Vi vill att alla finländare ska kunna äta bra, ha råd med bra livsmedel och ha kvalitativa och omfattande tjänster så nära hemmet som möjligt.
Vi är Finlands största privata arbetsgivare, men därtill vill vi att vår lokala sysselsättningseffekt även utanför handelslaget ska vara så stor som möjligt.
Därför strävar vi efter att gynna lokala produkter och tjänster. När vi bygger, renoverar och underhåller, föredrar vi lokal kunskap och lokalt arbete. Likaså föredrar vi lokala produkter och därför hittar du hundratals sådana också i din egen närbutik.
Vi satsar stort på att utveckla nya metoder som hjälper dig att göra bra konsumtionsval. För detta har vi två välfungerande verktyg:
Vi har beslutat att vår verksamhet är koldioxidnegativ 2025. Då kommer vi alltså att eliminera mer koldioxid från atmosfären än vi släpper ut.
Vi är på god väg att uppnå målet. Vi är redan nu Finlands största producent av solenergi, en betydande vindkraftsbyggare och majoriteten av den el vi förbrukar kommer från förnybara energikällor.
Det är därför självklart att vi hjälper kunder att göra ansvarsfulla och hållbara val.
Ett bra exempel på detta är produkterna märkta med röda etiketter. Genom att använda dem kan vi tillsammans minska matsvinnet. Våra butikers omfattande återvinningsnätverk gör också återvinningen enkel för kunderna: du kan återvinna förpackningar, batterier och ackumulatorer under en shoppingresa.
Visste du att vi i S-gruppen länge har arbetat för att säkerställa en ansvarsfull upphandling av textilprodukter?
Som ägarkund kan du lita på att importen av S-gruppens Oma merkki -kläder alltid är transparent. Du kan till exempel kontrollera textilens tillverkningsland på produktens tvättlapp, och tillverkningsplatserna publiceras på S-gruppens hemsida (se listan av fabrikerna här).
Utöver kvalitet är viktiga frågor för oss vid upphandling av produkter icke-diskriminering och respekt för arbets- och mänskliga rättigheter. I slutet av 2025 kommer vi endast att använda ansvarsfullt producerad bomull i alla de textilier som är under våra egna varumärken eller importerade av oss.
Idén är densamma som vid riksdagsval. Handelslagets ägarkunder väljer ledamöter till handelslagets högsta beslutande organ, fullmäktige. Till fullmäktiges uppgifter hör bland annat att utse förvaltningsrådet, som i sin tur fastställer riktlinjerna för handelslagets verksamhet och utser handelslagets styrelse. Själva fullmäktige fungerar som ägarnas röst gentemot handelslagets ledning och ser till att handelslagets tjänster och förmåner utvecklas.
Låt inte valet gå obemärkt förbi. Ställ upp som kandidat, eller rösta åtminstone.
För att handelslagets fullmäktige verkligen ska representera alla ägares vilja och tankar, behövs många sorts personer i fullmäktige. Det räcker att du är ägarkund, har fyllt 18 år, bor i ditt handelslags verksamhetsområde och vill utveckla verksamheten i ditt handelslag.
Du har en röst. Det låter inte som mycket, men inte en enda ägarkund i ett handelslag har mera – inte fler röster och inte större ägarandel. Genom att rösta visar du din åsikt om hur du vill att ditt handelslag ska utvecklas.
Varje handelslag har en egen valtidtabell. År 2023 är ett mellanår i handelslagsval. År 2022 hölls val i tre handelslag Läs mer.
Saknas din favoritprodukt i hyllan? Kunderna har alltid kunnat lämna produktönskemål till personalen i våra butiker, men nu kan de också göra detta på webben. Webbplatsen sinuntoive.fi har skapats för att det ska bli lättare att lämna produktönskemål. Uppfyllda önskemål visas på ett tydligare sätt i butikerna. Önskemålen gäller en viss butik och uppfylls om det är möjligt. I tjänsten Sinuntoive kan du lämna önskemål till S-marketbutikerna.
Det bor cirka fyra miljoner finländare i ägarkundshushållen. När alla dessa beslutar sig för att göra mer ansvarsfulla köp, innebär detta att hela Finland gör mer ansvarsfulla köp.
Var och en fattar sina egna beslut och därför lönar det sig för alla att åtminstone kika på Kalkylatorn för inhemskt ursprung och Kalkylatorn för koldioxidavtryck i Mina köp.