL 77
00088 S-RYHMÄ
Kotipaikka: Helsinki, Suomi
Y-tunnus: 2557308-3
Fax: 010 76 82095
S-Pankin asiakaspalvelu
puh. 010 76 5800 (hinta 0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)
ma – pe kello 9 – 20
www.s-pankki.fi

Vakuutuksiin liittyvät palveluntarjoajat ja Y-tunnukset ovat nähtävissä LähiTapiolan tarjoaman palvelun käyttöehdoissa.

OIKEUSPAIKKA JA SOVELLETTAVA LAKI

Näistä palveluista aiheutuvat riitaisuudet käsitellään siinä käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä palveluntarjoajalla on kotipaikka tai sen hallintoa pääasiallisesti hoidetaan tai sen Suomessa sijaitsevan paikkakunnan käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä sinulla on kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka. Jollei sinulla ole asuinpaikkaa Suomessa, riitaisuudet käsitellään käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä palveluntarjoajalla on kotipaikka tai sen hallintoa pääasiallisesti hoidetaan. Näihin palveluihin sovelletaan Suomen lakia.

Omat tiedot -käyttöehdot

Yleistä

Omat tiedot -palvelu (myöhemmin "Palvelu") on S-ryhmän asiakkaille tarkoitettu palvelu, jolla asiakas pääsee käyttämään S-ryhmän digitaalisia palveluita ja hyödyntämään rekisteriin tallennettuja tietoja. Palvelu mahdollistaa asiakkaan siirtymisen palveluiden välillä tunnistautuneena. Palveluun on mahdollista tallentaa maksukorttien maksutiedot ja ne ovat asiakkaan käytettävissä palveluissa, joissa Palvelu on käytössä.

Palvelun avulla S-ryhmän osuuskaupan asiakasomistaja tai asiakasomistajatalouteen kuuluva henkilö voi hyödyntää S-ryhmän asiakasomistajille tarjottavia hyötypalveluita.

Palvelun henkilötietoja käsitellään S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin tietosuojainformaation ja tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Palvelun tekninen toiminnallisuus edellyttää evästeiden tai vastaavien teknologien käyttämistä, millä käyttäjä voidaan tunnistaa.

Käyttöehtojen kohde ja osapuolet

Määritelmät:

Asiakas: S-ryhmän asiakas, jonka tietoja ylläpidetään S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä. Asiakas voi olla myös Asiakasomistaja.
Asiakasomistaja: S-ryhmän osuuskaupan asiakasomistaja tai asiakasomistajatalouteen kuuluva henkilö
SOK: SOK (Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta) vastaa Palvelusta.
S-ryhmä: S-ryhmän muodostavat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) ja osuuskaupat tytär- ja osakkuusyhtiöineen (pois lukien tässä sopimuksessa S-Pankki Oy).

Palveluntarjoajan yhteystiedot:
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Postiosoite: PL 1, 00088 S-RYHMÄ
Käyntiosoite: Fleminginkatu 34, 00510 Helsinki

Palvelua koskevat tiedustelut:
S-ryhmän asiakasomistajapalvelu 010 76 5858, ma-pe 8-20 (0,084 €/minuutti).

Tunnistautuminen ja liikkuminen palvelusta toiseen

Palveluun voidaan tunnistautua eri tavoilla. Asiakas voi luoda itselleen tunnistautumisvälineeksi tunnuksen ja salasanan tai Palveluun voidaan tunnistautua palveluntarjoajan valitsemilla tunnistautumistavoilla kuten esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautumisvälineitä voidaan lisätä Palveluun palvelukehityksen seurauksena. Palvelun käyttäjätunnus ja salasanat ovat henkilökohtaisia eikä niitä saa luovuttaa toiselle.

Asiakas voi siirtyä tunnistautuneena ilman uudelleenkirjautumista S-ryhmän eri verkkopalvelujen välillä (ns. kertakirjautuminen eli Single-Sign-On). Mikäli Palvelun tunnukset ovat hukassa, Asiakas voi uusia unohtuneen salasanan tai käyttäjätunnuksen Palvelussa tai S-ryhmän asiakaspalvelussa.

Tallennetut maksukortit

Asiakas voi tallentaa maksukorttien tiedot Palveluun. Mikäli Asiakas lisää maksukorttien maksutiedot Palveluun, Asiakas vastaa tallennetuilla maksutiedoilla tehdyistä ostoksista eri verkkopalveluissa, jossa Palvelu on käytössä. Mikäli epäilee Palvelun tunnuksen joutuneen sivullisen tietoon tai väärinkäytöksen kohteeksi, Asiakas on velvollinen sulkemaan kaikki tallennetut maksukortit, joiden tiedot on tallennettu Palveluun.

Maksukorttitiedot välitetään maksunvälittäjän (Nets Oy:n) maksujärjestelmään, eikä SOK tallenna kortin tietoja omiin rekistereihin. S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin tallennetaan vain tekninen avain maksukortista.

Asiakasomistajan hyötypalvelut

Asiakasomistajille tarjottaviin digitaalisiin hyötypalveluihin sovelletaan näitä ehtoja. Palvelun avulla S-ryhmän asiakasomistaja voi hyödyntää S-ryhmän tarjoamia hyötypalveluita, mikäli Asiakas on tunnistettu Asiakasomistajaksi. Hyötypalvelut käsittelevät S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin henkilö- ja ostotietoja tuottaakseen palvelun asiakkaalle. Käsittely perustuu tietosuoja-asetuksen mukaiseen oikeutettuun etuun, ja Asiakasomistajalla on oikeus vastustaa henkilötietojensa käyttöä tarkan ostotiedon osalta. Mikäli Asiakas vastustaa tarkan ostotiedon käsittelyä, hyötypalveluita ei voida tuottaa Asiakasomistajalle.

Tunnistautuneen asiakkaan vastuut

Asiakas vastaa kaikista tunnistautuneena eri palveluissa tekemistään toimenpiteistä. Jos Asiakas käyttää Palvelua yhteiskäyttöisillä laitteilla tai laitteilla, joihin on pääsy muilla käyttäjillä, Asiakkaan tulee aina istunnon lopuksi kirjautua ulos Palvelusta, tyhjentää päätelaitteen välimuisti ja huolehtia, ettei salasanoja tallenneta päätelaitteen muistiin.

Mikäli Asiakas epäilee tunnuksen joutuneen sivullisen haltuun, Asiakkaan tulee viipymättä muuttaa tunnuksensa tai ottaa yhteyttä palveluntarjoajan asiakaspalveluun tunnuksen sulkemiseksi. Mikäli Palveluun on liitetty maksukorttien tietoja, Asiakas on velvollinen ilmoittamaan asiasta viipymättä maksukortin sulkupalveluun.

Asiakkaalla voi olla oikeus siirtää tai tuottaa itsenäisesti tietoja S-ryhmän eri palveluihin. Palvelujen toiminallisuudet määrittävät tarkemmassa ohjeistuksessa sen, mitä tietoja ja miten tietoja voidaan siirtää eri palveluihin. Asiakas vastaa siirretyn informaation oikeellisuudesta. Palveluihin liitetyistä tiedoista tulee hyötypalvelussa ilmoitetun rekisterin osa.

Laitteet

Asiakas vastaa hänen käyttämänsä päätelaitteen, ohjelmiston, tietoliikenneyhteyksien toimivuudesta ja niiden kustannuksista ja ajantasaisesta tietoturvasta.

Palvelua varten tarvittavat tiedot

Asiakas vastaa Palveluun antamiensa tietojen oikeellisuudesta. SOK ei ole velvollinen tarkistamaan tietoja, jotka Asiakas antaa, eikä SOK vastaa Asiakkaan antamien virheellisten tietojen Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle aiheuttamista vahingoista tai häiriöistä.

Sisältö

Asiakas vastaa siitä, että hän käyttää Palvelua lainmukaisesti eikä loukkaa toisten oikeuksia. SOK:lla on harkintansa mukaan oikeus poistaa Palvelusta lainvastainen, loukkaava tai näiden käyttöehtojen vastainen sisältö. Väärinkäytöstapauksissa SOK:lla on oikeus poistaa Palvelu käytöstä tai rajoittaa sen käyttöä.

SOK:n vastuut ja oikeudet

Palvelun käyttö ja sen tiedot

Palvelu on lähtökohtaisesti aina käytettävissä. Palvelukatkot ovat mahdollisia huollosta, päivityksistä, ylläpidosta, häiriöistä ja muista vastaavista syistä johtuen.

Vahingonkorvausvelvollisuus

SOK ei vastaa Palvelussa mahdollisesti esiintyvien häiriöiden tai virheiden takia aiheutuvasta välillisestä tai epäsuorasta vahingosta. SOK ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai vastaavasta syystä johtuvasta S-ryhmän toiminnan kohtuuttomasta vaikeutumisesta.

SOK ei vastaa Palvelua hyödyntävien verkkopalvelujen toiminnasta, sisällöstä, palveluista tai tuotteista eikä niistä Asiakkaalle tai kolmannelle aiheutuvasta vahingosta, ellei SOK ole palvelun tuottajana.

Omistusoikeus, tekijänoikeudet ja tavaramerkki

Palvelun immateriaalioikeudet kuuluvat SOK:lle. Asiakkaalla on rinnakkainen käyttöoikeus hyödyntää, tallentaa ja siirtää Palvelussa olevia henkilötietoja ja niiden perusteella tehtyjä aineistoja.

Käyttöehtojen muuttaminen, päivittäminen ja käytön keskeyttäminen

Käyttöehtojen muuttaminen

SOK kehittää palveluita jatkuvasti, mistä johtuen Palvelun muoto, käyttö ja sisältö voivat muuttua. SOK voi muuttaa tai päivittää näitä käyttöehtoja kehittämisen tai muun syyn perusteella. SOK ilmoittaa parhaalla katsomallaan tavalla käyttöehtojen muuttamisesta.

SOK:n oikeus päivittää ja keskeyttää palvelu

SOK voi päivittää Palvelua tai sulkea sen milloin tahansa. SOK:lla on oikeus keskeyttää Palvelun käyttäminen joko kokonaan tai tietyn Asiakkaan osalta, mikäli Asiakas ei noudata käyttöehtoja tai milloin SOK:lla on perusteltu syy epäillä, että Palvelua tai Palvelun tietoja käytetään lainvastaiseen toimintaan tai tavalla, joka saattaa aiheuttaa vahinkoa tai vahingonvaaran S-ryhmälle tai kolmannelle osapuolelle.

Erimielisyyksien ratkaiseminen

Käyttöehtoihin sovelletaan Suomen lakia riippumatta siitä mistä maasta ja millä teknisellä välineellä Palvelua käytetään.

Näihin käyttöehtoihin liittyvät erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli tässä ei onnistuta, ratkaistaan riidat Helsingin käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiakkaalla on kuitenkin oikeus nostaa kanne SOK:ta vastaan oman kotipaikkansa yleisessä alioikeudessa.