NÄR KUNDEN ÄR ÄGARE,
ÄR KUNDEN OCKSÅ BESLUTSFATTARE.

VILKA BESLUT HAR 
VI ÄGARKUNDER REDAN FATTAT?

BESLUT 1:
INTE SÅ STOR VINST SOM MÖJLIGT, UTAN SÅ BRA TJÄNSTER SOM MÖJLIGT

Vi vill att alla finländare ska kunna äta bra, ha råd med bra livsmedel och ha kvalitativa och omfattande tjänster så nära hemmet som möjligt.

BESLUT 2:
VI VILL ATT HANDELSLAGETS PENGAR SKA GAGNA HEMTRAKTEN

Vi är Finlands största privata arbetsgivare, men därtill vill vi att vår lokala sysselsättningseffekt även utanför handelslaget ska vara så stor som möjligt.

Därför strävar vi efter att gynna lokala produkter och tjänster. När vi bygger, renoverar och underhåller, föredrar vi lokal kunskap och lokalt arbete. Likaså föredrar vi lokala produkter och därför hittar du hundratals sådana också i din egen närbutik.

KUND
=
ÄGARE
=
BESLUTSFATTARE

BESLUT 3:
VI UTVECKLAR STÄNDIGT METODER FÖR ATT FINLÄNDARNA SKA KUNNA LEVA HÄLSOSAMMARE OCH GÖRA SMARTARE INKÖP

Vi satsar stort på att utveckla nya metoder som hjälper dig att göra bra konsumtionsval. För detta har vi två välfungerande verktyg:

  1. Vi använder information om dina inköp för att skapa personliga digitala verktyg för dig. Till exempel Näringskalkylatorn visar ärligt näringsinnehållet i din matkasse.
  2. Vi utvecklar butikernas sortiment och recept, så att det är lätt och till och med lockande att göra smarta val. Till exempel köper kunderna nu betydligt mer inhemsk fisk och säsongsgrönsaker än för bara ett par år sedan. Detsamma gäller inhemskt ursprung: 80 % av de livsmedel vi säljer är inhemska.
VI SIKTAR PÅ KOLDIOXIDNEGATIVITET
REDAN 2025

Vi har beslutat att vår verksamhet är koldioxidnegativ 2025. Då kommer vi alltså att eliminera mer koldioxid från atmosfären än vi släpper ut.

Vi är på god väg att uppnå målet. Vi är redan nu Finlands största producent av solenergi, en betydande vindkraftsbyggare och majoriteten av den el vi förbrukar kommer från förnybara energikällor.

Läs mer
DÅ VI SJÄLVA FÅR BESTÄMMA,
KAN VI SATSA PÅ EXAKT DET SOM ÄR VIKTIGT FÖR OSS.

Det är därför självklart att vi hjälper kunder att göra ansvarsfulla och hållbara val.

Ett bra exempel på detta är produkterna märkta med röda etiketter. Genom att använda dem kan vi tillsammans minska matsvinnet. Våra butikers omfattande återvinningsnätverk gör också återvinningen enkel för kunderna: du kan återvinna förpackningar, batterier och ackumulatorer under en shoppingresa.

Visste du att vi i S-gruppen länge har arbetat för att säkerställa en ansvarsfull upphandling av textilprodukter?

Som ägarkund kan du lita på att importen av S-gruppens Oma merkki -kläder alltid är transparent. Du kan till exempel kontrollera textilens tillverkningsland på produktens tvättlapp, och tillverkningsplatserna publiceras på S-gruppens hemsida (se listan av fabrikerna här).

Utöver kvalitet är viktiga frågor för oss vid upphandling av produkter icke-diskriminering och respekt för arbets- och mänskliga rättigheter. I slutet av 2025 kommer vi endast att använda ansvarsfullt producerad bomull i alla de textilier som är under våra egna varumärken eller importerade av oss.

Läs mer

VAD VILL DU ATT VI BESLUTAR OM HÄRNÄST?
KOM MED OCH BERÄTTA.

HÖGSTA BESLUTANDE ORGANET:
FULLMÄKTIGE SOM VALTS AV ÄGARKUNDERNA I DITT HANDELSLAG

Idén är densamma som vid riksdagsval. Handelslagets ägarkunder väljer ledamöter till handelslagets högsta beslutande organ, fullmäktige. Till fullmäktiges uppgifter hör bland annat att utse förvaltningsrådet, som i sin tur fastställer riktlinjerna för handelslagets verksamhet och utser handelslagets styrelse. Själva fullmäktige fungerar som ägarnas röst gentemot handelslagets ledning och ser till att handelslagets tjänster och förmåner utvecklas.

Låt inte valet gå obemärkt förbi. Ställ upp som kandidat, eller rösta åtminstone.

STÄLL UPP SOM KANDIDAT I DITT HANDELSLAG.

För att handelslagets fullmäktige verkligen ska representera alla ägares vilja och tankar, behövs många sorts personer i fullmäktige. Det räcker att du är ägarkund, har fyllt 18 år, bor i ditt handelslags verksamhetsområde och vill utveckla verksamheten i ditt handelslag.

RÖSTA PÅ EN KANDIDAT DU VILL SE I FULLMÄKTIGE I DITT HANDELSLAG.

Du har en röst. Det låter inte som mycket, men inte en enda ägarkund i ett handelslag har mera – inte fler röster och inte större ägarandel. Genom att rösta visar du din åsikt om hur du vill att ditt handelslag ska utvecklas. 

Varje handelslag har en egen valtidtabell. År 2023 är ett mellanår i handelslagsval. År 2022 hölls val i tre handelslag Läs mer.

VILL DU PÅVERKA UTVECKLINGEN AV BUTIKER OCH TJÄNSTER?

PÅVERKA SORTIMENTET I DIN NÄRBUTIK

Saknas din favoritprodukt i hyllan? Kunderna har alltid kunnat lämna produktönskemål till personalen i våra butiker, men nu kan de också göra detta på webben. Webbplatsen sinuntoive.fi har skapats för att det ska bli lättare att lämna produktönskemål. Uppfyllda önskemål visas på ett tydligare sätt i butikerna. Önskemålen gäller en viss butik och uppfylls om det är möjligt. I tjänsten Sinuntoive kan du lämna önskemål till S-marketbutikerna.

Lämna ett önskemål
HÅLLBAR KONSUMTION
SJÄLV KAN MAN INTE FÖRÄNDRA VÄRLDEN, MEN FYRA MILJONER KAN GÖRA DET.

Det bor cirka fyra miljoner finländare i ägarkundshushållen. När alla dessa beslutar sig för att göra mer ansvarsfulla köp, innebär detta att hela Finland gör mer ansvarsfulla köp. 

Var och en fattar sina egna beslut och därför lönar det sig för alla att åtminstone kika på Kalkylatorn för inhemskt ursprung och Kalkylatorn för koldioxidavtryck i Mina köp.