OMAT OSTOT, OMAT OHJAIMET

Hyödyllistä tietoa omista ostoistasi.

Mikä on Omat ostot -palvelu?

Omat ostot -palvelussa saat paljon kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa omista ostoistasi. Kokeile esimerkiksi Hintavertailijaa tai Kotimaisuuslaskuria. Tai kiinnostaisiko, kuinka monta muovikassia olet ostanut kuluneen vuoden aikana?  Omat ostot -palvelun löydät S-mobiilin S-Etukortti-osiosta.

Katso, miten ostoksesi jakautuvat.

Ostokset-osiosta näet, mitä tuotteita olet ostanut eniten tässä kuussa tai kuluneen vuoden aikana. Kiinnostaisiko esimerkiksi, kuinka kotimainen ostoskorisi on? Tai kuinka monta muovikassia olet ostanut kuluneen vuoden aikana?

VERTAA, MISSÄ KAUPASSA SÄÄSTÄT ENITEN.

Hintavertailija on täysin reaaliaikainen palvelu, jolla voit testata, missä kaupassa ostoskorisi on edullisin.

Katso ruokaostostesi ravintoarvot.

Ravintolaskuri paljastaa rehellisesti ruokaostostesi ravintoarvot. Ylimääräiset kalorit, suola ja rasva saattavat tulla yllättävistä tuotteista.

Laskuri on kehitetty yhdessä Suomen johtavien ravitsemustieteilijöiden kanssa, ja suositusarvot pohjautuvat suomalaisiin ravitsemussuosituksiin, Fineli -tietokantaan sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen.

Kuinka kotimainen ostoskorisi on?

Kotimaisuuslaskurilla voit varmistua ostamiesi ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen todellisesta kotimaisuudesta. Näet tiedot helposti jopa yksittäisen tuotteen osalta.

Katso ostoskorisi ilmastovaikutus ja hiilijalanjälki.

Hiilijalanjälkilaskurista näet mistä oman ostoskorisi hiilijalanjälki syntyy, mitkä tuoteryhmät ovat suurimmat kuormittajat ja miten voisit jalanjälkeäsi helposti pienentää.

Hiilijalanjälkilaskuri on kehitetty yhdessä Luonnonvarakeskuksen (Luken) asiantuntijoiden kanssa. Tuoteryhmäkohtaiset ilmastovaikutukset perustuvat olemassa olevaan, tuoreimpaan tutkimustietoon.

Tarkka menetelmäkuvaus

Ylittyykö ostoillasi kasvisten päiväsuositus?

Kasvislaskuri kertoo, montako kiloa olet vuoden aikana ostanut tuoreita hedelmiä ja vihanneksia. Näet laskurissa keskimääräiset kasvisostosi myös päivätasolla.

Katso, ylittyykö ostoillasi puolen kilon päiväsuositus!

PERHEJAKO
TIETOA MYÖS YHTEISISTÄ OSTOISTA

Omat ostot -palvelussa näet oletuksena tiedot vain omista, henkilökohtaisista ostoistasi. Jos taloudessasi ruokaostoksia tekee useampi, kannattaa ottaa käyttöön Perhejako. Silloin voitte jakaa Omat ostot -palvelun laskureiden tulokset myös yhteisistä ostoksista.

Jos olet asiakasomistajatalouden pääjäsen, voit ottaa Perhejaon käyttöön Omat ostot -palvelussa ja kutsua saman talouden muut täysi-ikäiset mukaan. Jokainen kutsuttu voi valita hyväksyykö kutsun vai ei.

Ota käyttöön Perhejako

Usein kysyttyä Omat ostot -palvelusta

  • Omat ostot on asiakasomistajatalouksille tarjottava palvelu, jonka avulla asiakas voi seurata omaa kulutustaan.

    Näet palvelussa  tarkemmat tiedot henkilökohtaisista ostoistasi kuluneen vuoden aikana. Ostotiedot näytetään tuoteryhmittäin, esimerkiksi juusto, vihannekset, oluet, tuore kala, suklaavalmisteet jne. Omat ostot -palvelun löydät S-mobiilista.

    Palvelussa näkyvät Prismassa, S-marketissa, Salessa, Alepassa, ABC:lla sekä Prisma Raudassa tekemäsi ostot. Muiden ketjujen, kuten Sokoksen, Emotionin sekä verkkokauppojen ostokset tuodaan palveluun vaiheittain.

    Hotelli- ja ravintolaostojen sekä yhteistyökumppaneiltamme tehtyjen ostojen tiedot eivät toistaiseksi näy Omat ostot-palvelussa, sillä ne kertyvät S‑ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin vain kuitin loppusummatasolla.

  • Omat ostot -palvelussa näet tarkkaa ostotietoasi, jota voit myös jakaa niiden  asiakasomistajatalouteesi kuuluvien kesken, jotka haluavat itse jakaa omat ostotietonsa sinun kanssasi. Perhejako auttaa näkemään koko talouden tasolla esimerkiksi ostosten hiilijalanjäljen tai kotimaisuusasteen.

    Perhejaon voi ottaa käyttöön asiakasomistajatalouden pääjäsen kutsumalla muut asiakasomistajatalouteen kuuluvat täysi-ikäiset seuraamaan yhteisiä ostoja Perhejaon piirissä. Kutsun saanut tekee valinnan haluaako liittyä mukaan Perhejakoon vai ei.

    Asiakasomistajatalouden pääjäsen voi aloittaa ostotietojen jakaminen Omat ostot -palvelussa etusivun oikean yläkulman ”Perhejako”-ikonin kautta.

    Jos kuulut asiakasomistajatalouteen, mutta et löydä Perhejakoa Omat ostot -palvelusta, voit pyytää asiakasomistajataloutesi pääjäsentä aloittamaan Perhejaon ja kutsumaan sinut mukaan.

    Mitä tietoja jaan ja kenelle?

    Jaat kaiken sen saman tarkan ostotiedon, jota Omat ostot -palvelussa näet itsekin. Jaat nimesi sekä tarkat ostotietosi niiden asiakasomistajatalouteesi kuuluvien kesken, jotka ovat hyväksyneet omien ostotietojensa jakamiseen ja liittyneet Perhejakoon. Ostotiedot näytetään takautuvasti vuoden ajalta. Voit tarkistaa Perhejaossa mukana olevat henkilöt koska tahansa Omat ostot -palvelun asetuksista.

    Ostotiedoissa ei näytetä, kenen tekemä mikäkin osto on.

    Bonusostot-osiossa ostotapahtumien näkyvyydet säilyvät ennallaan, eli pääjäsen näkee koko asiakasomistajatalouden ostotapahtumat oston loppusummatasolla, mutta muut näkevät vain omat ostotapahtumansa.

    Perhejako on otettu käyttöön Omat ostot -palvelussa, jotta mm. hiilijalanjäljen sekä kotimaisuusasteen seuraaminen on helpompaa talouden tasolla.

    Entä jos haluan estää tiettyjen ostotietojen jakamisen, miten se onnistuu?

    Kun jaat ostotietosi asiakasomistajataloutesi kesken, jaat kaiken sen tarkan ostotiedon, jota Omat ostot -palvelussa näet itsekin. Yksittäisten ostojen tietoja ei voi estää näkymästä palvelussa. Jos et halua, että muut asiakasomistajatalouteesi kuuluvat näkevät ostotietojasi, voit hylätä kutsun Perhejakoon, tai lopettaa ostotietojen jakamisen myöhemmin poistumalla Perhejaon piiristä.

    Miten voin lopettaa ostotietojeni jakamisen Omat ostot -palvelussa?

    Asiakasomistajatalouden pääjäsenenä ylläpidät Perhejakoa ja voit asetusten kautta lopettaa ostotietojen jakamisen koko asiakasomistajataloudelta, koska vain haluat.

    Jos taas sinut on kutsuttu jakamaan ostotietojasi, voit asetusten kautta poistua Perhejaon piiristä, jolloin sinun ostotietosi poistuvat yhteisistä ostotiedoista, mutta muiden Perhejakoon liittyneiden kesken ostotietojen jakaminen jatkuu.

  • Toistaiseksi ostotietojen jakaminen on mahdollista vain oman asiakasomistajatalouden kesken. Jos haluatte jakaa ostotietonne toisillenne, tulee teidän liittyä samaan asiakasomistajatalouteen. Muutoksia asiakasomistajatalouteen voi tehdä S-käyttäjätilillä tai Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä (useimmat Prismat ja Sokokset, valikoidut S-marketit), jossa voi pyytää toista henkilöä liittymään asiakasomistajatalouteen lähettämällä sähköpostitse kutsun. Kutsu hyväksytään pankkitunnuksilla.

  • Hintavertailija vertailee kahden eri kaupan hintatasoa. Asiakas voi valita vertailuun kaksi itselle keskeistä kauppaa ja vertailla ruokaostosten hintoja näiden välillä. Palvelu ottaa vertailuun mukaan käyttäjän 12 kuluneen kuukauden aikana tehtyjä ostoksia, joten näin vertailu tehdään sellaisten tuotteiden välillä, joita asiakas itse oikeasti ostaa ja tarvitsee.

    Hintavertailu tehdään aina nykyisellä ja ajankohtaisella hintatiedolla, joka on enintään kaksi vuorokautta vanhaa. Hintojen vertailukelpoisuutta vahvistetaan sillä, että vertailtavien tuotteiden hintatieto on molempien vertailussa olevien kauppojen osalta samalta päivältä. Hintatasot on haettu verkkokaupoista, mutta tilanne ei ole reaaliaikainen, vaan ne päivittyvät päivittäin. Vertailun voi tehdä S-ryhmän kauppojen ja K-ryhmän kauppojen välillä, koska näistä on saatavilla verkkosivuilta ajankohtaista tietoa.

    Kaikkia ostoksia ei ole saatavilla kaupasta samankaltaisina, joten Hintavertailija näyttää läpinäkyvästi, kuinka suuri osuus ostoksista on vertailukelpoista. Hintavertailija näyttää suuntaa antavan arvion kaikista ostoksista, jossa ovat mukana vertailukelpoiset hinnat ja joiden perusteella näytetään arvioitu säästö myös tuotteista, jotka eivät ole olleet suoraan vertailukelpoisia.

  • Hintavertailussa on asiakkaan kannalta selkeintä verrata ns. normaalihintaisia tuotteita keskenään ja tällaisella toteutustavalla vertailu on mahdollisimman puolueeton.

    Hintavertailija huomioi tarjoustuotteet, jotka ovat voimassa kaikille asiakkaille, myös ilman kanta-asiakaskorttia.

    Paljousalennukset tai kanta-asiakkuuteen suoraan linkittyvät alennukset taasen eivät tule Hintavertailijaan. Palvelussa ei ole huomioitu nk. paljousalennuksia (esim. 5 tuotetta 2 eurolla), sillä vertailtavana ovat yhden tuotteen hinnat. Hintavertailussa ei myöskään huomioida asiakasohjelmien hyötyjä, kuten Bonusta tai Plussaa tai kanta-asiakastarjoushintoja.

    Palvelu hakee hintatiedot verkosta eli esimerkiksi myymäläkohtaisia kivijalkakaupoissa olevia tarjouksia palvelu ei pysty ottamaan huomioon. Alennukset voivat vaihdella päivittäin ja alennustyypit myös vaihtelevat eri toimijoilla, ja alennuksia on haastava tulkita yhteismitalliseksi. Siksi on selkeintä laskea listahintoja.

    Meidän toimintamme S-ryhmässä perustuu pysyvästi edulliseen hintatasoon – ja Bonukset päälle. Pysyvästi edulliset hinnat ovat meille pysyvä toimintatapa ja asiakkaan etu. Kauppaketjuilla on erilaisia etuohjelmia.

  • Tällä hetkellä olemme tuoneet kaikki verkosta avoimesti saatavilla olevat hintatiedot ja kauppapaikat palveluun. Kaikkien osalta tämä ei ole vielä ole mahdollista. Voimme vertailla vain S-ryhmän ja K-ryhmän kauppoja, joilla hintatiedot ovat avoimesti verkossa.

    Hintavertailu on sitä merkityksellisempää, mitä laajemmin tuotteita voi verrata keskenään.

    Palvelu pyrkii vertailemaan kaikkia käyttäjän 12 kuukauden aikana tehtyjä ostoksia. Kaikille tuotteille ei kuitenkaan löydy toisen myymälän valikoimasta vertailukelpoisia verrokkeja, joilla on ajankohtainen hinta.

    Kaikkia ostoksia ei ole saatavilla kaupasta samankaltaisina, joten Hintavertailija näyttää läpinäkyvästi, kuinka suuri osuus ostoksista on vertailukelpoista sekä suuntaa antavan simuloidun arvion kaikista ostoksista.

    Hintavertailija näyttää tuotteet siinä järjestyksessä, missä on suurin hintaero.

    Palvelun läpinäkyvyyden ja rehellisyyden varmistamiseksi mukaan otetaan vain todella toistensa kanssa vertailukelpoisia tuotteita. Palvelu näyttää vain toistensa kanssa vertailukelpoisia tuotteita, jotka löytyvät molemmista myymälöistä.

    Esimerkiksi hedelmien, vihannesten ja palvelutiskien punnittavissa tuotteissa on pääosin käytössä omat EAN-koodit, jotka usein ovat jopa kauppakohtaiset. Tämän vuoksi palvelutiskin tai hedelmä- ja vihannesosaston tuotteiden välillä vertailukelpoisuus ei ole yhtä kattavaa kuin esimerkiksi pakatuissa kuivatuotteissa.

  • Omat ostot-palvelun ravintolaskuri näyttää hiilihydraattien, sokerin, kuidun, proteiinien, rasvojen, tyydyttyneiden rasvojen sekä suolan osuuden ja vertaa niitä saantisuosituksiin. Tiedot laskuri saa elintarvikepakkausten ravintosisällöistä. Palvelussa käytettävät suositusarvot pohjautuvat suomalaisiin ravitsemussuosituksiin, Fineli -tietokantaan sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen.

    Perheen kulutus vai henkilökohtainen?

    Laskuri kertoo ostetun ruoan eri ravintoaineiden osuuden koko ostoskorista ja peilaa tätä virallisiin suosituksiin. Näin ei ole merkitystä kuinka monta syöjää taloudessa on. Eli käytännössä, jos suositus on esim. 20% sokeria kokonaisenergiasta ja sinun tai perheesi ostosten osuus on 25%, ostostesi sokerin osuus on n.5% yli suositusten.

    Miksi kaikki ostosteni ravintoaineet eivät näy ravintolaskurissa?

    Tuotteet, joiden paino- tai ravintoainetiedot eivät syystä tai toisesta ole palvelun käytettävissä, eivät myöskään kirjaudu palveluun. Esim. osa tuoretiskin tai leipomoiden irtotuotteista ei kirjaudu täysin laskuriin ja uusien tuotteiden näkymisessä saattaa esiintyä viiveitä. Monipakkausten ravintotietoja ei toistaiseksi ole luotettavasti saatavilla, joten ne on rajattu laskurin ulkopuolelle. Palvelun tuotetietojen kattavuutta kehitetään kuitenkin jatkuvasti.

  • Omat ostot -palvelun kotimaisuuslaskurissa voit seurata ostamiesi ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. Kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Lisäksi laskuri näyttää ulkomaiset ruokaostokset omana listanaan. Kotimaisuusaste lasketaan ruokakorin arvosta. Palvelussa näet tiedon kotimaisuudesta jopa yksittäisen tuotteen osalta.

    Laskuri havainnollistaa kotimaisten ruokaostosten osuuden kahdella tasolla.

    Ensimmäisellä tasolla ovat tuotteet, joiden raaka-aineet ovat kotimaisia ja jotka on valmistettu Suomessa. Kotimaisuuden takaavat suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovat Hyvää Suomesta ja Sirkkalehti -merkit.

    Toisella tasolla ovat tuotteet, jotka on valmistettu Suomessa, mutta joiden raaka-aineiden alkuperä voi olla muu kuin Suomi. Lisäksi laskuri näyttää ulkomaiset ruokaostokset omana listanaan.

  • Omat ostot-palvelun hiilijalanjälkilaskuri kertoo tuoteryhmätasolla omaan todelliseen kulutusdataan perustuvan ruoan ostoskorin hiilijalanjäljen. Palvelu kautta voit seurata oman ostoskorin ilmastovaikutuksia ja ilmastovaikutusten jakautumista eri tuoteryhmien välillä mahdollisimman vertailukelpoisesti.

    Ruoan hiilijalanjälkilaskuri on kehitetty yhdessä Luonnonvarakeskuksen (Luken) kanssa. Luken tuottamat tuoteryhmäkohtaiset ilmastovaikutukset perustuvat olemassa olevaan, tuoreimpaan tutkimustietoon.

    Ruoan hiilijalanjälkilaskurissa on huomioitu maataloustuotanto, jalostus, pakkaukset ja kuljetukset aina kaupan portille. Maankäytön muutoksia ja hiilivarastoja ei laskelmissa ole huomioitu, koska erityisesti hiilivarastojen arviointimenetelmät ovat vasta kehitteillä eikä niitä ole tässä vaiheessa pystytty huomioimaan kaikille ostoskoreista löytyville eri maalaisille tuotteille.

    Jokainen ostettu ruokakorin tuote on mukana laskennassa. Yksittäisen tuotteen hiilijalanjäljen sijaan laskennassa käytetään tieteellisesti tutkittua tuoteryhmätason hiilijalanjälkitietoa. Esimerkiksi yksittäisen maitotölkin laskennassa käytettävä arvo lasketaan koko maitotuoteryhmän hiilijalanjälkiarvon mukaan.

    Lisäksi laskelmissa on huomioitu ryhmien myydyimpien tuotteiden alkuperä niissä tuoteryhmissä, joissa alkuperällä on erityistä merkitystä ja alkuperän mukaista tietoa on ollut saatavilla (naudanliha, kasvikset, kala, viljatuotteet). Tämän lisäksi Omat ostot -palvelu hyödyntää asiakkaan omaa ostodataa, jolloin asiakas saa mahdollisimman hyvän käsityksen oman ruokakorinsa ilmastovaikutuksista.

MITEN TIETOJASI KÄYTETÄÄN

Aina, kun teet ostoksen, siitä syntyy asiakastietoa. On ihan tervettä kysyä, miten yritykset käyttävät tuota tietoa ja kenen eduksi.

Osuuskaupassa tuohon on helppo vastata. Asiakastieto kuuluu asiakasomistajille ja sitä käytetään vain heidän edukseen, esimerkiksi Omat ostot -palveluna.